Buren bouwen over ons dak

AnneG
Topic Starter
Berichten: 14

Buren bouwen over ons dak

#1 , 29 apr 2013 10:52

Wij zijn eigenaar van een driegevel woning waarin de vruchtgebruiker woont.

Enkele maanden geleden kregen we een verwittiging van stedenbouw dat de nieuwe buren hun huis gingen renoveren. Voor ons OK, in principe zijn het onze zaken niet wat zij met hun huis doen.

Nu blijkt dat zij het dak vernieuwd hebben, ook OK was het niet dat:

1. Hun daklijn en dakgoot nu opeens 10-15 cm hoger zijn dan de onze. Ik moet nog nazien of ze daarvoor een vergunning hadden maar ik weet dat, toen de wijk aangelegd werd, verschillende bouwers hun plannen moesten aanpassen om de daklijn gelijk te maken. Het ziet er in elk geval niet uit.

2. Erger, om de zaak af te sluiten hebben zij hun dak een halve pan over ons dak laten komen, en dan vertikale pannen tot op onze pannen om alles te sluiten. Dat lijkt al helemaal nergens op, ik vermoed dat het ook geen positief effect heeft op de waarde van ons huis.
En wat als er ooit vochtproblemen zijn? Wie is dan verantwoordelijk?
Of als wij aan ons dak moeten werken. Dan moeten wij een stuk van hun dak opnemen om aan onze laatste rij pannen te kunnen. Hoe zit het dan met verantwoordelijkheid? Om nog niet over de extra werkuren te spreken!

Wat zouden jullie aanraden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 29 apr 2013 11:20

Mogelijks hebben zij nu dakisolatie geplaatst, hetgeen het hoogteverschiul zal aantonen.
Hiervoor worden tegenwoordig toestemmingen gegeven door de gemeentes, zoals ze ook toestemming geven om de voorgevel voorbij de rooilijn te laten komen in geval van gevelisolatie aan de buitenzijde.
Om beide daken dan waterdicht af te werken is een dergelijke werkwijze nodig, waarbij het hoogteverschil zijdelings wordt afgewerkt met waterdicht materiaal en een overbouw over het bestaande dak.

AnneG
Topic Starter
Berichten: 14

#3 , 29 apr 2013 11:47

Dat kan ik technisch misschien nog begrijpen. Maar het blijft wel zo dat wij de zijkant van hun dak zullen moeten afnemen om aan onze pannen te kunnen, ofwel bij problemen ofwel bij vernieuwing.

Dan zou het wel sterk zijn als wij hiervoor opeens toestemming van hun zouden moeten vragen, wat ik nog zie gebeuren. Bovendien, daar gaan dan extra werkuren inkruipen te betalen door ons, tengevolge van een aanpassing door hen. Dat kan toch niet zomaar?

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 29 apr 2013 12:20

Diegene die als laatst zijn dak maakt, moet er voor zorgen dat alles waterdchit wordt afgewerkt. Zij hebben nu meer kosten gehad om uw dak te overbouwen, volgende maal is het aan u.
Mij lijkt hier niets verkeerd te zijn gedaan.

AnneG
Topic Starter
Berichten: 14

#5 , 29 apr 2013 13:15

Zij maken een gemakkelijke toegang tot ons dak onmogelijk. Stel een pan van ons is kapot of verschoven.

Aanpak een maand geleden: wij vragen een dakwerker om de pan te vervangen, hij kan er zo aan, kostprijs 100€.
Aanpak vandaag: wij moeten stuk van hun dak afnemen, onze pan vervangen, stuk van hun dak terugleggen, kostprijs 300€. Als we al mogen.

Dus meerkosten voor ons tengevolge van een wijziging die zij gedaan hebben. Tenzij op dat moment verantwoordlijk zijn om hun dak te verwijderen zodat onze dakwerker aan het onze kan, waarna zij het hunne terugleggen. Dat wil ik dan nog eens zien.

bartvdv
Berichten: 1911

#6 , 29 apr 2013 13:31

Waarom zou dakisolatie het dak hoger maken? Dat wordt toch aan de binnenkant tussen de kepers vastgemaakt? Waarom moet er een halve dakpan over het dak van de buren worden gebouwd? De opmerking van TS is terecht. Ik zou de bouwplannen gaan raadplegen.

Xastheron
Berichten: 719

#7 , 29 apr 2013 15:21

Neen, isolatie kan ook bovenop de kepers geplaatst worden. Geniet zelf de voorkeur. Isolatie wordt tussen kepers geplaatst indien de bijkomende kost van een volledige dakrenovatie niet gedragen kan worden of indien het dak nog in goede staat is.

Zoveel had kunnen vermeden worden als men gewoon eens de plannen had ingekeken vóór aanvang van de werken. Ook krijg je vaak een voordeligere offerte als je met twee aanpalende woningen een dak laat plaatsen (als uw dak dan aan vervanging toe was tenminste).

j.demoor
Berichten: 10360

#8 , 01 mei 2013 09:27

“Art.544.Eigendom is het recht om op de meest volstrekte wijze van een zaak het genot te hebben en daarover te beschikken, mits men er geen gebruik van maakt dat strijdig is met de wetten of met de verordeningen.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘om de zaak af te sluiten hebben zij hun dak een halve pan over ons dak laten komen, en dan vertikale pannen tot op onze pannen om alles te sluiten’

Zij hebben aldus bezit genomen van uw grond waarover hun halve pan ligt.

