buurman plaatst schrikdraad

vincentlauwe
Topic Starter
Berichten: 12

buurman plaatst schrikdraad

#1 , 06 mei 2013 19:29

mijn buurman heeft het voor elkaar gekregen om schrikdraad te plaatsen terwijl wij op reis waren , hoe heeft hij dit gedaan , hij heeft 2 gaten geboord in mijn achtergevel daar vertrekt de draad over de schutting . De tussenpalen om de draad aan te bevestigen staan op zijn perceel maar zijn wat naar buiten gebogen dat ze over de schutting komen , zogezegd voor de katten uit de buurt . wij hebben geen huisdieren , hij ook niet.
wij wonen in brugge , kan dit zomaar dat er schrikdraad geplaast word tussen 2 tuinen , op de schutting dan nog ; wij wonen in een woonbuurt en niet op het platteland wel te verstaan . ik heb 2 kindjes , de kleinsten van vier had gisteren al prijs , zijn bal lag over de schutting , hij wou kijken waar de bal lag , klom erop nam de draad vast en er zat stroom op dus , dank u buurman voor de kindvriendelijkheid. die draad is bijgevolg nog knaloranje , stoort het zicht van de tuin.
wat ik mij ook afvraag is of die brave man zomaar gaten mag boren in mijn achtergevel , ik heb hem de vraag gesteld en zegt dat dit gemeenschappelijk is , een gemene muur ok , maar een achtergevel ? ik weet het niet , heb het nagevraagd bij de gemeente dienst , antwoord volgt ; ik hou jullie op de hoogte ,
heb geen zin in een burenruzie mr dit gaat me wel een beetje te ver dat de kinderen bang moeten zijn in eigen tuin , dat ik op 3 knaloranje draden moet kijken als ik op terras zit , misschien niet zo slim maar na dat mijn zoontje de draad te pakken had heb ik hem ook gelijk doorgeknipt ; reactie van het eerste moment . kan men hier eigenlijk foto's posten bij een onderwerp op dit forum
alvast bedankt voor het advies

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
naernaut
Berichten: 99

#2 , 06 mei 2013 20:54

bij het schrijven van je post zie je boven het tekstvak enkele afkortingen staan IMG is daar één van, daarmee kan je een foto zetten tussen je post
(klikken op img)
Laatst gewijzigd door naernaut op 06 mei 2013 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.

naernaut
Berichten: 99

#3 , 06 mei 2013 21:08

je buurman zou zelfs in een gemene muur dit niet mogen doen zonder jou toestemming.
Art. 662. Geen nabuur mag in de gemene muur een holte maken of daartegen een werk aanbrengen of doen steunen, zonder toestemming van de andere nabuur of, indien deze weigert, zonder door deskundigen de middelen te hebben doen bepalen die nodig zijn om te voorkomen dat door het nieuwe werk aan de rechten van de andere nabuur afbreuk wordt gedaan.

Als de muur op uw eigendom staat wat mij logisch lijkt mag je buur in geen geval, zonder jou toestemming, deze muur beschadigen, holtes in maken, etc...

Laat pv opstellen van de beschadiging van jouw eigendommen, vraag de buurman deze gaten adequaat te dichten, deef hem hiervoor een aanvaardbare tijdsspanne, indien hij niet reageert aangetekend schrijven met dezelfde vraag, wanneer dit nog niet hiep nogmaals aangetekend schrijven en vermeld dat je naar vredegerecht stapt na X aantal dagen wanneer antwoord uitblijft
Laatst gewijzigd door naernaut op 06 mei 2013 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38599

#4 , 06 mei 2013 21:13

In de achtergevel van uw woning...dat is beschadiging... foto's nemen en dat laten vaststellen
U kan aangifte bij de politie doen.
Trouwens langs uw kant van de schutting mag uw buur NIETS doen.

vincentlauwe
Topic Starter
Berichten: 12

#5 , 07 mei 2013 08:12

Politie laten komen die pv opmaakt van de schade etc... ?

