individuele watermeters basisakte

manu_1
Topic Starter
Berichten: 3

individuele watermeters basisakte

#1 , 08 apr 2013 09:37

Hallo


ik woon in een (ou) app. gebouw waar er geen individuele watermeters zijn.

Ik zou graag watermeters plaatsen (ik er meerdere nodig) in mijn appartement.
Ik heb een paar jaar geleden voorgesteld om individuele watermeters te plaatsen, maar dit ging niet door. (er zijn ook appartementen waar men moeilijk watermeters kan plaatsen omdat de buizin de muur zitten)

mijn vraag is vooral het volgende:

de basisakte wordt veranderd (over een paar weken) (en ik zie geen vermelding van private kosten) "Als er in de basisakte niet wordt gesproken over de private kosten, mag ik dan op eigen initiatief watermeters plaatsen en dan ook alleen daadwerkelijk mijn verbruik betalen (en niet meer via quotiteiten?)"


in de voorgaande basisakte stond het volgende vermeld:
"de onkosten voor de hoofdaansluiting van gans het gebouw aan het electriciteitsnet, water- en gasbedeling,... zullen ten laste gelegdworden aan alle verkrijgers in verhouding tot hun kwotiteiten.
ook de kosten voor plaatsing van de individuele meters voor gas, electriciteit , verwarming en gebeurlijke watermeters worden ten laste gelegd der verkrijgers"

als ik de oude basisakte (dat binnenkort wordt veranderd) lees ik "ook de kosten voor plaatsing van de individuele meters voor gas, electriciteit , verwarming en gebeurlijke watermeters worden ten laste gelegd der verkrijgers". Had ik ondeze deze basisrechte het recht om individuele watermeters te plaatsen zonder goedkeuring van de A.G. en alleen mijn verbruik te betalen???


bedankt voor jullie raad/advies

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 08 apr 2013 12:28

Voor dergelijke werken moet je steeds de goedkeuring hebben van een AV.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#3 , 09 apr 2013 17:21

Het is inderdaad de syndicus die daartoe de bevoegdheid heeft. 'Gebeurlijke' = in het geval er zijn. Dat is niet de facto het geval.
Het moet dus op de dagorde van de AV geplaatst worden.

Reclame

swake002
Berichten: 22

#4 , 10 apr 2013 12:52

Let wel dat men spreekt over kosten van een aansluiting, niet over het eigenlijk verbruik. En ook niet over hoe dit verbruik moet verdeeld worden.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#5 , 10 apr 2013 21:00

Inderdaad, maar als er niets is bepaald is het basissyteem van toepassing. Namelijk verdeling volgens de aandelen.

manu_1
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 15 apr 2013 18:05

Ik heb een mail verstuurd naar de syndic (6 dagen voor de AG) .
ik kon mijn mail maar versturen als ik mijn afrekening heb gekregen (en deze heb ik gekregen samen met de uitnodiging van de AG) (+- 2 weken voor de AG)

Nu , de syndic weigert dit punt op de agenda te plaatsen omdat de agendapunten al vastgelegd zijn. (vind ik belachelijk, ik kan maar mijn vraag dat betrekking heeft met mijn factuur (water factuur) maat stellen als ik mijn afrekening heb gekregen samen met de afrekeningen van het appartementsblok.

En eveneens zegt de syndic dat dit al meerdere keren op de AG is voorgesteld. (ik heb het 2 of 3 voorsteld) laatste keer is +- 3 jaar geleden en toen mocht men nog per persoon veel volmachten hebben (en zo was er iemand die zeker 8 volmachten en zo alles kon blokkeren wat hij niet wou).

Wat zou ik moeten doen? (AG is morgen, mail verstuurd op 9 april (via mail, 's avonds)

Mvg

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 15 apr 2013 19:50

Bij de uitnodiging tot de AV zit gewoonlijk ook de dagorde. EEns deze is verzonden kunnen hier gen punten meer aan worden toegevoegd. Je zal dus moete wachten op de volgende AV.
Iemand met 8 vomachten??? kan eigenljk wettelijk niet.

manu_1
Topic Starter
Berichten: 3

#8 , 15 apr 2013 21:32


Iemand met 8 vomachten??? kan eigenljk wettelijk niet.


dat was vroeger zo, nu zijn de wetten aangepast en is het ook beter.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”