geschil over aansluiting

fromalk
Topic Starter
Berichten: 14

geschil over aansluiting

#1 , 04 apr 2013 20:22

Beste allen,

via deze weg zou ik graag wat advies verkrijgen over een dispuut dat inmiddels al meer dan een jaar aansleept.

Om een lang verhaal kort te houden:
Mijn vriendin is sinds 3 jaar de eigenaar van een appartement in een vrij grote bouw. De syndicus beheert het gebouw en geeft goedkeuringen enz voor bepaalde werken.
2 jaar geleden zijn wij begonnen aan een volledige verbouwing van het appartement. Ondanks dat er geen structurele wijzigingen plaats vonden hebben wij wel enkele kamers van plaats gewisselt enz. Deze wijzigingen hebben wij ter goedkeuring aan de syndicus voorgelegd.

Het discussiepunt:
De keuken is van plaats gewisselt, deze deelt nu een muur met een kokerschacht. In die kokershacht is een inox luchtafvoer waarop wij onze dampkap (afvoer) wouden aansluiten. Omdat we het nut van de buis niet kenden hebben we hier apart en expliciet goedkeuring voor gevraagd. Deze goedkeuring hebben wij meerdere keren via e-mail en via een technisch afgevaardigde verkregen.

In de periode voor de installatie van de keuken kregen alle bewoners een schrijven dat er geen droogkasten op diezelfde inox buis mogen aangesloten zijn. Prima voor ons maar er ging wel een belletje regelen, daarom hebben we dus maanden later nogmaals een bevestiging gevraagd voor onze intentie. Ook deze hebben we gekregen.

Een paar weken later wordt de keuken dus geinstalleerd en zegt de installateur tegen ons dat hij de dampkap niet op de inox koker mag aansluiten owv brandpreventie. Ik heb dit eerst nog even gestaaft bij een vriend die als veiligheidsadviseur werkt en die bevestigde de opmerking van de installateur. Op dat moment viel het probleem nog mee en na een eerste contact met onze syndicus hebben wij zelf en voor eigen rekening een recirculatie dampkap aangeschaft.

Ik heb dit euvel in een apart schrijven aan de syndicus gemeld. Ik wou namelijk vermijden dat wij later met problemen zouden zitten door deze vergissing langs hun kant.
Enkele weken nadat we waren ingetrokken bleek de nieuwe dure dampkap dus onvoldoende (ruimte te groot) en hadden wij last van vies residu op onze plafonds en kasten.

Daarom hebben wij opnieuw met onze syndicus contact opgenomen dewelke onze vragen niet langer beantwoorde. Daarom heb ik 3 maanden geleden de syndicus opnieuw aangetekend gecontacteerd met het expliciete verzoek samen te zitten om dit probleem te bespreken en tot een oplossing te komen. In dat schrijven heb ik wel duidelijk vermeld dat het brand preventiedocument waarover zij moeten beschikken duidelijk stelt dat er geen lucht circuits op die inox buis mogen aangesloten worden. Deze informatie heb ik ook laten bevestigen door de preventieadviseur van de brandweer. Tevens heb ik in het schrijven vermeld dat wij een eerdere suggestie van hun (los aansluiten op de kokerschacht waardoor onze buren sterk geurhinder zouden krijgen) niet meteen zagen zitten en graag duidelijkheid kregen over hun positie omtrent de hieraan verbonden onkosten die ik voelde aankomen.

De syndicus heeft mij weldegelijk gecontacteerd maar is nooit komen opdagen op de afspraak (2x). Wel stuurde hij een opnieuw dezelfde technische adviseur die ons opnieuw hetzelfde foute voorstel heeft gegeven. Daarop hebben wij de syndicus tijdens de recente bewonersvergadering aangesproken, hij zou dan ook deze week contact met ons opnemen.

Vandaag hebben wij een algemeen schrijven (voor alle bewoners) mogen ontvangen waarin expliciet een verbod staat om een dampkap op die inox buis / de schacht aan te sluiten.

