voorkooprecht

sidoniake
Topic Starter
Berichten: 56

voorkooprecht

#1 , 13 apr 2013 11:33

situatie:
Mijn buur en ik hebben elk ongeveer 5 jaar geleden een stuk achterliggende grond aangekocht.
Om via de achterzijde op deze grond te geraken, hadden we toen besloten (staat ook zo vermeld in de koopakte)
om op de laatste 5 meter een servitudeweg aan te leggen. Deze servitudeweg, enkel dienende voor deze beide stukken, hebben we gezamelijk aangekocht met voorkooprecht van de ander.
Nu verkoopt mijn buur zijn huis, inclusief achterliggende grond, en zijn gedeelte van de servitudeweg.
Maar aangezien wij die servitudeweg dan liever volledig in ons bezit willen hebben, willen wij zijn gedeelte kopen, wat ook moet kunnen omdat wij het voorkooprecht hebben (enkel voor de servitude en niet de achterliggende grond).
We hebben hem dit ook al mondeling meegedeeld, maar hij wou daarover eerst nog contact opnemen met de notaris.
Moeten wij ons zorgen maken en ook contact opnemen met een notaris, of is zijn notaris verplicht om contact met ons op te nemen?
Wat indien die servitudeweg volledig in ons bezit komt? Zijn wij dan verplicht om de nieuwe eigenaars doorgang te verlenen? Mogen wij deze servitude omheinen?
Alvast bedankt voor de info!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 13 apr 2013 15:44

Wat staat er juist in de aankoopakte?
De nieuwe eigenaar komt volgens mij in de rechten maar ook in de plichten van de vorige.

Wat is uw voordeel? ... de servitudeweg blijft toch bestaan en u dient steeds toegang te verlenen aan de nieuwe eigenaar.
http://www.kadaster.be/De_gids/Doorgang ... rvitudeweg" onclick="window.open(this.href);return false;

sidoniake
Topic Starter
Berichten: 56

#3 , 18 apr 2013 20:04

franciscus,
sorry voor de later reactie!

in de aankoopakte staat: "de onverdeelde helft van perceel, aangeduid als servitude op hieraangehecht metingsplan'.
erfdienstbaarheid: er wordt een eeuwigdurende erfdienstbaarheid gevestigd in het voordeel van de beide loten, en dit om de loten aan de achterzijde te bereiken. de eigenaars verbinden zich en hun rechtverkrijgenden ertoe, voor het geval zij hun onverdeelde rechten in hoger beschreven goederen bij wijze van verkoop, behoudens schenking in rechte lijn, of wanneer zij op een andere manier uit onverdeeldheid wensen te treden, de medegerechtigden als eerste een aanbod tot aankoop te zullen betekenen, om hun in de mogelijkheid te stellen de onverdeelde rechten te verwerven.

We hebben er geen problemen mee om de nieuwe buren toegang te verlenen.
Maar aangezien het feit dat deze servitudeweg momenteel ook door anderen gebruikt wordt (als parking! ), die onze toegang versperren, hadden we in gedachten om die weg aan te kopen en te omheinen.

Reclame

sidoniake
Topic Starter
Berichten: 56

#4 , 03 mei 2013 11:54

Iemand enig idee ivm mijn vraag?
Moeten wij contact opnemen met een notaris indien wij deze servitudeweg willen aankopen, of moet de notaris van onze buurman contact met ons opnemen?

sidoniake
Topic Starter
Berichten: 56

#5 , 23 mei 2013 11:03

Vervolg:

Wij hebben inlichtingen genomen bij een notaris.
Onze buurman moet ons contacteren vooraleer hij het onverdeelde gedeelte van de servitudeweg kan verkopen.
De erfdienstbaarheid blijft wel bestaan.
We moeten onderling een prijs afspreken, en indien dit niet lukt moeten we contact opnemen met de vrederechter die dan een beëdigd schatter de waarde van de servitudeweg zal laten bepalen. Deze waarde moet dan gehanteerd worden voor de verkoop.
Nu heeft onze buurman contact met ons opgenomen ivm de verkoop.
Hij vraagt meer dan 20 euro/m², in totaal dus meer dan 4000 euro. De aankoopprijs was stukken lager, ongeveer 1 euro/m².
Ik weet nu ook wel dat de prijzen gestegen zijn, maar 20X is toch héél veel.
Iemand enig idee wat de actuele waarde is?

Franciscus
Berichten: 38596

#6 , 26 mei 2013 23:24

Gezien u maar met twee bent die de weg magen kunnen gebruiken.
Poort met sleutel. Beide partijen hebben een sleutel en niemand anders.
Probleem parkeren ook op te lossen met volgende procedure
http://www.juridischforum.be/forum/view ... t=wielklem" onclick="window.open(this.href);return false;

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 27 mei 2013 08:48

€20per vierkante meter lijkt me geen overdreven prijs voor weidegrond (dat er een weg over loopt maakt niet uit.)

Ik ken sommige regio's in oost en west vlaanderen waar de prijs een veelvoud hiervan is.

sidoniake
Topic Starter
Berichten: 56

#8 , 26 jul 2013 18:36

Plots komt alles in een stroomversnelling, want de verkoopakte van het huis moet getekend worden.
Blijkbaar maakt het wel een verschil dat er een weg over de grond loopt.
Maar dan helemaal anders dan wij dachten.
Het betreft blijkbaar geen weidegrond maar natuurgrond. Prijs zou maar tussen de 1 à 2 euro per m² zijn.
Maar aangezien het een servitudeweg is die toegang verschaft tot de 2 kavels zouden we te maken hebben met
gelegenheidsgrond, en die is wel duurder, ongeveer 5 euro per m².
Maar toch nog veel goedkoper dan de vooropgestelde vraagprijs!

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”