Naakte eigendom & vruchtgebruik.

neijbaz
Topic Starter
Berichten: 1

Naakte eigendom & vruchtgebruik.

#1 , 03 jun 2013 20:05

Beste,

Mijn ouders zijn gescheiden toen ik 7 jaar was. Dit heeft mij getekend voor het leven. Ik heb het gevoel alsof al mijn (slechte) keuzes hierdoor zijn ingegeven. Momenteel ben ik in therapie omdat dit alles, het soapgehalte van mijn leven, me zo ver heeft gedreven dat ik het gevoel heb dit allemaal niet meer aan te kunnen.

Sinds de scheiding (of daarvoor al? veel goede herinneringen heb ik eigenlijk niet met mijn vader) word ik compleet genegeerd door mijn vader, terwijl mijn broer altijd telefoons krijgt en bevoordeeld wordt door hem. Dit heb ik ergens een plaats gegeven, het is nu eenmaal zo en het zal niet meer veranderen. Integendeel, er blijven maar lijken uit de kast vallen.

Bij de scheiding werd bepaald dat mijn moeder het vruchtgebruik kreeg over de woning en dat mijn broer en ik de naakte eigendom kregen. Mijn moeder heeft al enkele jaren een relatie en zij en haar vriend hebben samen besloten om een huis te kopen. Dit is ondertussen al een jaar of twee geleden. Ondertussen zijn alle renovaties gebeurd en zullen ze dus bijna hun intrek nemen in hun huis. De bedoeling was -al jaren- dat mijn broer mij en mijn moeder ging uitkopen. Hij heeft namelijk een relatie met het buurmeisje en zij willen per se naast haar ouders gaan wonen (of wat hun drijfveer ook moge zijn om boven hun stand te willen leven).

Nu het eindelijk bijna zo ver is en ik ook aan mijn eigen leven wou beginnen (mijn plan was een klein rijhuis te kopen en te renoveren), vindt mijn broer dat mijn moeder geen cent verdient. Hoewel ze recht heeft op meer dan 50% van de opbrengst van het huis omwille van haar vruchtgebruik, wilt ze slechts 25.000 EUR van dit bedrag om een deel van het door haar geleende geld (om haar huis te kunnen kopen) te kunnen terug betalen*. Mijn broer vindt dit een absolute schande, zijn vriendin ook en zij zetten nu dus alles blok. Terwijl ze beiden al 2 jaar aan het werk zijn en dus al een mooi bedrag hebben kunnen sparen. Ze willen niet verkopen, waardoor ik geen geld krijg en mijn moeder gedwongen zal zijn het huis te verhuren aan derden, om er toch iets van opbrengst uit te hebben. Ik ben nog niet afgestudeerd en heb dus nog niets kunnen sparen.

Zijn er juridische mogelijkheden die ik mis? Is het mogelijk om via de rechter te laten afdwingen tot een gedwongen uit de onverdeeldheid treden? Gelet op het feit dat mijn broer absoluut geen respect heeft voor mijn moeder, voor zijn zus, voor het leed dat ik al mijn hele leven word aangedaan door deze situatie?
Zouden er eventueel kopers zijn voor het vruchtgebruik en 1/2 van de naakte eigendom? (aan een lagere prijs wellicht..) Klopt het dat het vruchtgebruik stopt, ook al werd het verkocht aan een derde, indien mijn moeder sterft? Want ik kan me wel inbeelden dat in dit geval het weinig interessant zou zijn om het vruchtgebruik te kopen.

Deze hele situatie groeit me steeds meer en meer boven het hoofd en ik vroeg me af een rechter daar evt. geen rekening mee zou kunnen houden.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

*EDIT: voor alle duidelijkheid: de rest van de waarde van haar vruchtgebruik zou ze aan mij en mijn broer schenken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 03 jun 2013 22:51

Uw moeder kan perfect aan u verhuren
Het vruchtgebruik stopt inderdaad bij het overlijden van uw moeder.
Dan worden diegene die nu naakte eigenaar zijn volle eigenaar en kunnen via gedwongen verkoop indien ze niet overeenkomen verkopen.
Niemand moet in onverdeeldheid blijven.
Als uw broer dat wil kopen moet hij best een regeling treffen.

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 04 jun 2013 10:15

Ik heb de indruk dat ook de vruchtgebruikster wil verkopen, als zij haar rechtmatig deel zou krijgen, of mits € 25 000. Klopt dit?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

k.b.
Berichten: 876

#4 , 04 jun 2013 16:15

Ik heb de indruk dat ook de vruchtgebruikster wil verkopen, als zij haar rechtmatig deel zou krijgen, of mits € 25 000. Klopt dit?
Ik deel die indruk ...

Lijkt mij gewoon meest aangewezen dat de moeder wenst uit onderdeeldheid te treden en aldus haar vruchtgebruik volledig opeist.
Indien één van haar zoons dan de woning wil verwerven is het aan die zoon om een voorstel te doen dat zowel de broer als de moeder goed vinden.

Indien deze zoon het tot een gedwongen verkoop laat escaleren kan de moeder een eventuele verkoop onder de waarde compenseren naar haar ander kind met het geld van het vruchtgebruik.

k.b.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”