Kostenverdeling in appartementsgebouw (bis)

RWa
Topic Starter
Berichten: 5

Kostenverdeling in appartementsgebouw (bis)

#1 , 22 apr 2013 21:16

Omdat mijn aanvulling met extra vragen op het bericht van 14/02/2013 geen reacties heeft uitgelokt, stel ik hier de vragen opnieuw (wel iets anders geformuleerd):

a) in hoeverre is de wet van 2010 dwingend voor een VME die dan reeds bestond?
De syndicus beweert nog steeds dat een Algemene Vergadering vrijelijk kan afwijken van de verdeling zoals die
in de wet van 2010 staan, en ook van de regels zoals die in de originele statuten én in het aangepaste Reglement
van Mede-eigendom staan, ook voor wat betreft boeking in Reserve-fonds.
Anders gezegd: de AV kan op gelijk welk moment een beslissing nemen die daar van afwijkt en dat zonder de
statuten aan te passen (en zonder daarvoor een notariële aanpassing te doen).

b) De termijn van bezwaar van 4 maanden:
Vanaf wanneer begint die te lopen? Vanaf het rondsturen van een kostenbalans (en kostenverdeling volgens de
syndicus) of vanaf de goedkeuring ervan door een jaarlijkse AV?
De voorlopige kostenbalans 2012 is gemaild op 30/12/2012, de AV die dat zou moeten goedkeuren is gepland voor
18 mei 2013.

Wij proberen nog steeds van een compromis te bereiken zonder vrederechter omdat een deel van de eigenaars blijkbaar
daarvoor terugschrikt. En de syndicus (en de eigenaars van de grote duplexen) maken daar dankbaar gebruik van...

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
NLBN
Berichten: 58

#2 , 22 apr 2013 22:26

1) de wet primeert, daarmee is de kous af, maar ik zou uw oorspronkelijk bericht moeten oproepen om te weten over welke verdeling " zoals die in de wetg staan " ?

2. de 4 maanden gaan in per datum algemene vergadering, waarop u aanwezig of vertegenwoordigd moet zijn én de rekeningen uiteraard niet werden goedgekeurd door u of uw lasthebber. Volgens de wet moeten de neen of onthoudingen de reden opgeven, waarvan akte moet genomen worden ( verslag), maar vopor grote VME's is dat praktisch onmogelijk.

Graag iemand die kan suggereren ho dat moet gedaan worden als er bvb > 500 kavels en misschien 100à150 aanwezigen , wel met een 300 volmachten ( moet gecontroleerd worden ! )

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#3 , 23 apr 2013 07:37

a) 100%

b) datum van AV (18.05.2013) + 4m = VOOR 18.09.2013

NB: Motivatie van de onthouding of neen stem dient niet opgenomen te worden in de PV van beslissinggen.
Persoonlijk raad ik dat ook niet aan, tenzij je 100% zelf de tekst van je motivatie kan bepalen (en dus voorbereid hebt) EN je de PV op het einde van de zitting ook tekent "voor gezien".

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”