definitieve oplevering

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

definitieve oplevering

#1 , 11 jun 2013 16:58

4 jaar geleden werden de gemene delen van het appartementsgebouw opgeleverd. Als voorzitter van de Raad van Mede-eigendom heb ik aan die voorlopige oplevering deelgenomen en het proces-verbaal van die voorlopige oplevering ondertekend als vertegenwoordiger van de mede-eigenaars.
Een aantal werken moest nog worden uitgeverd aan de gemene delen (voornamelijk nog een deel van de schilderwerken).
Er moesten ook nog 14 appartementen van de negentien worden afgewerkt. Nu, vier jaar later, is het laatste appartement afgewerkt en verkocht.
Een formele definitieve oplevering van de gemene delen heeft nooit plaatsgevonden. Promotor beweert dat die definitieve oplevering "stilzwijgend" is gebeurd één jaar na de voorlopige oplevering. Ik ben het daar niet mee eens: volgens mij moet de definitieve oplevering expliciet gebeuren (schriftelijk).

Het probleem is dat gedurende die vier jaren de bouwvakkers die de 14 resterende appartementen hebben afgewerkt met de hun typerende nonchalence de gemene delen ernstig hebben beschadigd. De inkomdeur is onherstelbaar beschadigd en dient te worden vervangen (er zijn stukken afgebroken...) alsook schade aan de schilderwerken in de inkomhal.

Klopt mijn mening dat ik er kan van uitgaan dat er nog geen definitieve oplevering van de gemene delen heeft plaatgevonden en kan ik -of de VME- de promotor aansprakelijk stellen voor de schade?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
observer-old
Berichten: 136
Locatie: westvlaanderen

#2 , 11 jun 2013 19:10

Bedoelt u dat u in de hoedanigheid van Voorzitter van de Raad van Mede-eigendom de promotor aansprakelijk zou kunnen stellen ?

Overschrijdt U of die RME dan niet zijn bevoegdheid, tenzij u of zij daartoe een opodracht zouden gekregen hebben van de VME ?

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 11 jun 2013 20:42

RME heeft destijds mandaat gekregen om samen met syndicus, architect en bouwpromotor beide opleveringen te doen.
Ik zou dus aan syndicus willen vragen om met de verschillende betrokken patijen een datum vast te stellen voor de definitieve oplevering van de gemene delen van het gebouw.
Probleem is dat promotor beweert dat de definitieve oplevering stilzwijgend is gebeurd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”