verstoring evenwicht door hond buren

JC
Topic Starter
Berichten: 18

verstoring evenwicht door hond buren

#1 , 22 apr 2013 11:49

Situatie:
Wij wonen in een residentiële buurt waar sinds één jaar huurders een Deense Dog in huis genomen hebben (het betreft een jong beest van +- 2 jaar).
Vanaf dag 1 zorgde de hond voor overlast: blaffen, ok, maar een hele dag blaffen, niet ok.
Eens uitbreken: kan gebeuren, ok, maar elke dag uitbreken, niet ok.

Een greep uit de voorvallen die almaar meer in crescendo gaan:
- Deense Dog in onze tuin terwijl dochter van 2 jaar buitenspeelt, die begint te "chargeren" en dat liet best een indruk na op dochter (en mezelf)
- Dog breekt uit en valt de hond van de buurvrouw aan (2x op rij voorgevallen)
- Dog blaft heel de dag, rond 22u willen we vaststelling laten doen door de politie, maar bazin van de hond haalt hem bij het zien van de combi snel in huis en finito. Enkele minuten na vertrek van de politie begint de hond weer te blaffen tot laat in de nacht
- Zo'n 10 politie-interventies draaien telkens op hetzelfde uit: ofwel vaststelling dat hond effectief is uitgebroken (zonder opmaak PV) ofwel (bij nachtlawaai) situatie waarbij bazin de hond meteen binnenhaalt zodra ze de politiecombi ziet naderen
- wijkagent reeds een 10-tal keren aan de deur gaan vragen of de baasjes iets aan het geblaf/uitgebreek willen doen. Telkens de beste wil van de wereld van de baasjes, maar nooit concrete actie (op het plaatsen van een versleten kippendraad na, waar de hond tot op vandaag met veel gemak overspringt)

De zomer nadert en ik heb het werkelijk compleet gehad met de baasjes van die hond (beiden 60+ers).
Wat kan/ moet ik juridisch ondernemen om ervoor te zorgen dat de baasjes van het dier ofwel verplicht wordt tot het aandoen van een anti-blaf-halsband (wat ze vandaag al hebben maar weigeren aan te doen aan hun hond "omdat dat pijn doet") ofwel de hond te laten verwijderen (dat dier is hier niet op zijn plaats).

Ik weet dat dit soort vragen emotionele reacties losmaken bij hondenvrienden, maar na 2 jaar non-stop problemen is de maat vol. Dit moet ophouden.
Alle tips welkom.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 apr 2013 12:39

Misschien eerst burenbemiddeling proberen.
Een voorbeeld: http://www.vlaamsbrabant.be/over-de-pro ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

Vordering bij de vrederechter op grond van de artikelen 544 en 1382 BW.

Een voorbeeld (het gaat over een ezel, maar het principe is hetzelfde):

http://www.demorgen.be/dm/nl/994/opmerk ... beek.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;

eylis
Berichten: 8840

#3 , 22 apr 2013 12:42

als de hond jullie tuin is binnengeraakt en op jullie kindje afgerend, dan is dit feit WEL een misdrijf (van de eigenaars) waar je dus klacht voor kan neerleggen;
Corpsoverste toch wel aanspreken. Hier hadden wél PV van gemaakt moeten worden.

Reclame

Mariette
Berichten: 2507

#4 , 22 apr 2013 12:45

Het probleem van de blaffende hond ligt in principe niet aan de hond, maar wel aan de baasjes.

Castreren kan ook een oplossing zijn.

Het plaatsen van een deftige (zeer hoge) afscheiding zou verplicht moeten worden. Alhoewel Deense doggen in feite gewoon grote loebassen zijn zou ik mijn tweejarige (of zelfs oudere) kinderen niet meer gerust in mijn tuin laten spelen met het risico dat er zo'n gevaarte eventjes over de omheining huppelt.

En alhoewel ik hondenliefhebber ben weet ik uit ervaring hoe vreselijk irritant zo'n constant geblaf kan zijn. Ik heb zelf al de politie gebeld toen de vriend van mijn (ook buitenshuiswerkende) buurvrouw het nodig vond om zijn hond in haar tuin te komen placeren en ik dus dagelijks het gejank en geblaf mocht ondergaan.

eylis
Berichten: 8840

#5 , 22 apr 2013 12:54

nog een oplossing: één weekend anti-blaftraining met een muilkorfje of een emmer water en hij zal het niet meer doen.
Inderdeed, blaffen is een probleem van de baasjes: ze mogen dit niet toestaan en kunnen het makkelijk afleren; Maar dan moeten ze het wel willen en doén...

JC
Topic Starter
Berichten: 18

#6 , 22 apr 2013 14:14

Bedankt !
Burenbemiddeling hebben we onrechtstreeks geprobeerd door samen met de wijkagent de betrokken eigenaars aan te spreken en te luisteren naar hun argumenten.
Probleem is dat hun argument altijd op hetzelfde neerkomt: "het is een waakhond, het is normaal dat hij blaft".
Mijn antwoord: "kan best zijn dat die hond blaft, maar toch niet van 's morgens 8 uur tot 's avonds laat ?"
Los van de geluidsoverlast is het gewoon zo dat door de herhaaldelijke uitbraken het dier een veiligheidsrisico voor de buurtbewoners vormt.
Nu, zoals Eylis terecht aanhaalt: ik verwijt die hond uiteraard niks, fout ligt bij de baasjes.

gdm2
Berichten: 80

#7 , 22 apr 2013 15:45

Een electrische halsband lost de problemen van blaffen en uitbreken snel op !Echter moeten zoals altijd de baasjes meewillen. (misschien ook een halsband ?)

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”