Praktisch:
De syndicus opperde een tijdje geleden dat we de afvoer via andere kamers naar de gevel konden voeren. Dit is in theory inderdaad mogelijk maar ik zie het niet meteen zitten om 3 valse plafonds terug uit te breken enz om dat circuit aan te leggen.

Mijn idee:
1. de syndicus in gebreke stellen wegens het niet opvolgen van het laatste aangetekend schrijven (verzoek om een gesprek) noch de mondelinge overeenkomst tot een contactmoment. 2. In de ingebrekestelling duidelijk te verwijzen naar de elektronische goedkeuringen dewelke wij gekregen hebben maar niet correct bleken.
3. Een vertrouwensbreuk uit te spreken gezien het naar mijn mening sterk erop lijkt dat hij zichzelf aan het indekken is met nieuwe regels.

Eventuele volgende stappen:
4. een aannemer om een prijsopgave vragen voor:
- het plafond te verwijderen
- afzuiging naar buiten te trekken
- plafond opnieuw bouwen met dezelfde materialen
- plafond opnieuw laten bezetten
- plafond opnieuw laten verven
- muur opnieuw laten stuken rondom het gat naat buiten
- muur opnieuw laten behangen
5. gerechtelijke procedure opstarten



Wat ik graag zou weten?:
pak ik de zaak voorlopig correct aan?
Bij uitblijven van resultaat, pak ik de zaak opnieuw correct aan? Maken we een kans of zullen we sowieso zelf de kosten moeten dragen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#2 , 05 apr 2013 10:37

fromalk,
(…)
Daarop hebben wij de syndicus tijdens de recente bewonersvergadering aangesproken, hij zou dan ook deze week contact met ons opnemen.

Vandaag hebben wij een algemeen schrijven (voor alle bewoners) mogen ontvangen waarin expliciet een verbod staat om een dampkap op die inox buis / de schacht aan te sluiten.
(…)
Wat ik graag zou weten?:
1. pak ik de zaak voorlopig correct aan?
2. Bij uitblijven van resultaat, (hoe) pak ik de zaak opnieuw correct aan?
3. Maken we een kans of zullen we sowieso zelf de kosten moeten dragen.
Antwoorden:
1. Neen. Vooreerst er bestaat geen bewonersvergadering, maar enkel een algemene vergadering van de mede-eigenaars, maar vooral de syndicus is NIET de beheerder van het gebouw, maar wel de VME (=de AV).
2. Punt op de dagorde van de eerstvolgende AV plaatsen. De syndicus heeft de (on)vrijwillige of moedwillige fout begaan je in de waan te laten dat hij een toelating kon geven. Maar dat kan enkel de AV.
3. Hangt ervan af of je syndicus een professional is, of hij bezoldigd is of niet, het aantal appartementen, het aantal verdiepingen van je kolom, de bepalingen van de statuten, de exacte bewoordingen in de gevoerde correspondentie, etc …

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 05 apr 2013 12:23

Je kan moeilijk een VME of een syndicus laten opdraaien voor een gebrek aan voorstudie van uwentwege of van uw architekt.

Reclame

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#4 , 05 apr 2013 19:45

Ik volg volledig Luc.

fromalk
Topic Starter
Berichten: 14

#5 , 02 jun 2013 14:09

Bedankt voor bovenstaande informatie, ik begrijp en volg de redenering van Luc.

Mava105, ook met u ben ik het volledig eens. Dergelijke informatie kan enkel afgeleid worden uit het brandpreventie document van het gebouw en dat document wordt bijgehouden door de syndicus. In onze verzoeken om informatie heeft men nooit zich gebaseerd op dit document. Gezien ik geen toegang heb tot het document en geen preventieadviseur van de brandweer mag laten komen zonder de toestemming van de beheerder (gezien het om een appartement gaat) is dat document ook onze enige bron van informatie.

Toch zou ik graag nog een verduidelijking willen indien mogelijk;
In de statuten van enkele jaren geleden is onze syndicus benoemd als verantwoordelijke voor de VE en als beleidsorgaan rondom werken aan/in het gebouw. Dit is in de laatste AV terug een bevoegdheid van de VME.
Moeten wij onze klacht alsnog adresseren aan de VME? Hun kunnen het dan onderling regelen zoals men wilt, of zie ik dat wederom verkeerd?

nogmaals bedankt!

