gemeenschappelijke afsluiting

phos4
Topic Starter
Berichten: 4

gemeenschappelijke afsluiting

#1 , 01 mei 2013 16:17

Beste,


wij hebben sinds kort problemen met onze buren. Dit komt omdat wij een uitbouw plannen die vergund is, maar die zij niet wensen.

Nu beginnen zij onze afsluiting (bamboemat) die bevestigd is aan de gemeenschappelijke afsluiting te saboteren. Zojuist is het hierdoor dus tot een woordenwisseling gekomen. Nu vraag ik mij af of wij in ons recht staan? Aan de gemeenschappelijke afsluiting mag er volgens mij langs mijn kant een mat geplaatst worden en bevestigd worden aan de afsluiting. Zij knippen stelselmatig mijn herstellingen los, waardoor mijn bamboemat reeds schade heeft.

wat is de beste manier om dit op te lossen? Praten helpt duidelijk niet.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 01 mei 2013 16:43

Langs welke kant wordt die bamboematten vastgezet ?
Rond de palen?

phos4
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 01 mei 2013 19:56

Er stond al een gemeenschappelijke afsluiting (betonnen palen met hekwerk tussen). Wij hebben daar voor onze eigen palen en hek gezet (omdat de betonnen palen niet recht staan) en daartegen de bamboe matten geplaatst. Op bepaalde plekken hadden we ons hek nog met metaaldraad aan het gemeenschappelijk hekwerk gebonden ter versteviging.

Reclame

eylis
Berichten: 8836

#4 , 01 mei 2013 21:27

als ik het goed snap, heb je dus een eigen omheining geplaatst - naast de gemeenschappelijke - op je eigen grond? Ik denk dat die hij verankeringspunten aan jouw kant niet mag vernielen... want hij vernielt iets dat van u is en dat hek is gemeenschappelijk, dus zoveel van u als van hem. U mag aan uw kant dus iets vastmaken. (denk ik toch)

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 01 mei 2013 21:37

Dus aan uw kant staat een hek met palen waaraan bamboe matten en daarachter een betonnen afsluiting die gemeenschappelijk is.
In dat geval is het beschadiging of zelfs vernieling van stedelijke afsluitingen.
Politie dient daar PV van op te stellen tegen onbekenden.

phos4
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 02 mei 2013 07:38

dit vermoedde ik al.

Ik heb zelfs foto's van de daad, maar je ziet niet echt dat ze aan het knippen zijn. Alleen dat ze een tuinschaar vasthebben en in de buurt van onze afsluiting staan.

Het ergste is dat zij haar kind (12 jaar) aanspoorde om mee te doen. Kwestie van goede opvoeding mee te geven...

eylis
Berichten: 8836

#7 , 02 mei 2013 09:38

Camerabewaking ophangen in je tuin met zicht op je omheining? :-) Moet zelfs niet werken.
Vertel langs je neus weg heel vriendelijk tegen de buurman dat je bij de politie klacht tegen onbekenden hebt ingediend. En dat de politie je gemeld heeft dat dit inderdaad een misdrijf is en nu nog enkel kwestie om de dader op heterdaad te betrappen.
Zullen wel van je afsluting blijven :-)

j.demoor
Berichten: 10360

#8 , 03 mei 2013 08:56

“Art.662.Geen nabuur mag in de gemene muur een holte maken of daartegen een werk aanbrengen of doen steunen, zonder toestemming van de andere nabuur of, indien deze weigert, zonder door deskundigen de middelen te hebben doen bepalen die nodig zijn om te voorkomen dat door het nieuwe werk aan de rechten van de andere nabuur afbreuk wordt gedaan.”(Burgerlijk Wetboek).

‘Nu beginnen zij onze afsluiting (bamboemat) die bevestigd is aan de gemeenschappelijke afsluiting te saboteren’

Wat geldt voor een gemene muur geldt mijns inziens evenzeer voor een gemeenschappelijke afsluiting,zodat u die bamboemat niet mocht aanbrengen tegen de gemene afsluiting zonder toestemming van de andere nabuur. Dit rechtvaardigt evenwel geen ‘sabotage’(beschadiging)
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”