BIV organiseert doofpot operatie

jandewilde
Topic Starter
Berichten: 7
Locatie: Wilrijk

BIV organiseert doofpot operatie

#1 , 17 mei 2007 13:18

In 2006 hebben we onze syndicus ontslagen wegens wanbeheer. Al einde 2005 werd klacht ingediend bij het BIV. Eerst werd de klacht geseponeerd, later toen ik het dossier van de oude syndicus doornam, heb ik bijkomende klachten ingediend. Het onderzoek werd in augustus 2006 opnieuw geopend.

Klachten:
* onderverzekering blokpolis.
* niet opvolgen van schade aangiftes.
* onjuiste antwoorden aan de notaris bij verkoop (zeggen dat er geen bodemattest nodig is als het wel zo is).
* niet uitvoeren van acties opgenomen in het verslag van de algemene vergadering.
* geen offertes uitschrijven, ze werken met veel te dure firma's waar ze een deal mee hebben.
* grote uitgaven doen zonder fiat van de mede-eigenaars.
* geen controle op uitgevoerde werken, geen opvolging van definitieve oplevering.
* geen controle algemene delen, of op het onderhoud ervan.
* het niet aanmanen van wanbetalers.
* afsluiten jaarrekening terwijl er grote bedragen ontbreken.
* verkeerde afrekeningen bij verkoop appartement.
* tekort op officiele watermeter nooit opgemerkt.
* BIV verplichtingen naast zich neer leggen ivm verplichte melding van gegevens op briefwisseling, geen identificatie in het gebouw aanbrengen, website niet in orde (PV van waarcshuwing opgesteld door FOD economie).
* weigering om alle documenten over te dragen.

Na lang aandringen werd een verslaggeefster aangesteld die zelf makelaar is. Zij heeft haar kantoor op minder dan 4 km van de beschuldigde makelaar, kans is groot dat ze elkaar kennen. Deze verslaggeefster is zelf niet in orde met de verplichtingen van de BIV deontologische code (hoewel ze vervangend lid is van de Uitvoerende Kamer van het BIV). Zowel de assessor als de verslaggeefster weigeren informatie te geven over het dossier. Daarenboven werd er geen enkele vraag aan mij gesteld (degene die het dossier het best kent). Via een mail die per toeval in mijn bezit is gekomen, geeft ze toe dat ze de BIV code overtrad en er blijkt dat ze het dossier niet kent.

Na 10 januari wordt het stil, geen reacties meer. Begin mei stuur ik de zoveelste mail en zegt men dat er een zitting komt op 25 mei 2007 en dat ik uitgenodigd wordt. Deze week krijg ik een mail dat de zaak voorkomt, maar dat de assessor bij het begin van de zitting de zitting achter gesloten deuren mag houden.

Ik denk niet dat er een duidelijkere boodschap kan gegeven worden door het BIV, de makelaars zijn ontouchable. Zelfs degene die ongeveer alle verplichtingen naast zich neer leggen.

Iemand enig idee wat ik moet doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
consulent
Berichten: 102

#2 , 20 mei 2007 18:26

In 2006 hebben we onze syndicus ontslagen wegens wanbeheer. Al einde 2005 werd klacht ingediend bij het BIV. Eerst werd de klacht geseponeerd, later toen ik het dossier van de oude syndicus doornam, heb ik bijkomende klachten ingediend. Het onderzoek werd in augustus 2006 opnieuw geopend.

Klachten:
* onderverzekering blokpolis.
* niet opvolgen van schade aangiftes.
* onjuiste antwoorden aan de notaris bij verkoop (zeggen dat er geen bodemattest nodig is als het wel zo is).
* niet uitvoeren van acties opgenomen in het verslag van de algemene vergadering.
* geen offertes uitschrijven, ze werken met veel te dure firma's waar ze een deal mee hebben.
* grote uitgaven doen zonder fiat van de mede-eigenaars.
* geen controle op uitgevoerde werken, geen opvolging van definitieve oplevering.
* geen controle algemene delen, of op het onderhoud ervan.
* het niet aanmanen van wanbetalers.
* afsluiten jaarrekening terwijl er grote bedragen ontbreken.
* verkeerde afrekeningen bij verkoop appartement.
* tekort op officiele watermeter nooit opgemerkt.
* BIV verplichtingen naast zich neer leggen ivm verplichte melding van gegevens op briefwisseling, geen identificatie in het gebouw aanbrengen, website niet in orde (PV van waarcshuwing opgesteld door FOD economie).
* weigering om alle documenten over te dragen.

Na lang aandringen werd een verslaggeefster aangesteld die zelf makelaar is. Zij heeft haar kantoor op minder dan 4 km van de beschuldigde makelaar, kans is groot dat ze elkaar kennen. Deze verslaggeefster is zelf niet in orde met de verplichtingen van de BIV deontologische code (hoewel ze vervangend lid is van de Uitvoerende Kamer van het BIV). Zowel de assessor als de verslaggeefster weigeren informatie te geven over het dossier. Daarenboven werd er geen enkele vraag aan mij gesteld (degene die het dossier het best kent). Via een mail die per toeval in mijn bezit is gekomen, geeft ze toe dat ze de BIV code overtrad en er blijkt dat ze het dossier niet kent.

Na 10 januari wordt het stil, geen reacties meer. Begin mei stuur ik de zoveelste mail en zegt men dat er een zitting komt op 25 mei 2007 en dat ik uitgenodigd wordt. Deze week krijg ik een mail dat de zaak voorkomt, maar dat de assessor bij het begin van de zitting de zitting achter gesloten deuren mag houden.

Ik denk niet dat er een duidelijkere boodschap kan gegeven worden door het BIV, de makelaars zijn ontouchable. Zelfs degene die ongeveer alle verplichtingen naast zich neer leggen.

Iemand enig idee wat ik moet doen?

Beste,
Bij het BIV loopt u duidelijk tegen een muur aan. U bent zeker niet de enige. Weet ook dat het BIV enkel tuchtrechterlijke sancties kan opleggen. De zwaarste daarin is het schrappen van het BIV nummer , maar dat zie ik niet gemakkelijk gebeuren. Via een (B)AV kan u aan de mede-eigenaars vragen of ze akkoord gaan om een burgerrechterlijke en indien u harde bewijzen heeft (bv. van bedrog) eventueel een strafrechterlijke vordering in te stellen tegen de vorige syndicus. Met een vonnis kan het BIV meer dan waarschijnlijk niet meer doen alsof haar neus bloedt. Mocht u of jullie vereniging professioneel advies wensen, dan kan u mij op mijn priv? mailadres een bericht sturen. Succes.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”