samen 1 huis kopen

dietrich
Topic Starter
Berichten: 19

samen 1 huis kopen

#1 , 28 apr 2013 13:18

Hallo,

Tegenwoordig is het niet meer vanzelfsprekend om alleen een huis te kopen of te bouwen. Ik ben 25, woon nog bij mijn ma en kan bij de banken niet meer dan 160.000 EUR lenen. Velen weten wel dat je hiermee al niet veel kan gaan doen.
Het is wel zo dat mijn broer en ik er al jaren van dromen om in het huis van onze grootouders te wonen. Maar elk van ons zou dit alleen niet kunnen kopen. Als we het samen zouden doen, kunnen we er wel geraken.
Mijn broer heeft een vriendin, maar wonen nu ook nog niet samen.
Het huis is namelijk een kleine boerderij (1 hoofdgebouw en 1 apart gebouw met stallingen).

Het eerste wat we dus dachten was om er een huisnr A en B van te maken. Maar bij de gemeente zijn we nogal kort geantwoord geweest; "Nee hoor, dat kan niet hoor, landbouwzone (wel geregulariseerd), er kan maar 1 adres op staan"
Ok, er kan dus maar 1 adres op staan, maar we kunnen wel meer meerdere gezinnen in het huis wonen. niet in het aparte gebouw. Tot zover zien wij hier geen probleem in. Maar zouden toch even graag jullie advies hierin horen.

Stel dat mijn broer en ik dit kopen, hoe zit dat dan in elkaar (1 adres, maar wie woont bij wie?, hypothecaire lening, contracten, ...) hiervan heb ik weinig kaas gegeten en vraag daarom jullie advies. We hebben er geen probleem mee om op hetzelfde adres te wonen, we zouden het huis aan de binnenkant toch kunnen in 2 splitsen?

Eigenlijk zou het huis ruim genoeg zijn om er nog een ruimte in te voorzien waar onze alleenstaande moeder zou kunnen wonen, maar dan hebben we het over kangeroewonen. Maar dit zou dan waarschijnlijk ook niet lukken, aangezien ze nog geen 60 is of niet hulpbehoevend is.

Wat we bv wel mogen doen in het aparte gebouw is er maximaal 8 kamers in maken, met sanitair en ontbijtruimte. Zouden we dan bv niet kunnen 2 kamers maken en 1 laten betrekken van mijn ma, maar zogezegd woont ze op ons adres? Of raadden jullie dan toch aan om dan ook onze ma in het hoofdgebouw te vestigen?

Samen dit huis kopen lijkt mij de enige oplossing om betaalbaar te wonen, op een plaats die voor ons ook familiale - en emotionele waarde heeft, en waardoor het ook in de familie blijft.

Hopend op een constructief en misschien ook wel creatief antwoord,

met vriendelijke groeten

Dietrich

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
DanSch
Berichten: 45

#2 , 28 apr 2013 13:34

Ik ga dit bericht verder volgen Dietrich omdat mijn zoon in dezelfde situatie zit.
Hopelijk een constructief en/of creatief antwoord.

Ps: Bij de vorige verkeizingen was oa de CDeV er als de kippen bij om betaalbaar wonen te promoten, nu hoor je er dus niets meer van.
Hier zou een lobby rond moeten ontstaan.

Veel succes!!

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 30 apr 2013 10:24

“Art.4.2.1.Niemand mag zonder voorafgaande stedenbouwkundige vergunning :...6° de hoofdfunctie van een bebouwd onroerend goed geheel of gedeeltelijk wijzigen, indien de Vlaamse Regering deze functiewijziging als vergunningsplichtig heeft aangemerkt;7° een woning opsplitsen of in een gebouw het aantal woongelegenheden die hoofdzakelijk bestemd zijn voor de huisvesting van een gezin of een alleenstaande wijzigen, ongeacht of het gaat om een eengezinswoning, een etagewoning, een flatgebouw, een studio of een al dan niet gemeubileerde kamer...”(15 MEI 2009. - Vlaamse codex ruimtelijke ordening).

“Art.2.1.Een stedenbouwkundige vergunning is niet nodig voor de volgende handelingen :...4° binnenverbouwingen zonder stabiliteitswerken...”(16 JULI 2010. - Besluit van de Vlaamse Regering tot bepaling van handelingen waarvoor geen stedenbouwkundige vergunning nodig is).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

dietrich
Topic Starter
Berichten: 19

#4 , 06 mei 2013 09:51

“Art.4.2.1.Niemand mag zonder voorafgaande stedenbouwkundige vergunning :...6° de hoofdfunctie van een bebouwd onroerend goed geheel of gedeeltelijk wijzigen, indien de Vlaamse Regering deze functiewijziging als vergunningsplichtig heeft aangemerkt;7° een woning opsplitsen of in een gebouw het aantal woongelegenheden die hoofdzakelijk bestemd zijn voor de huisvesting van een gezin of een alleenstaande wijzigen, ongeacht of het gaat om een eengezinswoning, een etagewoning, een flatgebouw, een studio of een al dan niet gemeubileerde kamer...”(15 MEI 2009. - Vlaamse codex ruimtelijke ordening).

“Art.2.1.Een stedenbouwkundige vergunning is niet nodig voor de volgende handelingen :...4° binnenverbouwingen zonder stabiliteitswerken...”(16 JULI 2010. - Besluit van de Vlaamse Regering tot bepaling van handelingen waarvoor geen stedenbouwkundige vergunning nodig is).
Als je de wooneenheid "opsplitst" onder de eigenaars, maar dat er toch nog een binnendeur is naar elkaar, dan zou er geen probleem kunnen dat je de woning opsplitst, want het is dan zogezegd niet fysisch opgesplitst...

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”