#12 , 03 jul 2013 10:52
Het wettelijk kader hieromtrent vindt u terug in artikel 577-8 § 2
§ 2. [1 Een uittreksel uit de akte betreffende de aanstelling of benoeming van de syndicus wordt binnen acht dagen te rekenen van de datum waarop zijn opdracht een aanvang neemt, op onveranderlijke wijze en zodanig dat het op ieder tijdstip zichtbaar is, aangeplakt aan de ingang van het gebouw waar de zetel van de vereniging van mede-eigenaars gevestigd is.
Behalve de datum van de aanstelling of de benoeming, bevat het uittreksel de naam, de voornamen, het beroep en de woonplaats van de syndicus, of indien het gaat om een vennootschap, haar rechtsvorm, haar naam, haar maatschappelijke zetel, alsmede haar ondernemingsnummer indien de onderneming ingeschreven is bij de Kruispuntbank van Ondernemingen. Het uittreksel moet worden aangevuld met alle andere aanwijzingen die het iedere belanghebbende mogelijk maken onverwijld met de syndicus in contact te treden, met name de plaats waar het reglement van orde en het register met de beslissingen van de algemene vergadering kunnen worden geraadpleegd.
De aanplakking van het uittreksel moet geschieden door toedoen van de syndicus.]
Uw syndicus beheert uw gebouw als rechtspersoon. Uw gebouw als rechtspersoon heeft een verplichting om een kenteken te hebben van zijn aangestelde beheerder.
Uw syndicus volgt dus zijn wettelijke verplichtingen. Het gaat om een kost die dient tot het gemeenschappelijk nut van het gebouw, deze dient dus ook gedragen te worden door de VME.
Dit valt onder de maatregels van bewarend beheer en dit dient dus niet voorgelegd te worden door de syndicus op een AV of een goedkeuring te krijgen door de raad van beheer.
Helaas loopt de verstandhouding met uw huidig syndicus niet vlot. Een transparant syndicus zou u wel hebben kunnen inlichten naar mijn inziens over de te dragen kostprijs. Of hij had enkele vergelijkende offertes kunnen voorleggen van een kentekenplaat.