Turaki
Berichten: 6870

#6 , 07 mei 2013 09:06

Enkel van de schade, dit is vandalisme. De rest is een burgerlijke zaak, en is de politie niet bevoegd voor.

katwezel
Berichten: 375

#7 , 07 mei 2013 15:34

uit het elektrisch regelement : hij is dus duidelijk in overtreding

Art. 61 uit het AREI: Schrikdraadinstallaties
Voeding:
De draad die als schrikdraad dient mag slechts blank zijn voor zover de installatie aan de
volgende voorwaarden beantwoordt:
a. de draad die de spanningsgever verbindt met de schrikdraadinstallatie moet ten
minste van het type CIFVB of VIFB zijn: de doorsnede van de geleiders moet ten
minste 2.5 mm2 zijn;
b. indien de afstand tussen de bevestigingspunten van deze draad groter is dan 10 m,
moet zijn minimale breuklast bij trek 2800 N bedragen. In dit geval moeten de
bevestigingen uit isolatoren bestaan;
c. een schrikdraadinstallatie of een geheel van elektrisch verbonden
schrikdraadinstallaties moet gevoed worden door één enkele spanningsgever.
Aanduiding:
De aanwezigheid van een schrikdraadinstallatie moet aangeduid worden door middel van de
in artikel 261 vermelde waarschuwingsborden.
Deze borden moeten geplaatst worden over gans de lengte van de afsluiting met een
onderlinge afstand van maximum 50 m. Zij moeten eveneens geplaatst worden aan iedere
zijde van elke hoek van de afsluitingen op een afstand van het hoekpunt die niet meer dan 1 m
mag bedragen.
Plaatsing:
Schrikdraadinstallaties mogen slechts op de scheidingslijn van gronden geplaatst worden
indien de betrokken eigenaars en huurders hierin toestemmen. Bij gebrek aan toestemming
moeten zij geplaatst worden op ten minste 0,50 m achter deze lijn.
Bij het opstellen van een schrikdraadinstallatie langs de grens van het openbaar domein moet
samen met elke onder spanning staande draad een niet onder spanning staande
beschermingstraattype afsluitingsdraad aangebracht worden. Deze beschermingsdraad moet
zich in een vertikaal vlak bevinden dat ten minste 0,25 m van de onder spanning staande
draad verwijderd is en op een niveau dat er niet meer dan 0,10 m van verschilt; hij moet zich
aan de zijde van het openbaar domein bevinden zonder er gebruik van te maken

katwezel
Berichten: 375

#8 , 07 mei 2013 15:47

en deze link kan je ook van pas komen http://www.brugge.be/internet/nl/conten ... b_2011.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; , op de eerste pagina staan de toegelaten materialen in , schrikdraad staat er niet vermeld en is dus niet toegelaten als tuinafscheiding in brugge ( eerste pagina rechter kolom )

vincentlauwe
Topic Starter
Berichten: 12

#9 , 07 mei 2013 16:02

Hartelijk dank voor de link en info , k zal die man vragen de rest van zen installatie te verwijderen , t is toch mooi weer om in de tuin te werken ;-) , men kindjes ook weer gelukkig , hopelijk zonder verdere burenconflicten !

naernaut
Berichten: 99

#10 , 08 mei 2013 15:56

Hartelijk dank voor de link en info , k zal die man vragen de rest van zen installatie te verwijderen , t is toch mooi weer om in de tuin te werken ;-) , men kindjes ook weer gelukkig , hopelijk zonder verdere burenconflicten !
We hopen mee voor jou!

vincentlauwe
Topic Starter
Berichten: 12

#11 , 08 mei 2013 16:21

Buurman geïnformeerd , hij heeft de montage op mijn gevel wel verwijderd maar nu vastgeschroefd op zijn gevel natuurlijk en de rest van de draad staat weer op dezelfde plaats! Het AREI electrisch reglement is deze overal van toepassing op iedere schrikdraad waar dan ook geplaatst ? Anders moet hij hem toch 0,5 m verplaatsen .

Vandebos
Berichten: 16087

#12 , 08 mei 2013 16:53

Aangetekend een kopie van het AREI zenden met nadruk op de 50 cm afstand.

Oude Belg
Berichten: 3192

#13 , 09 mei 2013 00:15

Is het niet veiliger die schrikdraad van een aarding te voorzien :twisted: ?
Laatst gewijzigd door Oude Belg op 11 mei 2013 08:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

naernaut
Berichten: 99

#14 , 09 mei 2013 09:03

Zijn de gaten ook degelijk gedicht?
Als je later waterschade hebt doordat de waterdichtheid van je buitenmuur is aangetast word het X aantal tijd later moeilijk te bewijzen dat die schade ontstond door je buur. Dring er dan ook op aan indien dit niet gebeurd is

katwezel
Berichten: 375

#15 , 11 mei 2013 07:59

het arei is in heel belgië geldig , zelfs als je je eigen stroom maakt ,

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”