afrekening via calorimeters - vervangen van radiatorkranen

johan650
Topic Starter
Berichten: 6

Re: afrekening via calorimeters - vervangen van radiatorkran

#16 , 14 apr 2013 12:13

Float en mava,
Heb ik opgevraagd vorige week.
Nog steeds geen antwoord en volgende week algemene vergadering .
Ik stuur m.i. Best morgen aangetekende brief om dit officieel te vragen ,
Met melding van een vermoeden van een onregelmatigheid in het gebouw ?
En ook een bezwaar tegen deze afrekening ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#17 , 14 apr 2013 12:35

Hoe kan je nu bezwaar aantekenen tegen je afrekening als je niet weet dat er al of niet een fout is gemaakt.
Ge persoonlijk naar het kantoor van de syndicus die stukken inkijken. Zal sneller geen dat via brief.

johan650
Topic Starter
Berichten: 6

#18 , 14 apr 2013 13:24

Idd best binnen gaan bij syndicus .

Reclame

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#19 , 17 apr 2013 05:11

Inderdaad. Ik volg dezelfde mening. Het is niet omdat er minder warm water stroomt naar de ene dat er daardoor meer zou stromen naar de andere. Die andere radiator is ook begrenst. Als het warm water niet komt in die radiator blijft het warm verder stromen. Ik zie niet in hoe dat de circulatie wordt gewijzigd.

In ieder geval is het zo dat de calorimeters dalen op basis van de warmte die door de radiator wordt uitgegeven.

Het is niet omdat een mede-eigenaar dergelijke kranen niet wil zetten en daardoor een hoger verbruik heeft, dat de rest geen energiebesparende maatregelen mag nemen op individueel niveau. Dat zou maar al te gek voor woorden zijn.

Er kan inderdaad wel in het reglement opgenomen worden dat een bepaalde minimumtemperatuur moet behouden worden. Het opleggen van bepaalde soort kranen, radiatoren, etc. gaat te ver.
Persoonlijk volg ik deze mening niet. Diegene die thermodynamische kranen plaatsen hebben ene lager verbruik. Dat wordt nog geaccentueerd als men elektronische meters plaatst.

Het wijzigen van type, het wijzigen van radiatoroppervlakte, het wegnemen van een radiator, ... dwz het wijzigen op één of andere wijze van de elementen van de berekeningsformule van het warmteverbruik, vergt volgens mijn persoonlijke mening de toelating van de AV (of het volgen van een procedure opgelegd door de statuten).

Er is hier geen sprake van een weigering van het plaatsen van een systeem, maar wel het wijzigen van de installatie ten einde minder te verbruiken en deze kosten af te schuiven naar andere mede-eigenaars. De wet van 2010 laat perfect toe om bepaalde deleen van privatieve aard gezamenlijk en verplichtend te wijzigen. De AV kan perfect beslissen om over thermodynamische kranen te plaatsen. Zij zal dan wel vermoedelijk de verhouding privaat deel/gemeneschappelijk deel in de verwarmingskoeten moeten wijzigen.

Om redenen onafhankelijk van mijn wil kan ik de komende weken niet meer details geven, noch op dit forum, noch via PB.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#20 , 21 apr 2013 23:05

In Frankrijk schakelt men momenteel over van een verdeling 100% pro rata van de aandelen naar een systeem van caloriemeters (répartiteurs de frais de chaleur), en dat om energiekosten te besparen.

Maar studies in die context hebben uitgewezen, dat de besparing soms lager ligt dan de kosten van opname.

Hierna een link naar een artikel in het Frans de meest recente analyse:
http://www.mon-immeuble.com/actualite/l ... e-de-l-arc
“Les répartiteurs n’ont de véritable justification que dans les immeubles qui sont équilibrés thermiquement (isolation-terrasse ; isolation pignon nord ; isolation des caves). Ce qui est le cas au Danemark et en Allemagne... ”

De elektronische meters compenseren sommige problemen, maar zeker niet alle.

Justianus
Berichten: 3

#21 , 15 mar 2014 20:18

Ik krijg de afrekening mbt verwarming ingevolge van de meteropnamen door Techem.
Het betreft een appartement waar het verbruik in de voorbije jaren constant rond 7,0 was (2010 = 7,5, 2011 = 7,0, 2012 = 7,0).
De meteropnamen in 2013 geven volgende waarden:
datum opname 12/07/2013: 3,0 (8x0 en 1x3)
datum opname17/01/2014: 13,5 (1.0/6.0/2.0/2.0/0.5/1.0/2.0/1.0/1.0)
Het vreemde aan deze opnamen is dat het appartement sinds 1 juli 2013 leeg is en dat alle verwarming sindsdien volledig is afgesloten.
HOE VALT HET TE VERKLAREN DAT DE TELLER 13,5 AANGEEFT?
Wie kan mij helpen?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#22 , 15 mar 2014 20:24

Ik krijg de afrekening mbt verwarming ingevolge van de meteropnamen door Techem.
Het betreft een appartement waar het verbruik in de voorbije jaren constant rond 7,0 was (2010 = 7,5, 2011 = 7,0, 2012 = 7,0).
De meteropnamen in 2013 geven volgende waarden:
datum opname 12/07/2013: 3,0 (8x0 en 1x3)
datum opname17/01/2014: 13,5 (1.0/6.0/2.0/2.0/0.5/1.0/2.0/1.0/1.0)
Het vreemde aan deze opnamen is dat het appartement sinds 1 juli 2013 leeg is en dat alle verwarming sindsdien volledig is afgesloten.
HOE VALT HET TE VERKLAREN DAT DE TELLER 13,5 AANGEEFT?
Wie kan mij helpen?
Omdat ze de twee data verwisseld hebben!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Berichten: 38596

#23 , 15 mar 2014 21:55

Enkel glas, dubbel glas driedubbel glas, ramen open enz enz
Ook deze zaken eens nazien.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#24 , 16 mar 2014 11:17

Heb je nog metertjes met vloeistof? Dan kan je steeds nog het verbruik van vorig jaar nakijken. Het buisje blijft nog één jaar zitten. Daarom ook wordt er een verschillende kleur van vloeistof gebruikt.
Neem ook eens contact op met Techem. Mogelijks werd de komma verkeerd gezet.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”