afrekening via calorimeters - vervangen van radiatorkranen

johan650
Topic Starter
Berichten: 6

afrekening via calorimeters - vervangen van radiatorkranen

#1 , 12 apr 2013 12:54

Als mede-eigenaar van een appartementsblok ,
waar verwarming onderling geregeld wordt met calorimeters stelde ik een ernstig onevenwicht vast in de afrekening.
Mijn privatief is ongeveer 1/6de maar ik wordt verzocht meer dan de helft van de totale verwarmingskost te dragen.

Bij nader onderzoek stel ik vast dat een aantal privatieven de bestaande kranen op de radiatoren hebben vervangen door thermostatische kranen. Deze kleine ingreep heeft invloed op de warm water circulatie in het ganse gebouw en dient m.i. globaal te gebeuren voor alle radiatoren tegelijk ism met alle mede-eigenaars .

kan dit zomaar ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 12 apr 2013 16:12

Volgens mij heeft het soort radiatorkraan (gewone of thermostatische) geen enekel invloed op het totale verbruik in het hele gebouw.
Het enige voordeel die een thermostatische kraan u oplevert is een betere warmteregeling in de te verwarmen ruimte.
Een calorimeter meet niet de hoevvelheid warmte die door een kraan komt, maar de warmte die door het radiatorlichaam in verhouding tot zijn oppervlakte wordt afgegeven.
Het speelt dus geen enkele rol welke soort kraan men gebruikt.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#3 , 12 apr 2013 16:35

Inderdaad.

Bovendien heeft de VME zich niet te moeien met welke soort radiatoren, etc. een mede-eigenaar zet.

Reclame

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 12 apr 2013 19:52

Wat zeggen de opnames van de caloriemaatschappij? Geven die hetzelfde verschil weer ttz verbruik jij inderdaad meer dan de helft van de totale verwarming.Of is dat een eigen berekening van de syndicus?

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#5 , 13 apr 2013 07:10

Bij nader onderzoek stel ik vast dat een aantal privatieven de bestaande kranen op de radiatoren hebben vervangen door thermostatische kranen. Deze kleine ingreep heeft invloed op de warm water circulatie in het ganse gebouw en dient m.i. globaal te gebeuren voor alle radiatoren tegelijk ism met alle mede-eigenaars .
Alle kranen dienen van hetzelfde type te zijn, want anders wordt de wijze van circulatie van het warm water (= gemeenschappelijk deel) gewijzigd en daarbij de gelijkheid tussen de mede-eigenaars miskend (onrechtmatige beslissing). Het is niet omdat iets privaat bezit is, dat de VME geen regels kan opleggen.

Plaats minimaal het punt op de dagorde van de eerstvolgende AV.

Bewijsvoering: wetten van thermodynamica & de statutaire verplichting om een bepaalde minimum temperatuur te handhaven in elk lokaal van het appartement (deze temperatuur bepaald het noodzakelijke vermogen van elke radiator, samen et andere factoren).

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 13 apr 2013 11:29

De calorimeters meten toch enkel maar de warmteafgave via de radiatoren, en hebben totaal geen uitstaans met het type kraan aan die radiator. Door een gewone kraan dan dicht te draaien bepaal je toch ook de wijze van circulatie in de gemeenschappelijke leidingen. Alleen een thermostatische kraan doet dat automatisch en bij een gewoine kraan moet je dat manueel doen. Het resultaat geeft volgens mij GEEN ENKEL VERSCHIL in de circulatie van het water.

johan650
Topic Starter
Berichten: 6

#7 , 13 apr 2013 12:43

Mava :
Alle radiatoren zijn aan geschakeld op eenzelfde toevoerleiding .
Als nu een radiator op dit cirquit een thermostatische kraan heeft ,
Dan kan deze permanent het warm water sperren en regelen en omleiden
Naar de andere radiatoren .
Mijn tellerkes zouden vlgs syndic het TIEN voudige zijn van enkele andere privatieven .
Probleem is dat we met twee privatieven van de zes deze ingreep niet hebben gedaan .
Samen zouden we 80 % moeten betalen .
Ik zoek een juridische achtergrond om mijn vraag naar redelijkheid op te redeneren .
(Ik wil zeker niet het onderste uitde kan) .

@luc :
Uw uitleg lijkt me juridisch onderbouwd ? Kan je me aub een mail sturen naar johanv650@gmail.com ?

1000 x dank in naam van mijn jonge en eerlijke huurders .