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 02 jun 2013 15:57

Gezien ik geen toegang heb tot het document en geen preventieadviseur van de brandweer mag laten komen zonder de toestemming van de beheerder (gezien het om een appartement gaat) is dat document ook onze enige bron van informatie.
Waarom zou jij geen preventieadviseur mogen uitnodigen zonder toestemming van de beheerder (Syndicus?)
Jij nodigt toch uit wie je wil in uw appartement. Daar heeft niemand uitstaans mee.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#7 , 02 jun 2013 17:06

... Dergelijke informatie kan enkel afgeleid worden uit het brandpreventie document van het gebouw en dat document wordt bijgehouden door de syndicus. In onze verzoeken om informatie heeft men nooit zich gebaseerd op dit document. Gezien ik geen toegang heb tot het document ...
U heeft wel toegang tot dat document, in toepassing van Art. 577-8 §4 11° BW:
het de mede-eigenaars mogelijk te maken inzage te nemen van alle niet-private documenten of gegevens over de mede-eigendom, en wel op alle wijzen die zijn bepaald bij het reglement van mede-eigendom, of door de algemene vergadering

fromalk
Topic Starter
Berichten: 14

#8 , 03 jun 2013 20:00

Gezien ik geen toegang heb tot het document en geen preventieadviseur van de brandweer mag laten komen zonder de toestemming van de beheerder (gezien het om een appartement gaat) is dat document ook onze enige bron van informatie.
Waarom zou jij geen preventieadviseur mogen uitnodigen zonder toestemming van de beheerder (Syndicus?)
Jij nodigt toch uit wie je wil in uw appartement. Daar heeft niemand uitstaans mee.
Ik heb enkele maanden geleden contact opgenomen met de dienst preventie van onze stad. Daar zei de commissaris me dat zij in een appartement niet mogen komen kijken op uitnodiging van een eigenaar indien het om objecten buiten de leefeenheid gaat. Ik vroeg daarom om verduidelijking waarbij hij me overtuigde dat indien hij zou komen hij een verslag van het hele gebouw moet maken. Omdat de andere eenheden dus niet onze eigendom zijn moest de syndicus de aanvraag doen.

fromalk
Topic Starter
Berichten: 14

#9 , 03 jun 2013 20:04

Gezien ik geen toegang heb tot het document en geen preventieadviseur van de brandweer mag laten komen zonder de toestemming van de beheerder (gezien het om een appartement gaat) is dat document ook onze enige bron van informatie.
Waarom zou jij geen preventieadviseur mogen uitnodigen zonder toestemming van de beheerder (Syndicus?)
Jij nodigt toch uit wie je wil in uw appartement. Daar heeft niemand uitstaans mee.
Ik heb enkele maanden geleden contact opgenomen met de dienst preventie van onze stad. Daar zei de commissaris me dat zij in een appartement niet mogen komen kijken op uitnodiging van een eigenaar indien het om objecten buiten de leefeenheid gaat. Ik vroeg daarom om verduidelijking waarbij hij me overtuigde dat indien hij zou komen hij een verslag van het hele gebouw moet maken. Omdat de andere eenheden dus niet onze eigendom zijn moest de syndicus de aanvraag doen.
Dag Luc,

ook met deze post van je ben ik het helemaal mee eens. Ik mijn aangetekend schrijven 6 maanden geleden heb ik dan ook expliciet om inzage in het preventiedocument gevraagd. Dit werd nooit meegebracht door de klusjesman op onze afspraak noch door de syndicus zelf op de AV (waarbij een nieuwe afspraak beloofd werd).

Ik ben de eerste om het te gaan toegeven indien we zelf een fout hebben gemaakt maar de hele verbouwing hebben wij werkelijk elke regel proberen te volgen. Het kan toch niet onze eigen fout zijn als we deze aansluiting niet mogen plaatsen terwijl we ons volledig op de informatie voorhanden gebaseerd krijgen en heden nog geen inzage hebben gekregen in de gevraagde documenten.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”