Informatie verstrekken aan notaris.

Saltadoom
Topic Starter
Berichten: 46

Informatie verstrekken aan notaris.

#1 , 21 mei 2013 09:36

Er is een verkoop tussen persoon A en B. De vraag handelt niet over de informatie in verband met het vooruitzicht van een eigendomsoverdracht. Maar wel over de informatie die de notaris ten tweede male opvraagt in het kader van het verlijden van de authentieke akte waarvoor 30 dagen wordt verleend.

Volgende vragen worden gesteld:

- Het bedrag van de uitgaven voor behoud, onderhoud, herstelling en vernieuwing waartoe de algemene vergadering of de syndicus vóór de vaste datum van de eigendomsoverdracht heeft besloten, maar waarvan de syndicus pas na die datum om betaling heeft verzocht.

- Een staat van de oproepen tot kapitaalinbreng die door de algemene vergadering van de mede-eigenaars zijn goedgekeurd vóór de vaste datum van de eigendomsoverdracht, alsook de kostprijs van de dringende werkzaamheden waarvan de syndicus pas na die datum om betaling heeft verzocht.

- Een staat van de kosten verbonden aan het verkrijgen van gemeenschappelijke delen, waartoe de algemene vergadering vóór de vaste datum van de eigendomsoverdracht heeft besloten, maar waarvan de syndicus pas na die datum om betaling heeft verzocht.

- Een staat van de door de vereniging van mede-eigenaars vaststaande verschuldigde bedragen, ten gevolge van geschillen ontstaan vóór de vaste datum van de eigendomsoverdracht, maar waarvan de syndicus pas na die datum om betaling heeft verzocht.

Wil iemand gedetailleerd uit leggen wat met die vier punten wordt bedoeld? Indien u dat zou willen, punt voor punt. Wil bij deze bij voorbaat mijn dank uitdrukken.

Een bijkomende vraag. Mag het dat de notaris enerzijds de informatie opvragen in het vooruitzicht van een eigendomsoverdracht en tegelijkertijd de informatie in het kader van het verlijden van de authentiek akte? De eerste periode van 15 dagen wordt op die manier niet gerespecteerd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 21 mei 2013 11:22

Stuur die vragen door naar uw syndicus, die weet daar weg mee. Hij is ook verplicht op deze vragen te antwoorden.
Het gaat erom dat nieuwe eigenaar weet welke kosten er in de toekomst op hem gaan afkomen.

Saltadoom
Topic Starter
Berichten: 46

#3 , 21 mei 2013 23:58

Stuur die vragen door naar uw syndicus, die weet daar weg mee. Hij is ook verplicht op deze vragen te antwoorden.
Het gaat erom dat nieuwe eigenaar weet welke kosten er in de toekomst op hem gaan afkomen.
Bedankt. Maar ik stel de vraag hier omdat ik ervan uit ga, hier een antwoord te krijgen.

Mvg,

Reclame

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 mei 2013 11:29

Stuur die vragen door naar uw syndicus, die weet daar weg mee. Hij is ook verplicht op deze vragen te antwoorden.
Het gaat erom dat nieuwe eigenaar weet welke kosten er in de toekomst op hem gaan afkomen.
Bedankt. Maar ik stel de vraag hier omdat ik ervan uit ga, hier een antwoord te krijgen.

Mvg,
U bedoelt dat u de vraag hier stelt omdat u de syndicus bent en dus zou moeten weten wat hier gevraagd wordt. :mrgreen:

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 22 mei 2013 12:31

Stuur die vragen door naar uw syndicus, die weet daar weg mee. Hij is ook verplicht op deze vragen te antwoorden.
Het gaat erom dat nieuwe eigenaar weet welke kosten er in de toekomst op hem gaan afkomen.
Bedankt. Maar ik stel de vraag hier omdat ik ervan uit ga, hier een antwoord te krijgen.

Mvg,
Ik bedoel hiermee, dat het de syndicus zelf is die hierop dient te antwoorden, en niet de verkoper van het appartement.

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 23 mei 2013 08:41

“Art.577-11...§ 2. In geval van OVERDRACHT of van aanwijzing van het eigendomsrecht van een kavel onder de levenden of wegens overlijden verzoekt de optredende notaris, bij een ter post aangetekende brief, de syndicus van de vereniging van mede-eigenaars hem de volgende inlichtingen en documenten mee te delen :1° het bedrag van de uitgaven voor behoud, onderhoud, herstelling en vernieuwing waartoe de algemene vergadering of de syndicus vóór de vaste datum van de eigendomsoverdracht heeft besloten, maar waarvan de syndicus pas na die datum om betaling heeft verzocht;2° een staat van de oproepen tot kapitaalinbreng die door de algemene vergadering van de mede-eigenaars zijn goedgekeurd vóór de vaste datum van de eigendomsoverdracht, alsook de kostprijs van de dringende werkzaamheden waarvan de syndicus pas na die datum om betaling heeft verzocht;3° een staat van de kosten verbonden aan het verkrijgen van gemeenschappelijke delen, waartoe de algemene vergadering vóór de vaste datum van de eigendomsoverdracht heeft besloten, maar waarvan de syndicus pas na die datum om betaling heeft verzocht;4° een staat van de door de vereniging van mede-eigenaars vaststaande verschuldigde bedragen, ten gevolge van geschillen ontstaan vóór de vaste datum van de eigendomsoverdracht, maar waarvan de syndicus pas na die datum om betaling heeft verzocht...”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”