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#8 , 13 apr 2013 12:55

Thermostatische kranen hebben geen enkele invloed op de caloriemeters. Ze doen enkel automatisch wat men ook met gewone kranen handmatig kan doen!
Mava105 heeft gelijk. De circulatie door de gemeenschappelijke buizen wordt niet gewijzigd, enkel het debiet van elke radiator afzonderlijk.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#9 , 13 apr 2013 13:17

Inderdaad. Ik volg dezelfde mening. Het is niet omdat er minder warm water stroomt naar de ene dat er daardoor meer zou stromen naar de andere. Die andere radiator is ook begrenst. Als het warm water niet komt in die radiator blijft het warm verder stromen. Ik zie niet in hoe dat de circulatie wordt gewijzigd.

In ieder geval is het zo dat de calorimeters dalen op basis van de warmte die door de radiator wordt uitgegeven.

Het is niet omdat een mede-eigenaar dergelijke kranen niet wil zetten en daardoor een hoger verbruik heeft, dat de rest geen energiebesparende maatregelen mag nemen op individueel niveau. Dat zou maar al te gek voor woorden zijn.

Er kan inderdaad wel in het reglement opgenomen worden dat een bepaalde minimumtemperatuur moet behouden worden. Het opleggen van bepaalde soort kranen, radiatoren, etc. gaat te ver.

johan650
Topic Starter
Berichten: 6

#10 , 13 apr 2013 14:37

@float
Situatie is niet de onwil : ik was / ben van mening dat iedereen op zelfde moment
Deze ingreep dient te doen .
Mijn voorstel op de volgende av is trouwens om alle privatieven uit te rusten met dit type van
Kranen .

Kan jij me een verklaring geven waarom mijn huurder dient meer dan de helft van de verwarmingskosten
Toebedeeld krijgt ? Toeval dat de twee privatieven zonder deze kranen 80% van alle kosten moeten dragen ?
Verwarmingskost van ene jaar op het andere stijgt plots naar 4000 eur ??
En andere slechts 300 eur ?


Enfin , alle ideeen zijn welkom !

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 13 apr 2013 15:46

[quote="johan650
Kan jij me een verklaring geven waarom mijn huurder dient meer dan de helft van de verwarmingskosten
Toebedeeld krijgt ? [/quote]
Uit jaloezie misschien?
Het argument van @L kan enkel maar steekhouden als de radiatoren in serie zijn geplaatst.
Bij dit systeem loopt het water van de volgende radiator door al de voorgaande. Sluit je de eerste af, heeft de rest van andere radiatoren die op dezelfde leiding volgen, geen warmte meer.
Werd vroeger nogal eens toegepast, maar vandaag de dag (zeker de laatset 50 jaar) totaal niet meer wegens de nadelen.
http://wc101.com/articles/vs/?page=vs" onclick="window.open(this.href);return false;
http://nl.wikipedia.org/wiki/Centrale_verwarming" onclick="window.open(this.href);return false; (lees hier vooral het hoofdstuk onder "Techniek- Watergevulde systemen.)

johan650
Topic Starter
Berichten: 6

#12 , 13 apr 2013 20:16

Mava,
Is idd een oud systeem : alle radiatoren zitten op 1 circuit in serie .
Dank voor de insteek !

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#13 , 13 apr 2013 20:31

Mava,
Is idd een oud systeem : alle radiatoren zitten op 1 circuit in serie .
Dank voor de insteek !
Klopt dan van geen kanten: in dat geval kan het debiet door uw radiatoren nooit groter zijn dan dat van de radiatoren uitgerust met thermostatische kranen!!!
Het zou ook betekenen dat indien u één kraan in uw appartement dichtdraait geen enkele radiator in het gebouw nog zal opwarmen.
Het circuit waarover u het hebt kan enkel een system zijn met twee buizen: één aanvoer, één retour. De radiatoren staan dus parallel.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#14 , 14 apr 2013 10:26

Het kan ook gewoon zijn dat de huurder gewoon veel verbruikt of de opmetingen niet (correct) zijn gedaan, etc. Ik zou niet onmiddellijk een oorzakelijk verband zoeken met de kraan die op de radiator staat.

Het verbruik van alle appartementen zit toch in de boekhouding, dus het is eenvoudig om dat document op te vragen.

Het enige wat aangepast moet worden als er een nieuwe radiator komt, is dat het meetsysteem wordt aangepast. Gebeurt dat, dan is er op dat niveau ook geen probleem.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#15 , 14 apr 2013 11:16

Hetgeen ik ook al in mijn post van 12 april vermelde. Vraag aan syndicus kopie van de opnames in het HELE gebouw, of ga het dokument persoonlijk bij hem inkijken. Je hebt dat recht. Daar zal je dan kunnen zien of de anderen zoveel minder verbruiken dan jij.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”