Buurman plaatst hekwerk scheef ten nadele van ons.

Mathijs78
Topic Starter
Berichten: 5

Buurman plaatst hekwerk scheef ten nadele van ons.

#1 , 20 mei 2013 21:56

Beste allemaal,

Mijn buurman een perceel naast mijn huis gekocht en toen ook een landmeter laten komen. Deze melde bijvoorbeeld dat ik 1,20 meter naast mijn huis zou hebben, de buurman heeft zich hier niet aan gehouden.

Vervolgens heeft hij daar een hekwerk geplaatst dat scheef ons perceel op loopt. Volgens hem klopt dit.

Ik ben bij de gemeente geweest en bij het kadaster, overal zag ik een rechthoekig perceel, geen schuin perceel. Vervolgens heb ik mijn perceel zelf grondig gemeten en ik meen 20m² te kort te komen. Ik heb volgens kadastrale gegevens 338m², stel dat ik mijn huis ooit verkoop en het is dan minder, dan kan ik zelfs aansprakelijk worden gesteld!!

Natuurlijk kan ik hier eerst met hem over praten, maar ik vrees niet dat hij uit zichzelf zijn (dure) hekwerk gaat verplaatsen.

Wat zijn vanaf dan mijn mogelijkheden? Ik heb natuurlijk geen zin om hier massa's geld aan uit te geven.


Is dit nog tijdsgebonden? Ik bedoel moet dit snel geregeld worden om het te kunnen terugdraaien of verjaard dit nooit?

Mogelijkheid A: 1 praten met buurman

(buurman niet akkoord)

2 zelf landmeter laten komen en dit uit laten palen (kost volgens mij al gauw €600, of niet?)

(buurman niet akkoord heeft zelf immers ook landmeter laten komen)

3 naar vredesrechter om "onafhenkelijke" landmeter aan te laten stellen
Heb ik hier dan een advocaat bij nodig? Dan gaan deze 3 stappen mij enorm veel geld kosten!

Wat zou dit ongeveer totaal kunnen kosten?

Als ik in het gelijk gesteld wordt, kan ik hier dan een gedeelte van terug krijgen?

Mogelijkheid B: ik ben (vrij) zeker van mijn zaak, en om geld te besparen ga ik na een gesprek met hem direct naar de vrederechter.
Is wel een beetje een ageresssieve methode. Zitten hier nadelen aan?

Weet iemand om hier zonder kleerscheuren door te komen, liefst snel en efficiënt.

Is het bijvoorbeeld gebruikelijk met een advocaat een vaste prijs af te spreken? En nogmaals, als ik win, kan ik dan geld terugvorderen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 20 mei 2013 23:05

Vrederechter zelf kost niet zoveel (nog geen 40€, en dit kan u opnemen in uw eisenbundel om terug te laten betalen door buurman), en kan perfect zonder advocaat. Kosten zijn dan wel voor de verliezende partij (landmeter). Als u toch een advocaat neemt, kan u ook rechtsplegingsvergoeding vragen, maar deze dekt vaak niet uw kosten.

Heeft u rechtsbijstand bij uw familiale verzekering (of apart)? Dan schakelt u deze in.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 21 mei 2013 11:12

Begin alvast uw buurman ingebreke te stellen via aangetekend schrijven. Zeker niet mee wachten, want dat speelt enkel in uw nadeel. Vraag uw buur een kopie of inzage in het pand van zijn landmeter.
Wie heeft destijds uw perseel afgepaalt?

Reclame

Mathijs78
Topic Starter
Berichten: 5

#4 , 21 mei 2013 20:48

@ Turaki: bedankt voor je antwoord, goed om te weten dat vrederechter opzich niet zoveel kost. ben helaas niet verzekerd tegen gerechtskosten.

@mava105: Afpalen: Mijn buurman heeft eerst het eerste gedeelte hek gezet. dat is al 1,5 jaar geleden. Een maand geleden heeft hij het 2e deel gezet, omdat het steeds schuiner loopt zie je bij het nieuwe gedeelte zeg maar echt wat er mis is. Hij heeft (met zijn personeel) het hek gezet. Dit toen ik er niet was. Bewijzen heb ik hier natuurlijk niet van, maar het is wel zo. Ik heb hem eens gevraagt of het wel klopte dat het perseel schuin loopt. hij zei dat dat bleek uit doucumenten van zijn Landmeter wat is niet geloof..

Het "pand" van de landmeter is dat een term? Is dat zeg maar een plattegrondje of zo?

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 22 mei 2013 11:45

Ik bedoelde PLAN (Typefout)
Staan de hoekstenen, die de landmeter destijds heeft gezet, er nog?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”