Bomen en buren

ajalan
Topic Starter
Berichten: 3

Bomen en buren

#1 , 15 nov 2005 13:56

Ik weet niet of dit het goede forum is voor mijn vraag :?: .
Kort bij de perceelsgrens op mijn eigendom staat een 10 jaar oude kastanjeboom. Ik ga deze kappen aangezien dit een enorme boom wordt binnen enkele jaren. Van deze kastanje zijn er nu twee jonge bomen uitgeschoten bij de buren, die ook vlak bij de perceelsgrens staan. Ik heb de buren gevraagd dat ookzij deze twee bomen reeds preventief willen laten kappen met het oog op de problematische toekomst als zij volwassen zullen zijn. Mijn buren zullen er eens over nadenken, maar dat is nu al een gans jaar dat er nagedacht wordt. Kan ik eisen dat deze bomen gekapt worden, is dit een rechtmatige eis ? Zij hebben ook nog twee enorme dennen staan die de zon in mijn tuin volledig wegnemen, deze staan ongeveer 3 meter van de perceelsgrens en zijn ongeveer 20 jaar oud. Welke weg moet ik bewandelen om tot een resultaat te komen ?
als je denkt dat je alles al weet, toch kan je altijd nog iets bijleren.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Wesley
Berichten: 294

#2 , 15 nov 2005 14:06

De beste manier is onderhandelen met uw buren. Er ontstaan voor veel minder burenruzies die jaren kunnen aanslepen en dat is altijd te vermijden.

Puur juridisch. Er moet een minimumafstand zijn waarbinnen er geen bomen mogen staan. Dacht dat die 1 meter is.

De gemeente kan striktere regels opleggen.

Maar zoals gezegd, probeer tot een overeenkomst te komen, stel desnoods voor de bomen op eigen kosten te rooien.

Vermijd discussies!

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#3 , 15 nov 2005 18:35

Zie veldwetboek art. 29 tem. 37.

Reclame

Bibendum
Berichten: 94

#4 , 20 nov 2005 18:08

Toch steeds de gemeentelijke reglementering raadplegen! Ook voor het vellen van uw eigen boom. In sommige gemeentes is daar een voorafgaandelijke goedkeuring voor nodig!

Mijn advies: even langslopen bij de gemeente.

Wat uw buren betreft zou ik de aloude wijsheid meegeven: buren voor rechter dagen = een levenlang ruzie. Onderhandelen dus en water in de wijn doen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”