kosten naamplaat van de syndicus

lieve vermaercke
Topic Starter
Berichten: 3

kosten naamplaat van de syndicus

#1 , 04 apr 2013 16:01

feit : woonresidentie met 4 appartementen, allen bewoond door de eigenaars.
de syndicus heeft op eigen houtje, zonder medezeggenschap van de eigenaars, een exclusieve naamplaat
gekozen en gekocht. de betaling van de faktuur presenteert de syndic wel aan de eigenaars...

vraag : is dat de normale gang van zaken. zo ja, is daar ergens een tekst over? en waar kan ik die vinden? mijn eigen
zoektocht is vruchteloos geweest. ook niet te vinden in art 577-8, van BW.

dank bij voorbaat en vriendelijke groeten, lieve lieve

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#2 , 05 apr 2013 19:52

Wat moet ik begrijpen onder 'naamplaat'? Naamplaat van wat?

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 05 apr 2013 20:08

Ik denk dat hiermede die plaat bedoeld wordt die de syndicus verplicht is op te hangen met zijn gegevens.
http://blog.smartsyndic.be/aanstelling- ... -syndicus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Zie punt 5 in de lijst

Reclame

marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#4 , 06 apr 2013 13:27

Het komt erop aan dat "derden" weten wie de syndicus van het gebouw is en waar en hoe hij kan worden bereikt. De "materiële" vorm van aankondigen heeft m.i. geen belang. In onze VME heeft de nieuwe syndicus deze kosten voor zijn rekening genomen ( het is een beetje "reclame" voor een goed werkende syndicus, dat hij op vele plaatsen actief is )

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 06 apr 2013 15:47

Ook bij ons heeft de syndicus een mooi plaat boven het bellenbord en parlofoon gehangen. Het is een plaat kunststof, en is licht gebogen. Wel mooi van uitzicht. Aan al de gebouwen in zijn beheer hangt een dergelijke plaat.
Hij heeft deze kosten echter zelf gedragen, en waarschijnlijk ingebracht in zijn boekhouding als "publiciteit"
Ik zou bij de goedkeuring van de boekhouding door de AV, deze uitgave weigeren.

lieve vermaercke
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 06 apr 2013 16:41

het is inderdaad de naamplaat met naam en bureeladres van de syndicus. ik meen uit de reacties te mogen opmaken, dat er geen enkele officiele tekst bestaat waarin dit beschreven staat. gezien dialoog met onze syndicus niet makkelijk is en de goodwill al lange tijd zoek, zie ik me genoodzaakt concrete teksten te gebruiken om mijn gelijk te halen. want betalen als het niet moet; dat doet niemand.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#7 , 07 apr 2013 09:43

Wat is de kostprijs van die naamplaat?

artemis
Berichten: 3293

#8 , 07 apr 2013 10:08

Een vraagje in de rand:

Mag een syndicus verplaatsingskosten aanrekenen telkens hij naar het gebouw komt voor een schadegeval?

lieve vermaercke
Topic Starter
Berichten: 3

#9 , 07 apr 2013 13:43

dag float, de prijs is 186 euro

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#10 , 07 apr 2013 20:52

Een vraagje in de rand:

Mag een syndicus verplaatsingskosten aanrekenen telkens hij naar het gebouw komt voor een schadegeval?
Er is geen wettelijk verbod.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#11 , 07 apr 2013 20:54

dag float, de prijs is 186 euro
Vraag eens aan de syndicus de factuur zodat we weten of daar al dan niet onredelijke zaken in staan.

Alexander_v
Berichten: 7

#12 , 03 jul 2013 10:52

Het wettelijk kader hieromtrent vindt u terug in artikel 577-8 § 2

§ 2. [1 Een uittreksel uit de akte betreffende de aanstelling of benoeming van de syndicus wordt binnen acht dagen te rekenen van de datum waarop zijn opdracht een aanvang neemt, op onveranderlijke wijze en zodanig dat het op ieder tijdstip zichtbaar is, aangeplakt aan de ingang van het gebouw waar de zetel van de vereniging van mede-eigenaars gevestigd is.
Behalve de datum van de aanstelling of de benoeming, bevat het uittreksel de naam, de voornamen, het beroep en de woonplaats van de syndicus, of indien het gaat om een vennootschap, haar rechtsvorm, haar naam, haar maatschappelijke zetel, alsmede haar ondernemingsnummer indien de onderneming ingeschreven is bij de Kruispuntbank van Ondernemingen. Het uittreksel moet worden aangevuld met alle andere aanwijzingen die het iedere belanghebbende mogelijk maken onverwijld met de syndicus in contact te treden, met name de plaats waar het reglement van orde en het register met de beslissingen van de algemene vergadering kunnen worden geraadpleegd.
De aanplakking van het uittreksel moet geschieden door toedoen van de syndicus.]

Uw syndicus beheert uw gebouw als rechtspersoon. Uw gebouw als rechtspersoon heeft een verplichting om een kenteken te hebben van zijn aangestelde beheerder.
Uw syndicus volgt dus zijn wettelijke verplichtingen. Het gaat om een kost die dient tot het gemeenschappelijk nut van het gebouw, deze dient dus ook gedragen te worden door de VME.
Dit valt onder de maatregels van bewarend beheer en dit dient dus niet voorgelegd te worden door de syndicus op een AV of een goedkeuring te krijgen door de raad van beheer.

Helaas loopt de verstandhouding met uw huidig syndicus niet vlot. Een transparant syndicus zou u wel hebben kunnen inlichten naar mijn inziens over de te dragen kostprijs. Of hij had enkele vergelijkende offertes kunnen voorleggen van een kentekenplaat.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#13 , 04 jul 2013 12:31

De kostprijs van een publicitaire plaat van de syndicusfirma is ten laste van deze firma, omdat ze wettelijk niet is voorzien en in feite enkel een commercieel doel heeft. De VME kan het plaatsen van deze platen verbieden.

De kostprijs van de affichering van de vermeldingen voorzien door Art. 577-8 §2 zijn ten laste van de VME, maar ... de VME dient in zijn reglement van mede-eigendom eventueel nadere regels op te leggen, in toepassing van Art. 577-4 BW.

Er is een nauwe band met de vermeldingen op de PV van beslissingen van de AV die de syndicus heeft aangesteld. De benaming van de syndicus, zoals vermeld op de PV, mag in niets verschillen met deze vermeld op de affiche. Het is aan te raden om der ondernemingsnummer van de syndicus te vermelden in de PV van de beslissingen.

Dat kan enkel zo de kandidaat-syndicus zijn kandidatuur heeft gemeld aan de zittende syndicus, met vermelding van zijn KBO nummer EN via afgifte van zijn contractvoorstel (zo het RvME geen andere procedure oplegt).

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”