Syndicus weigert inzage in de factuen

odm
Topic Starter
Berichten: 58

Syndicus weigert inzage in de factuen

#1 , 22 apr 2013 16:58

Ben eigenaar van een appartement in een appartementsgebouw.

De syndicus verstuurde een afrekening, maar volgens mij is deze volledig fout. Ik heb gevraagd om de afrekening te mogen nazien, aan de hand van desbetreffende facturen, doch tot op heden heb ik die toelating niet gekregen. Uiteraard heb ik de afrekening geprotesteerd minstens tot dat ik de gevraagde afrekening krijg en tot dat de facturen goed werden bevonden. Want nu zouden er werken zijn uitgevoerd waarvoor de syndicus geen opdracht had van de algemene vergadering enz...

Echter via de uitnodiging van de algemene vergadering dien ik vast te stellen dat de syndicus mij thans voorstelt als wanbetaler terwijl het de syndicus zelf is die geen inzage verleend in de facturen waarom de rekening niet wordt betaald.

Door deze handeling is natuurlijk mijn naam gemaakt bij de overige mede-eigenaars.

Hoe dien ik hierop te reageren.

Is het bijv. mogelijk om hier eerherstel en een schadevergoeding te vragen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#2 , 23 apr 2013 07:14

Een jaarafrekening is slechts eisbaar nadat zij goedgekeurd werd.

De periodieke voorschotten zijn echter wel eisbaar, mist de vorige AV een begritingsraling heeft goedgekeurd, die overgemaakt werd met de uitnodiging.

Als de syndicus iemand aanmerkt als wanbetaler, dient hij de integrale lijst van de mede-eigenaars, met hun credit- of debetsaldo voordien schriftelijk over te maken.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 24 apr 2013 08:44

“Art.577-8...§ 4. Ongeacht de bevoegdheid die hem door het reglement van medeëigendom wordt toegekend, heeft de syndicus tot opdracht :...11° het de mede-eigenaars mogelijk te maken inzage te nemen van alle niet-private documenten of gegevens over de mede-eigendom, en wel op alle wijzen die zijn bepaald bij het reglement van mede-eigendom, of door de algemene vergadering...§ 7. Bij verhindering of in gebreke blijven van de syndicus kan de rechter, voor de duur die hij bepaalt, op verzoek van iedere medeëigenaar een voorlopig syndicus aanwijzen.De syndicus moet door de verzoeker in het geding worden geroepen.”(Burgerlijk Wetboek).

‘Ik heb gevraagd om de afrekening te mogen nazien, aan de hand van desbetreffende facturen, doch tot op heden heb ik die toelating niet gekregen.’

Maan de syndicus aangetekend aan voornoemd art.577-8,§4,11° in acht te nemen binnen een redelijke termijn die u daarin zelf bepaalt. Deel hem daarin tevens mee dat u bij niet tijdig en afdoende gevolg hem acht in gebreke te blijven in de zin van voornoemd art.577-8,§7 en dat u in dat geval de rechter vraagt daartoe een voorlopig syndicus aan te wijzen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

odm
Topic Starter
Berichten: 58

#4 , 27 apr 2013 09:59

j. demoor zeer erg bedankt voor uw zeer gewaardeerd advies!!

dorinka
Berichten: 65
Locatie: Boom

#5 , 27 apr 2013 18:08

Beste,
Wij hebben het volgend probleem, mijn moeder was eigenaar op de gelijkvloer van het appartement. Er is maar 1 watermeter, nu vraagt de syndicus dat wij het water verder betalen, mijn moeder overleed 16/02/2013. Dus verdeeld hij nog steeds het factuur hij krijgt onder de mensen die er wonen. In haar appartement woont er dus niemand tot een uitspraak van onze notaris. De bovenbuur die met pensioen is hoort veel water lopen, O.A de vriendin van de syndicus die met een zakje binnenkomt, en met nat haar naar buiten komt
Er zijn koppels, maar ook mensen die allerlei machines hebben, zoals een vaatwas, wasmachine, douche. Zelf het licht van de inkomhal die iedereen gebruikt wordt nog appart op de twee copys die wij kregen voor de notaris met de hand onderaan gechreven, alsook de verdeling van het water ? Mijn moeder was 83, en leed aan dement. Wij brengen nu die twee facturen naar onze notaris de 30ste deze maand, de syndicus die een verre neef blijkt te zijn van mijn man belde verleden week hoe het zat met de rekeningen omdat april binnen komt. Ik ben laatste bloedverwant, het ergerd me. Ik vind het niet eerlijk.... Is er geen wet dat iedereen een eigen watermeter zou moeten hebben. Het syndicus heet ook al aanmaningen gehad. Moest het een maatschappij zijn appart voor iedereen van die blok zou er zeker nog een deel op het einde van het jaar een tegoed krijgen zoals de bovenbuur en mijn moeder die simpel leefde. Kan iemand mij wat duidelijkheid geven ? Ik dank u, met vriendelijke groeten V.S










le
Geboren in Schaarbeek, sinds 2004 wonende in Antwerpen.
Werk in een beschutte werplaats te Boom.
Interesses; Op de hoogte zijn van het medisch vlak, nieuwe wetenschappelijke ondervindingen over ziektes , operaties... Rechtvaardigheid van de mens.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”