Recht van overgang

Kaartje
Topic Starter
Berichten: 1

Recht van overgang

#1 , 09 apr 2013 23:12

Beste,

Mijn partner en ik zijn geïnteresseerd in een nieuwbouwwoning. Het gaat om een halfopen bebouwing in een reeks van 5 nieuwbouwwoningen, waarvan 3 gesloten en 2 halfopen. Ondanks dat de landmeter nog niet gemeten heeft, heeft de bouwheer ons gezegd dat hij van plan is om langs de zijkant van onze tuin een overpad te creëren, zodat de buren van de andere nieuwbouwwoningen naast ons naar hun tuin kunnen via onze tuin ipv via hun garage of voordeur.

Nu heb ik het daar wel wat moeilijk mee, want betekent dat dan dat ze continu over onze tuin kunnen lopen, ook 's nachts ed, om eender welke reden dan ook? Hij beweert dat dat overpad enkel dienst doet in noodgevallen, zoals bvb de aanbouw van een tuinhuisje, en het niet gaat om de op en afrit om met hun fiets te gaan rijden. De eigenaar zegt dat hij het overpad ook aan de andere kant van de 5 huizen kan plaatsen (naast de andere halfopen nieuwbouwwoning), maar dat wij dan wel 10 000 euro meer zouden moeten betalen...

Kan dat? Kan hij zomaar in een akte laten vastleggen dat er een overpad moet zijn? En is het dan idd zo dat als we dat niet wensen, zomaar 10 000 euro meer zouden moeten ophoesten?

Alvast bedankt..

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 10 apr 2013 00:13

En is het dan idd zo dat als we dat niet wensen, zomaar 10 000 euro meer zouden moeten ophoesten?

Uiteraard, de verkoper bepaalt vrij zijn prijs.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

swake002
Berichten: 22

#3 , 10 apr 2013 22:28

Dat is een conventionele erfdienstbaarheid. Heb er mezelf in moeten verdiepen vanavond.

In de akte kan bepaald worden hoe dit recht van doorgang er uit moet zien en ook onder welke omstandigheden die gebruik mag worden. Deze modaliteiten die de plaats en wijze van uitvoering bepalen kunnen van zeer vaag tot zeer gedetailleerd omschreven worden en kunnen soms zeer strikt beperkende modaliteiten omvatten. Niets belet u van deze modaliteiten met de verkoper te negotiëren. (zowel inhoud als prijs)

Voorbeeld van elementen die in de bepaling kunnen staan: Ligging en omvang van de doorgang (op de rand van uw perceel en 3 meter breed en met een minimum van 3m vrije hoogte bvb). Wie mag er gebruik van maken (enkel de volwassen bewoners van de huizen met de nummers x, y en z en niet de kinderen of de genodigden bvb). Waarom mag die doorkomen (enkel bij verlies van de sleutel van de voordeur bvb). Met wat mag die persoon door (te voet, met een kruiwagen of een paard maar niet met een ander voertuig bvb). Wanneer mag die persoon door (alleen de 3de dinsdag van de maand en van 14u30 tot 14u55 of als de klokken van de kerk aan het luiden zijn bvb). Hoeveel mag er doorgegaan worden (maximum 2 keer per dag, te weten 's morgens om de kippen te voederen en 's avond om de verse melk met de stootkar naar het gemeenteplein te brengen ), hoe lang ze geldig blijft (tot de 4de januari volgend op het overlijden van Mevrouw V). Wie en hoe het onderhouden moet worden (de gebruikers moeten een verharde weg aanleggen en minstens 4 keer per jaar het onkruid delgen ). Het recht kan zowel ten kosteloze titel als tegen een vergoeding gevestigd worden (telkens ge doorgaat moet ge 16 cent ophoesten aan de pastoor).

Bovenstaande modaliteiten zijn echt geen grap, ik heb er gelijkaardige gelezen vandaag in bestaande akten, soms te gek voor woorden.

Nu wil ik er wel aan toevoegen dat als er dan al een vergoeding voorzien werd in de akten die ik kon inlezen deze altijd betaald werd door degene die ging genieten van het recht (uw buren van de zogenaamde heersende erven) aan diegene die het recht verleent (uzelf met uw lijdend erf).

Reclame

Franciscus
Berichten: 38607

#4 , 10 apr 2013 23:29

Wat achtergrond info
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 7431,d.bGE" onclick="window.open(this.href);return false;

eylis
Berichten: 8842

#5 , 11 apr 2013 14:20

als de bouwheer een beetje redelijk is, voorziet hij aan beide kanten van de rij van 5 huizen een erfdienstbaar paadje.
Dat zal de last een beetje verdelen.
Ik zou ook (zoals swake aangeeft) in de akte uitdrukkelijk laten formuleren:
- benoeming en breedte van het pad/wegel
- gebruik: enkel volwassen voetgangers voor transport dat wenselijk niet door voordeur gebeurt: kruiwagen/transportkarretje materieel of overmacht (evacuatie)
- onderhoud: wie doet wat

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”