beslissingen mede-eigendom online

jeroen vd
Topic Starter
Berichten: 2

beslissingen mede-eigendom online

#1 , 02 jun 2013 12:22

Beste,

In ons gebouw zijn er veel eigenaars die in het buitenland wonen waardoor de vergaderingen nogal eenzaam kunnen zijn.
Denken jullie dat het wettelijk is om "schriftelijke beslissingen" te nemen via een soort online forum? (enkel toegankelijk voor de andere eigenaars natuurlijk).

Ik las op dit forum dat het niet evident is om schriftelijke beslissingen te nemen en dat het goed uitgewerkt moet worden maar dat het bijvoorbeeld wel mogelijk zou zijn via e-mail. Dan is de stap naar een forum niet zo heel groot meer zou ik zo denken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#2 , 02 jun 2013 12:50

... Denken jullie dat het wettelijk is om "schriftelijke beslissingen" te nemen via een soort online forum? (enkel toegankelijk voor de andere eigenaars natuurlijk). ....
Neen.

jeroen vd
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 02 jun 2013 13:12

Een duidelijk antwoord :) ...waarvoor dank
Wat zijn dan juist de redenen om het niet toe te laten?

Reclame

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#4 , 02 jun 2013 17:23

Art. 577-6. § 11 BW bepaalt:
De leden van de vereniging van mede-eigenaars kunnen, mits eenparigheid, schriftelijk alle beslissingen nemen die tot de bevoegdheden van de algemene vergadering behoren, met uitzondering van die welke bij authentieke akte moeten worden verleden. De syndicus stelt hiervan notulen op.
De intrinsieke voorwaarden zijn dus:
- Eenparigheid
- Schriftelijk (elektronisch kan ook mits schriftelijk gedocumenteerd door de syndicus)
- Tegenstelbare identificatie van de leden van de VME (wie zit achter het klavier? zijn allen "aanwezig"?)

Of voldaan is na de derde voorwaarde (tegenstelbaar en effectieve aanwezigheid van het lid) is moeilijk aan te tonen. Daarom is naar mijn mening enkel de pure schriftelijke procedure rechtsgeldig, omdat daar elke brief dient ondertekend te worden.

Wat niet wil zeggen dat in de toekomst dit niet mogelijk zal zijn.

NLBN
Berichten: 58

#5 , 02 jun 2013 23:54

Mag er gestemd worden met tele-voting ? bvb ?

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#6 , 04 jun 2013 12:48

Mag er gestemd worden met tele-voting ? bvb ?
Neen. Want de syndicus kan niet documenteren, welke persoon en hoe hij gestemd heeft ...

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#7 , 05 jun 2013 04:40

Wat niet wil zeggen dat in de toekomst dit niet mogelijk zal zijn.
Interessant in deze context is het wetsvoorstel recent ingediend door alle meerderheidspartijen die het algemeen wettelijk kader willen creëren voor juridisch tegenstelbare elektronische communicatie, … :

http://www.dekamer.be/FLWB/PDF/53/2745/53K2745001.pdf

jeroen vdv
Berichten: 2

#8 , 06 jun 2013 20:51

Beste Luc,

Bedankt voor je antwoorden.
Ik heb nog wat opzoekingen gedaan en heb bijgevolg nog een paar extra vraagtekens:

Zijn onthoudingen geldig?
Zoja, doen ze de eenparigheid dan teniet?
Kan men op een algemene vergadering beslissen dat geen antwoord geven op de schriftelijk vraag binnen een termijn van 15 dagen automatisch als een je-stem (of onthouding) resulteert?

jeroen vdv
Berichten: 2

#9 , 06 jun 2013 20:57

Kleine bedenking: Ik heb de indruk dat er een goede intentie was van de wetgever om voor "kleine" appartementsgebouwen een vergemakkelijking te voorzien door schriftelijke beslissingen toe te laten maar dat het in de praktijk door de regelgeving moeilijk te hanteren is.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#10 , 12 jun 2013 14:39

Kleine bedenking: Ik heb de indruk dat er een goede intentie was van de wetgever om voor "kleine" appartementsgebouwen een vergemakkelijking te voorzien door schriftelijke beslissingen toe te laten maar dat het in de praktijk door de regelgeving moeilijk te hanteren is.
Het is relatief gemakkelijk te hanteren, als klare, duidelijke en precieze afspraken, worden opgenomen in de statuten (en deze ook aanvaard). Als allen een fax hebben (fysiek of eFax/scanner), dan kan vlot een virtuele AV gehouden worden op een bepaald tijdstip.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”