“Art.661.Iedere eigenaar van een erf dat paalt aan een muur, heeft ook het recht om die muur geheel of gedeeltelijk gemeen te maken, mits hij aan de eigenaar van de muur de helft vergoedt van zijn waarde ofwel de helft van de waarde van het gedeelte dat hij gemeen wil maken, en de helft van de waarde van de grond waarop de muur gebouwd is.”(B.W.).

Jullie kunnen deze bepaling analogisch toepassen ofwel kan u de afbraak van de constructie over uw grond vorderen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 01 mei 2013 11:31

Iemand moet de spleet tussen beide daken toch waterdicht afwerken.
Wat doe met een gewoon dak, gewoon mooi naast elkaar en op de zelfde hoogte gelegen.
Hij die laatst zijn dak toelegt, die een waterdchte aansluiting te maken. Gewoonlijk met een loden slab, die toch ook een 20 tal cm boven uw dak komt. Moe die gebuur daarom een stiuk van uw dak overnemen? Ik dacht het niet.

StijnL
Berichten: 12

#10 , 12 aug 2014 17:03

ik lees hier dit verhaal waarbij een dakconstructie gedeeltelijk over een andere constructie komt.
Nu wil ik hier graag op inpikken met een gelijkaardige verhaal/vraag.

Naast ons wordt een appartementsblok gebouwd waarbij het dak een verdiep hoger komt dan bij ons. Nu hebben ze naast onze dubbele muur (onze eigen + een wachtmuur aangezien met tijd tegen ons huis moest gebouwd worden) hun eigen muur gebouwd maar ter hoogte van ons dak hebben ze de dakpannen die op de wachtmuur geplaatst zijn afgebroken om verder te kunnen bouwen...
Als ik dit hen vroeg vertelde men me dat ze dit zouden waterdicht maken bij de dakwerken.

kan dit zomaar?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 12 aug 2014 19:56

Als ik het goed begrijp heb jij die wachtmuur destijds gebouwd en betaald. Nu trekken ze een nieuwe muur op naast uw wachtmuur, zonder een muurovername te doen. Dat kan, maar dan moeten ze helemaal van uw wachtmuur afblijven, en mogen ze natuurlijk er bovendaks niet op verder bouwen. Ze zullen minsten een deel van de muur moeten overnemen, en al zeker de funderingen en grondwerken voor deze in verhouding tot het gebruikte deel.

StijnL
Berichten: 12

#12 , 12 aug 2014 20:27

Op de muur zelf bouwen ze eigenlijk niet bovendaks. Vanaf de grond is er een marge van +- 10 cm, maar hun bouw is niet exact evenwijdig met onze muur waardoor ze vooraan en vooral bovenaan onze wachtmuur net langs onze muur bouwen, op sommige plaatsen is er zelf geen ruimte meer op voldoende isolatie te plaatsen... (bouwen ze dan tegen onze muur?) Met als gevolg dat onze dakpannen vanop de wachtmuur in de weg lagen, en die hebben ze dan maar mooitjes afgescheven om verder te kunnen bouwen. Maar als het regent, gebeurd dat ook op onze muur...

chantika
Berichten: 961

#13 , 12 aug 2014 20:30

Wij zijn eigenaar van een driegevel woning waarin de vruchtgebruiker woont.

Enkele maanden geleden kregen we een verwittiging van stedenbouw dat de nieuwe buren hun huis gingen renoveren. Voor ons OK, in principe zijn het onze zaken niet wat zij met hun huis doen.
Het zijn wel u zaken hoe ze hun huis willen verbouwen. Er is een bouwaanvraag ingediend. Ofwel laten de buren hun plan voor akkoord door u ondertekenen ofwel volgt er een openbaar onderzoek. Dat laatste is in u geval gebeurd. Van af de datum van het onderzoek beschikt u over een bepaalde tijd om bezwaar tegen de aflevering van de vergunning in te dienen. http://www.habitos.be/nl/bouwen/bezwaar ... ning-6499/

Geen bezwaar indienen betekend dat u het eens bent met de plannen. Die plannen lagen ter inzage op de gemeente. Zeg dus niet dat je niet kon weten dat ze over u gevel gingen bouwen. Dit wil wel niet zeggen als ze een muur of zo moeten overnemen dat ze dat nu niet meer moeten doen. En volgens mij gaat het niet over renoveren maar wel over verbouwen. (verhogen muur en dak)

Fluppe zuutes
Berichten: 126

#14 , 12 aug 2014 23:59

Geen bezwaar indienen betekend dat u het eens bent met de plannen. Die plannen lagen ter inzage op de gemeente.
Ja dat kan maar er zijn ook gemeentebesturen/steden die je niets laten weten, en na navraag weigeren van je inzage te geven zoals bijvoorbeeld MECHELEN.

Sorry voor de inbraak op deze poster maar moest dit toch effe kwijt.

chantika
Berichten: 961

#15 , 13 aug 2014 21:18

Niet alle verbouwingen zijn onderworpen aan een openbaar onderzoek.

Er zal ondermeer een openbaar onderzoek worden gehouden indien er wijzigingen aan de perceelsgrens plaatsvinden. Indien de eigenaar(s) van de naastgelegen percelen het aanvraagformulier en de plannen van het aanvraagdossier mee (voor akkoord) ondertekenen, is een openbaar onderzoek niet meer nodig, tenzij er andere redenen zijn die het onderzoek toch verplicht maken. Dit kan de behandelingstermijn van het dossier verkorten.

Kan dus goed zijn Fluppe zuutes dat in U geval er geen openbaar onderzoek nodig was. Mechelen heeft een website met veelgestelde vragen. Bovenvermelde zin is daar van gekopieerd.

http://www.mechelen.be/faqs/65

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”