Klimplant langs houten scherm op 10cm scheidingslijn.

DanSch
Topic Starter
Berichten: 45

Klimplant langs houten scherm op 10cm scheidingslijn.

#1 , 20 apr 2013 18:10

Volgende situatie zou ik graag wat advies over hebben:
Op 10cm van de scheidingslijn heb ik houten panelen staan als afscherming. Hier heb ik een klimhortensia gezet. Deze groeit aan beide kanten van de schermen omhoog. Mijn gebuur was nu plotseling bezig de groene takken van de hortensia aan zijn kant weg te snoeien tot tegen het houten scherm. De takken van de hortensia groeien steeds tegen de plaat omhoog en hangen bv niet weg van de plaat of groeien niet breed van de plaat uit weg.

Mag de gebuur dit doen? Wat is de wetgeving niet alleen rond het snoeien door de gebuur maar ook omtrent een klimplant langs een houten scherm op 10 cm van de scheidingslijn?
Gebuur is een huurder.


Dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette
Berichten: 2507

#2 , 21 apr 2013 09:36

Ik heb ook een klimhortensia : na een paar jaar groeit die weldeglijk tot 70/80cm van de muur weg (ik knip die tweejaarlijks bij).
Als hij langs beide kanten van het houtn scherm groeit dan groeien de takken tussen de latten? dan gaan die platen snel beschadigd zijn (stammen zijn bij mij polsdik).
Als uw buurman dus aan zijn kant de uitlopers afknipt is dan m.i. in uw voordeel. Anders kan hij aan U vragen of U ze komt afknippen, want uw planten mogen dus in principe niet in zijn tuin groeien.

Ik zou het dus maar zo zo laten.

DanSch
Topic Starter
Berichten: 45

#3 , 21 apr 2013 12:39

Dank voor je antwoord , Mariette.
Mijn klimplant is nog vrij klein zie je. Hij groeit door de latten heen, maar is nog zo dun dat hij dit (nog) niet beschadigd. Ik heb dit zelf opgevolgd omdat ik weet dat wij al een paar jaar "lastige" huurgeburen hebben. De takken gingen echt omhoog langs de platen heen en hingen in 't geheel niet over de andere grond, die trouwens nog niet eens van hen is.
Maar ik had ook eens ergens gelezen dat de gebuur de takken niet mag wegsnoeien. Dit mag alleen gebeuren door de eigenaar of met zijn toelating. Of benikhier in verkeerd?
En wat als de takken niet over de grond van de andere komt?

Dank

Reclame

Mariette
Berichten: 2507

#4 , 21 apr 2013 13:28

U bent deels correct: buren mogen geen takken afknippen van bomen of struiken die niet van hen zijn. Maar de eigenaars kunnen dan weer wel verplicht worden om het overgroeiende deel af te knippen.

Nog wat info over klimhortensia: de mijne staat tegen een gevelmuur en is nu reeds bijna VIJF meter hoog. Moet om de zoveel jaar worden bijgeknipt.

Franciscus
Berichten: 38590

#5 , 21 apr 2013 21:43

Ze groeien nog niet over gezien de 'schutting' op 10 cm van de erfgrens staat.

Mariette
Berichten: 2507

#6 , 22 apr 2013 10:53

Ze groeien nog niet over gezien de 'schutting' op 10 cm van de erfgrens staat.
dan is er op dit ogenblik inderdaad geen reden om hem nu al af te knippen. Het is dus wachten tot de schuttingen beschadigd zijn en hij er zo uitziet:

Afbeelding
dit lijkt me dus weldegelijk iets meer dan 10 cm te zijn.
De klimhortensia is een klimplant welke weinig eisen stelt:
Deze plant groeit ook op het Noorden en elke grond is goed.
En zonder muur om tegenop te groeien is het ook een bodembedekker.
Een klimhortensia kan erg groot en breed worden, het kan een een flatgebouw bedekken. Wanneer de klimhortensia klein is, groeit de klimplant langzaam, maar na een meter hoogte gaat het ineens sneller.

DanSch
Topic Starter
Berichten: 45

#7 , 28 apr 2013 13:10

Pracht van een Hortensia Marietta, houden zo zou ik zeggen.

Het is wel degelijk zoals Franciscus zegt, of althans het was zo: Takken kwamen maar juist buiten het scherm omdat ik dit steeds bij houdt.

Het probleem is echter de huurders die naast ons wonen. Willen niet werken, leven liever van een uitkering, regelmatig dronken, hebben veel ruzie en conflicten met hun buren ( andere huurders). Hun huisnummer is heel gekend bij de politie die er geregeld "nodig" is, en zo kan ik nog lang doorgaan van de vele onaangename voorvallen. Zij bouwen vele "illegale" koterijen rond hun huurpand (gelijkvloers appartement) uit marginale materialen, etc etc.
Wij zouden graag een methode vinden om hen daar weg te krijgen. Huisbaas deed er vroeger niets rond tot de laatste maanden dat hij beseft dat hij verkeerd gedaan heeft met die er in te laten.
Hoe krijgen wij zulke mensen er uit????

Mariette
Berichten: 2507

#8 , 28 apr 2013 14:41

Pracht van een Hortensia Marietta, houden zo zou ik zeggen.

Het is een prachtige klimplant inderdaad. Maar dit is niet de mijne. Mijn klimhortensia is zeker tweemaal zo hoog.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”