Dakterras

RIK911
Topic Starter
Berichten: 2

Dakterras

#1 , 30 apr 2013 00:27

mijn buurman heeft juist een vergunning gekregen v/d stad om een dakterras te bouwen op zijn eerste verdieping, moet ik daarmee zomaar akkoord gaan , er is hiermee inkijk in mijn tuin en woning.
volgens hem moet hij zelfs geen zichtscherm plaatsen omdat er tussen het dakterras en de perceelsgrens ruim 6meter is.

ik vind dit een regelrechte schending van mijn privacy!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 30 apr 2013 15:17

Wat als daar een raam had geweest?
Dat was perfect wettelijk geweest.
Gaat over lichten en zichten burgerlijk wetboek. Bij mijn weten is de wettelijke afstand vermeld in het burgerlijk wetboek 1,9 meter van de scheidingslijn.


In een stad is de afstand tussen de scheiding en een raam dikwijls nog veel minder en toch perfect wettelijk
6 meter vanaf zijn terras tot de scheiding ... kan dus geen probleem zijn.
http://habitos.be.msn.com/nl/bouwen/bou ... n-zichten/" onclick="window.open(this.href);return false;
Eens wat achtergrond info
http://habitos.be.msn.com/vragenrubriek ... ag_ID=1825" onclick="window.open(this.href);return false;

my_key
Berichten: 221
Juridisch actief: Ja
Locatie: Hasselt
Contacteer: Website

#3 , 30 apr 2013 15:25

Binnen de 30 dagen na aanplakking kan je bezwaar aantekenen tegen de vergunning bij de bestendige deputatie van uw provincie (georganiseerd administratief beroep).

Ben je te laat dan kan je naar de vrederechter gaan voor bovenmatige burenhinder (theorie gebaseerd op het eigendomsrecht in art 544 B.W.).

Een meer exhaustieve behandeling van uw probleemstelling, geschreven voor niet-juristen, kan je hier lezen: http://habitos.be.msn.com/nl/bouwen/mag ... rras-5019/" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

RIK911
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 30 apr 2013 22:38

aan franciscus ,een raam is niet iets waar je uren gaat voor zitten en waar je met vrienden plezier gaat op maken, bovendien houd een raam nog geluid tegen.
die wet is nog uit de tijd napoleon en moet dringend worden herbekeken, mensen die deze wet normaal vinden zijn volgens mij dan ook enkele jaren achteruit.
het is ook niet omdat deze achterlijke wet nog bestaat dat men voor de algemene vrede met de buren geen zichtschermen zou kunnen plaatsen of gewoon in de tuin op het terras gaan zitten, de tuin is bij mijn buurman 8are dus niet echt klein ,dikke egoïsten zijn het!
ik zal dan ook bezwaar aantekenen, bedankt my_key

Franciscus
Berichten: 38599

#5 , 01 mei 2013 21:30

Het is niet omdat het de 'code napoleon' is dat het niet goed is.
Trouwens nogal wat wetten zijn gebaseerd op de gecoördineerde wetgeving van rond de Franse revolutie of zelfs nog van vroeger.
Veel van die wetgeving is klaar en duidelijk.
Probeer de huidige wetgeving inzake rasiscme, xenofobie negationisme enz maar eens toe te passen laat staan de procedures te begrijpen.
Maar zoals ikzelf en aangevuld door my-key hebt u de mogelijkheden om niet akkoord te gaan en zelfs in beroep te gaan.
Trouwens art 544 BW is vermoedelijk ook uit de code napoleon.
Maar het geeft aan dat u niet rechteloos bent .... ook art 11 van de grondwet geeft u het recht om de rechten die hierin beschreven staat op te eisen.

Ook de aanvrager van de vergunning voor het dakterras heeft hetzelfde recht om van zijn eigendom gebruik te maken in de meest volstrekte wijze van een zaak het genot te hebben en daarover te beschikken. mits men er geen gebruik van maakt dat strijdig is met de wetten of de verordeningen.
Dus zal het nu de regelgeving zijn wat bouwen en verbouwen betreft die uitsluitsel zal geven.
Deze wetgevingen van jongere datum zullen de algemene regels (uit de code Napoleon) verduidelijken of beter zorgen dat ze aangepast zijn aan de huidige samenleving.
Niemand belet dat u eveneens een afscheiding aanbrengt op uw grond zodat u uw buur niet meer hoeft te zien.
U zal om uw gelijk te halen van dezelfde wetgeving moeten en kunnen gebruik maken.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”