Bepalen verkoopprijs gemeenschappelijk huis.

Mariette
Topic Starter
Berichten: 2507

Bepalen verkoopprijs gemeenschappelijk huis.

#1 , 24 apr 2013 09:24

Situatie : woning in onverdeeldheid (50 / 25 / 25) met vruchtgebruik voor de hoofdeigenaar (50% eigenaar)

De hoofdeigenaar beslist om de woning te verkopen.
Woning werd geschat, geschatte prijs werd als vraagprijs ingesteld.
Er is geen of amper interesse.

Na gemeenschappelijk overleg (nou ja) wordt beslist om de vraagprijs met 25.000 euro te laten zakken
Er komt een bod van nog eens 20.000 euro minder.
50 / 25 vinden dit te weinig
de derde mede-eigenaar (ikzelf) vindt het OK, gezien er weer amper interesse is. (ik wou in eerste instantie de vraagprijs niet laten zakken, maar heb dan maar toegegeven).

De verkoop gaat niet door vermits de twee anderen het bod te laag vonden.

Nu (één maand later) willen de beide anderen (50 / 25) de vraagprijs wéér laten zakken met 20.000 euro. Nu is de vraagprijs dus gelijk aan het vorige bod dat ze beiden hadden afgewezen. Met zekerheid kan men nu dus veronderstellen dat een volgend mogelijk tegenbod dus minder zal zijn dan het éne afgeketste bod.

Vraag 1 : Op welke manier kan ik hiertegen reageren?

Vraag 2 : hoe wordt bepaald dat de verkoopprijs volgens de fiscus te laag is? En wie wordt daarvoor verantwoordelijk geacht?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xastheron
Berichten: 719

#2 , 24 apr 2013 09:28

1: U kan een openbare verkoop eisen.

2: De registratie kan hier moeilijk doen en eisen dat de registratierechten betaald worden op de "werkelijke waarde" van het huis. Dit is een zaak voor de kopers m.i.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 24 apr 2013 12:16

Wie heeft de scahtting uitgevoerd? Een Immo, een notaris of een landmeter.
Een Immo zal doorgaans hoger inschatten, omdat ze zo hopen de opdrachtgever als klant te kunnen aansluiten, en het pand te mogen verkopen.

Reclame

Mariette
Topic Starter
Berichten: 2507

#4 , 24 apr 2013 15:01

@ mava: de schatting werd zowel door een notaris als door een beëedigd schatter uitgevoerd.We baseerden ons op die twee.
De immo heeft die prijs in eerste instantie ook aangehouden omdat het pand toen al een half jaar te koop stond.

@ xastheron: bij een openbare verkoop zal het quasi zeker NOG minder opbrengen dan die eerste werkelijk geïnteresseerde kandidaat.

Als het een zaak van de kopers is als de registratie moeilijk doet, dan ga ik me daar al niet meer druk over maken.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”