draad 4cm over scheidingslijn op mijn bouwgrond

raf borrego
Topic Starter
Berichten: 1
Locatie: MAASMECHELEN

draad 4cm over scheidingslijn op mijn bouwgrond

#1 , 18 mei 2007 10:26

Hallo, ik stel hier een vraag in naam van mijn jongere broer:
Zijn buurman heeft een draad geplaatst 4cm over de scheidingslijn dus op mijn bouwgrond. Hier wou hij me de helft voor laten betalen. Dit bedrag was zo hoog dat ik naar de factuur vroeg.Deze kon hij niet weerlegen. Ik zei dat het voor mij dan niet moest en wou dat hij deze van mijn grond haalde en op zijn bouwgrond plaatste zoals hij eerst had afgesproken. Nu liet ik weten dat als ik er klimop mocht laten groeien zij deze draad mochten laten staan. zijn vrouw vond dit goed. Nu enkele weken verder wilt haar man dat ik deze klimop weg doe. Ik liet hun dan weten dat zij hun draad van mijn grond af moesten doen en op hun stuk grond zouden plaatsen. als ik mij niet vergis zou mijn buurman deze draad op 30 of 50cm van de scheidingslijn moeten plaatsen als ik hier niet mee akkoord ga, laat staan 4cm op mijn bouwgrond.
Wat kan ik hier doen? graag jullie raad. Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Koenraad
Berichten: 21
Contacteer: Website

#2 , 18 mei 2007 17:18

Hallo, ik stel hier een vraag in naam van mijn jongere broer:
Zijn buurman heeft een draad geplaatst 4cm over de scheidingslijn dus op mijn bouwgrond. Hier wou hij me de helft voor laten betalen. Dit bedrag was zo hoog dat ik naar de factuur vroeg.Deze kon hij niet weerlegen. Ik zei dat het voor mij dan niet moest en wou dat hij deze van mijn grond haalde en op zijn bouwgrond plaatste zoals hij eerst had afgesproken. Nu liet ik weten dat als ik er klimop mocht laten groeien zij deze draad mochten laten staan. zijn vrouw vond dit goed. Nu enkele weken verder wilt haar man dat ik deze klimop weg doe. Ik liet hun dan weten dat zij hun draad van mijn grond af moesten doen en op hun stuk grond zouden plaatsen. als ik mij niet vergis zou mijn buurman deze draad op 30 of 50cm van de scheidingslijn moeten plaatsen als ik hier niet mee akkoord ga, laat staan 4cm op mijn bouwgrond.
Wat kan ik hier doen? graag jullie raad. Alvast bedankt.
Beste,
Er zijn een reeks van wetten, zowel in het Burgerlijk, als in het veldwetboek die in uw voordeel kunnen pleiten.
Alleszins mag niemand op uw bouwgrond bouwen, zoveel is duidelijk.
Anderzijds kan u ook verplicht worden tot het bijdragen van een gemeenschappelijke afsluiting, staat ook met zoveel woorden in het Burgerlijk wetboek.
Er is maar ??n oplossing : tot een compromis komen, indien dit niet mogelijk is zal de vrederechter een oplossing gebieden.
Probeer nogmaals tot een gesprek te komen.

groeten,
Koenraad
www.woonforum.be

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 22 mei 2007 12:58

Uit ?Zijn buurman heeft een draad geplaatst 4cm over de scheidingslijn dus op mijn bouwgrond.? volgt dat u uw buurman kan dwingen de draad van uw bouwgrond weg te nemen,tenzij u voordien met die plaatsing instemde.

Uw buurman kan zonder uw akkoord de draad plaatsen op de uiterste grens van ZIJN eigendom.

?Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in MINNELIJKE SCHIKKING),zelfs mondeling verzoekt,worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om...te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald."(Gerechtelijk Wetboek).
De procedure ?minnelijke schikking? is kosteloos.Vraag ze dus aan de griffie van het vredegerecht.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”