probleem 1 mede-eigendom

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

probleem 1 mede-eigendom

#1 , 01 jun 2013 20:48

Vorig jaar werd overgeschakeld naar nieuwe syndicus. Nieuwe syndicus begon (financieel) opnieuw vanaf nul.
De boekhouding van de VME, gevoerd door andere syndicus werd afgesloten. Op grond daarvan werd ik door nieuwe syndicus ingelicht dat ik betreffende die afgesloten periode een tegoed heb van ongeveer 1200 EUR (omdat ik de jaarprovisie ineens betaalde en niet met twaalf maandelijkse betalingen). Ik wacht na vele maanden nog steeds op terugbetaling van mijn tegoed. Huidige syndicus gaat dat terugbetalen maar deelt me mede dat hij dat niet kan wegens de talrijke wanbetalingen onder het regime van de vorige syndicus. Hij heeft die wanbetalers wel aangemaand maar totnogtoe zonder resultaat.

Wat doe ik daaraan want ik wil dit niet zo laten?
Ik veronderstel dat ik best de VME dagvaard voor die 1200 EUR vermeerderd met de wettelijke intresten?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 01 jun 2013 21:30

Wat zegt de basisakte over de werkwijze om schuldenaars te doen betalen?

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 01 jun 2013 21:47

Wat zegt de basisakte over de werkwijze om schuldenaars te doen betalen?
Dat de syndicus ofwel de wanbetaler(s) kan dagvaarden, ofwel het bedrag tenlaste leggen van al de leden van de VME.
Maar: hij moet voor beide acties de toelating krijgen van de Raad van Mede-eigendom.
(en ik vrees dat die Raad geen toestemming zal geven voor de voor mij beste oplossing, optie 2, omdat ze dan zelf een deel aan mij zullen moeten betalen)

Daarom dat ik overweeg om zelf naar de rechtbank te stappen met als eis optie 2 (want ik ken wel de VME maar niet de individuele wanbetalers die aan de basis liggen van mijn probleem).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#4 , 02 jun 2013 08:58

In onze mede-eigendom zijn er 2/40 mede-eigenaars die na 7 maanden hun "aandeel" nog niet hebben betaald. Alhoewel de syndicus aandringt ( aanmaning ) blijft hun rekening open met een debetsaldo. Maar ondertussen moeten de andere mede-eigenaars blijven zorgen dat de syndicus over de nodige fondsen beschikt om de courante uitgaven te doen. Een oproep aan alle syndici om "kort op de bal te spelen" en de in gebreke blijvende mede-eigenaars snel aan te spreken. Aanmaning per aangetekende brief, dossier aan de advocaat en dagvaarding. Voor dit laatste wordt weleens geaarzeld omdat het over "relatief kleine bedragen" gaat. Maar dit wordt dan als excuus gebruikt om niet te betalen.....

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#5 , 02 jun 2013 09:41

Maar: hij moet voor beide acties de toelating krijgen van de Raad van Mede-eigendom.
(en ik vrees dat die Raad geen toestemming zal geven voor de voor mij beste oplossing, optie 2, omdat ze dan zelf een deel aan mij zullen moeten betalen)
NEGATIEF. Het enkel en alleen de syndicus die deze uitvoeringsbeslissing neemt. De raad heeft terzake geen enkele bevoegdheid sinds 01.08.1995 (uitvoering van Art. 577-14 tweede lid BW).
Daarom dat ik overweeg om zelf naar de rechtbank te stappen met als eis optie 2 (want ik ken wel de VME maar niet de individuele wanbetalers die aan de basis liggen van mijn probleem).
Het is goed mogelijk dat uw eis afgewezen wordt, omdat hij gebaseerd is op "medebeheer".

In de marge: momenteel is mijn VME mij 3.600 EUR schuldig voor gerechtskosten sinds 24.01.2011. Zij weigeren die te betalen, wat mij verplicht heeft om de procedure van uitvoerend beslag op te starten. Het bedrag zal ik deze maand ontvangen, maar ... het zal de VME circa 7.000 EUR kosten en de bankrekening van de VME zal enkele dagen/weken geblokkeerd zijn. Ik heb een punt op de dagorde laten plaatsen om het verschil ten laste te leggen van wie de betaling geblokkeerd heeft (in mijn geval .... een lid van de raad van mede-eigendom).

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”