aanpassing aandelen

werner1
Topic Starter
Berichten: 110

aanpassing aandelen

#1 , 27 apr 2013 14:06

Beste,
De wijziging van de verdeling van de aandelen tussen de mede-eigenaars dient te gebeuren bij eenparigheid van stemmen op de algemene vergadering.
Deze aandelen zijn opgenomen in het statuut, in de basisakte.
Indien dit wordt goedgekeurd volstaat dan de onderhandse goedkeuring of dient deze basisakte, wat betreft de herverdeling, te worden aangepast via de notaris ?
Dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Pelikaan
Berichten: 154

#2 , 27 apr 2013 16:20

"De Syndicus bedoeld in artikel 577-4, § 1, derde lid, 4° van hetzelfde Wetboek, legt binnen 36 maanden na de inwerkingtreding van deze Wet een aan de artikelen 577-3 tot 577-14 van hetzelfde Wetboek aangepaste versie van de bestaande basisakte, het reglement van mede-eigendom en het huishoudelijk reglement ter goedkeuring voor aan de Algemene Vergadering. Voor zover de Algemene Vergadering op hetzelfde of een later tijdstip geen wijzigingen aanbrengt aan de basisakte, is voor de aangepaste tekst van het reglement van mede-eigendom geen authentieke akte vereist."

Die aanpassing dient te gebeuren vóór 1 september 2013; als die aanpassing daarna gebeurt, dan moet dat via een authentieke akte bevestigd worden. Deze regeling geldt voor alle gebouwen in gedwongen mede-eigendom.

Concreet:
Verandering aan basisakte: authentieke akte.
Verandering aan reglement van mede-eigendom: geen authentieke akte wanneer er geen verandering gebeurt aan de basisakte.

Omdat de aandelen in de basisakte vermeld worden, lijkt een authentieke akte via notaris hier aan de orde.

werner1
Topic Starter
Berichten: 110

#3 , 27 apr 2013 17:53

Bedankt voor je antwoord.
Ik heb nog een vraagje:
De huidige syndicus neemt ontslag op 01.08.2013 en nam GEEN enkel initiatief om reglement mede-eigendom noch huishoudelijk reglement aan te passen conform de nieuwe wet . Hij trof geen enkele voorbereiding en is ook niet zinnens dit nog te doen gezien zijn ontslag.
De nieuwe syndicus wordt aangesteld op 01.08 en het is volgens mijn bescheiden mening onmogelijk om op één maand alles rond te krijgen, dit gezien het huishoudelijk reglement ingrijpend dient te worden aangepast en de nodige schikkingen dienen getroffen te worden om de eigenaars samen te roepen.
Indien het reglement mede-eigendom en huishoudelijk reglement wordt goedgekeurd na 01.09.2013 kan dit dan nog onderhands worden goedgekeurd, zonder later moeten te worden bekrachtigd door authentieke akte ?
Bedankt

Reclame

Pelikaan
Berichten: 154

#4 , 27 apr 2013 21:32

Concreet = Voor het aanpassen van de Basisakte en Reglement van Mede-eigendom dienen geen registratiekosten of een nieuwe notariële akte opgemaakt te worden. Voor zover enkel statutaire bepalingen van rechtswege vervangen worden door de overeenstemmende wetsbepalingen. De wet zelf geeft deze vrijstelling. Dit kan dus onderhands gebeuren.

Ik begrijp niet ten volle de juiste toedracht = dit gezien het huishoudelijk reglement "ingrijpend" dient te worden aangepast.

Voor zover de Algemene Vergadering op hetzelfde of een later tijdstip geen wijzigingen aanbrengt aan de basisakte, is voor de aangepaste tekst van het reglement van mede-eigendom geen authentieke akte vereist."

Ik vermoed dat het logischerwijze kan, ook na 01.09.2013, maar ik laat het woord aan forumleden die meer juridisch beslagen zijn in deze materie. Vooral daar het Huishoudelijk Reglement van een lagere wettelijke orde is dan de Basisakte en het Reglement van Mede-eigendom.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”