Mogen buren tot 22:00 zoveel lawaai maken als ze willen?

4thk
Topic Starter
Berichten: 31

Mogen buren tot 22:00 zoveel lawaai maken als ze willen?

#1 , 27 mei 2013 23:22

Allereerst : ik weet niet of ik dit onderwerp op de correcte plaats van het forum heb geplaatst, dus @moderator vrij aan u deze topic te verhuizen.

De zomer is in aantocht. Niet dat die veel goeds belooft qua mooi weer, maar vandaag heb ik al een voorsmaakje gehad van de "gevolgen".
Vandaag was een mooie lentedag met 18° en ja hoor daar zijn ze weer : overburen met de stereo-installatie volle bak aan en schreeuwen en krijsen in de tuin dat het een feest is. Dit belooft weer voor de zomer. Aanbellen en vriendelijk verzoeken of het allemaal wat stiller kan is vruchteloos gebleven.

Het zijn de tuinen die de "link" vormen tussen ons en de overburen - er is een 40-tal meter tussen de facades van de woningen en ik meet een piek tot 90 decibel (ik geloof dat dit een laag overvliegend vliegtuig benadert en dat zelfs gehoorschade in zicht is).

Ik vermoed dat regelgeving omtrent geluid gemeentelijk geregeld is (corrigeer mij gerust), dus bij deze de gemeentelijke codex betreffende geluidsoverlast :


--------------------------------------------------------------------------
Afdeling 2. Geluidsoverlast

Artikel 109
Kunnen gestraft worden met de respectievelijke straffen bepaald in het strafwetboek (art. 561 §1) of met een administratieve geldboete van
maximum 250 euro zij die zich schuldig maken aan nachtgerucht of nachtrumoer waardoor de rust van de inwoners kan worden verstoord en
dit tussen 22 u en 07 uur.

Artikel 110
Iedereeen is verplicht zich zodanig te gedragen dat anderen niet meer dan noodzakelijk door geluid gehinderd worden. Elk gerucht of
rumoer bij dag of bij nacht is verboden, wanneer het zonder noodzaak wordt veroorzaakt, wanneer het te wijten is aan een gebrek aan
voorzorg en wanneer het van aard is de rust van de inwoners te verstoren. (…)

Artikel 111
Behoudens vergunning van de Burgemeester zijn volgende zaken verboden op de openbare weg:
1. stem-, instrumentale of muzikale uitvoeringen op straat die de openbare rust verstoren;
2. het gebruik van luidsprekers, versterkers of andere apparaten die geluidsgolven produceren of reproduceren en die de openbare rust verstoren; (…)

Artikel 112
Onverminderd de wetten, besluiten en reglementeringen - en in het bijzonder de milieureglementering (Vlarem) betreffende de strijd tegen lawaai, mag
de intensiteit van geluidsgolven geproduceerd in private eigendommen de milieukwaliteitsnormen voor geluid in de open lucht en binnenshuis niet
overschrijden. (…)

--------------------------------------------------------------------------


Ik kan hier persoonlijk niets mee.

- Wat definiëert "nachtgerucht of nachtrumoer" ?
- Artikel 110 zegt dat elk gerucht of rumoer bij nacht verboden is als het zonder noodzaak veroorzaakt wordt. Muziek volle bak aanzetten lijkt mij geen noodzaak....
- Artikel 111 heeft het over het verstoren van de openbare rust - ongedefiniëerd
- Artikel 112 heeft het over "milieukwaliteitsnormen" - wederom niet gedefiniëerd
- etc.


Dus in het kort, bovengemelde codex in acht nemende, mogen mijn buren zoveel herrie maken als ze willen tot 22:00 uur? Het ene artikel zegt van niet en de rest is bijzonder vaag en ongedefiniëerd....
Ik verlang geen absolute stilte, maar een minimum respect zou prettig zijn.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 27 mei 2013 23:52

Ik hoop dat dat de goede site is:
Elektronisch verstrekte muziek.
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 8514,d.d2k" onclick="window.open(this.href);return false;

Gemeente spreken van overlast.: wel er kan dus op op elk moment van de dag
4 uur 'smorgens of 4 uur in de namiddag maakt totaal geen verschil.
Als de politie vindt dat het overdreven is is het overdreven.
Zij moeten het wel goed omschrijven in hun PV.
Het is echter enkel een overtreding.
Politie kan wel vragen (bevelen) het lawaai te stoppen en in een aantal gevallen bij niet stoppen begaat de overtreder een wanbedrijf.
Wat dan weer correctioneel vervolgbaar is.
Basis KB is van 24 feb 1977
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 8514,d.d2k" onclick="window.open(this.href);return false;
en
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 8514,d.d2k" onclick="window.open(this.href);return false;
en
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;
en ook

http://www.brugge.be/internet/nl/conten ... 031999.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Als de politie volgens deze wetgeving optreedt worden de boeten steeds hoger en wordt de geluidsinstallatie met beslag gelegd ..

Anders eens bellen naar politie antwerpen. Milieu en Geluid Everaertsstraat 105 2060 Antwerpen T: 03- 690.09.52 F: 03- 690.09.90 ...

bartvdv
Berichten: 1911

#3 , 28 mei 2013 08:11

Zou je geen verhaal kunnen halen op basis van artikel 544, burenhinder.

http://www.law.kuleuven.be/jura/art/43n2/lucas.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

4thk
Topic Starter
Berichten: 31

#4 , 28 mei 2013 18:29

Bedankt voor jullie antwoorden, dat is redelijk wat leesvoer :) - ik ga al die links eens bekijken en mocht ik nog vragen hebben laat ik het weten.

Franciscus
Berichten: 38599

#5 , 28 mei 2013 18:43

@bartvdv dat klopt dat is de burgerlijke procedure.
Dan zal u een gerechtsdeurwaarder (+ deskundige) moeten inschakelen om de bewijzen te verzamelen zeker als het metingen moeten zijn.
Niet iedereen kan/mag zulke metingen doen ...dacht dat het in de door mij opgegeven teksten wel stond.
De procedures die ik heb opgegeven zijn vooral de strafrechtelijke.
Voordeel is dat een Pv van een inspecteur inzake overlast rechtsgeldig is
Dat een meting door een Officier Gerechtelijke Politie ( functie en bevoegdheid= een hoofdinspecteur of een commissaris of hoofdcommissaris) of een gekwalificeerde inspecteur evenzo rechtsgeldig zijn.
OGP kan ook de installatie in beslag nemen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”