leibomen: boom of haag

sunny1z
Topic Starter
Berichten: 17

leibomen: boom of haag

#1 , 03 apr 2013 15:09

Hallo,

ik heb me al suf gezocht naar een antwoord op de vraag of leibomen nu beschouwd worden als boom(met plantafstand op twee meter) of als een haag (met een platafstand op 50 cm.)

Ik zou er namelijk graag een paar aanplanten. Het laatste wat ik gelzen heb is dat als ze niet hoger wordt den 2,20 meter, een platafstand van 50 cm moet aangenomen. Worden ze hoger dan moeten ze op 2 meter van de perceelgrens staan. Maar daar stond weer iets bij dat dit om fuitbomen zou gaan

Blijkbaar is de wet wat onduidelijk daarin. Ik had bij de gemeente geïnformeerd waar ik moet rekening mee houden bij het aanplanten van leibomen, omdat ik de inkijk wil beperken van onze buurman (die ganse dagen aan auto's ligt te prutsen) in onze verkaveling. Zij vertelde me dat het op twee meter moet, tenzij akkoord met buur en dan mag het op 50 cm. Wat weer een extra verwarrende uitleg is. Misschien is ze niet op de hoogte van die max. 2m20 beperking.

Is er nu een officieel iets dat ik kan gebruiken om een beslissing te nemen. Een wettekst waarin dit duidelijk beschreven staat.

Super bedankt alvast voor jullie hulp!

Guy

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv
Berichten: 1911

#2 , 03 apr 2013 16:33

Leibomen zijn altijd een probleem. Volgens de ene moeten ze beschouwd worden als een haag (meestal maximum 2 meter hoog), volgens de andere zijn het hoogstambomen. In het laatste geval moet je opvragen (bij bv. het vredegerecht, woonplaats opgeven i.v.m. met afwijkingen volgens kanton waar je woont) wat de minimale afstand is tot de perceelsgrens. Meestal is dat twee meter; maar er zijn regio's waar dit maar 93 cm is. Maar een eenduidig antwoord ga je nergens vinden. Ook moet je rekening houden met wat voorgeschreven wordt door ruimtelijke ordening. De fruitleiboompjes waar jij over spreekt, zijn laag- of halfstammen die tegen een gemeenschappelijke muur of op 50 cm (soms 43 cm) van een niet-gemeenschappelijke muur mogen worden aangeplant. Een wettekst is er niet.

freelance
Berichten: 2615

#3 , 04 apr 2013 00:55

Er is inderdaad in geen enkele wetgeving sprake van leibomen ( tenzij dan het leifruit , die tegen een gemeenschappelijke muur mag geplant worden - en waarvan de oorspronkelijke bedoeling was om niet boven de muur uit te steken ) .
Strict genomen zijn leibomen ( en hier permiteer ik mij te spreken als deskundige terzake ) BOMEN met een zekere stamhoogte ( ongeveer 1.50 à 2 meter , of hoger) , waarbij de stam vrij is van takken , en de hoofdtakken verticaal of horizontaal geleid worden over een constructie ; en die verder ieder jaar ook kortgesnoeid worden , om niet buiten de voorziene vorm te groeien .

Als het uw bedoeling zou zijn om slechts een hoogte van 2.20 m te bereiken , dan kan een tussenoplossing er in bestaan om , tussen de bomen in een andere soort planten te zetten die dan als haag geschoren worden .
Beide soorten samen vormen aldus een haag , indien alles jaarlijks kort gehouden wordt . Dit mag dan als haag beschouwd worden , en geplant op 0.50 cm van de grens .
DEZE groeivorm staat nergens verboden in de wet , en degene die dit kan weerleggen zal van ver moeten komen .

Er staat trouwens ook nergens in de wet dat haagplanten ( of om het even welke struik ) , die op 50 cm van de grens geplant zijn , niet hoger mogen worden dan 2.20 m .
De 2.20 m regel geldt alleen als grensafscheiding OP de grens geplant , of dichter dan 50 cm van. ( of volgens plaatselijke bepalingen) .
Eenmaal op 50 cm van de grens mag alles zo hoog worden als het wil ( tenzij bomen ) . ( wel mag het niet OVER de grens groeien , want dan mag de buur er aan knippen tot tegen de grens ) .

Veldwetboek :
Art. 30
Wanneer een levende haag tot afsluiting dient, moet zij, bij gebreke van een hiermee strijdig gebruik, op ten minste vijftig centimeter van de scheidingslijn staan.
Iedere andere afsluiting mag op de uiterste grens van het eigendom worden geplaatst.
Art. 31. De eigenaar van een niet gemene levende haag of een niet gemene muur is gerechtigd, buiten de tijd dat de vruchten te velde staan, het erf van zijn nabuur te betreden om de haag te korten, te snoeien, het snoeisel weg te halen, de muur te herstellen of te onderhouden. Indien dit erf afgesloten is, moet overgang gevraagd worden aan de nabuur, die de plaats daarvoor naar keuze kan aanwijzen. In geval van weigering moet het erf betreden worden op de minst beschadigbare plaats en behoudens vergoeding van veroorzaakte schade.

Art. 32. Een haag tussen twee erven wordt geacht gemeen te zijn, hetzij slechts een ervan afgesloten is of tenzij het tegendeel blijkt uit een titel of een voldoende bezit.

Art. 33. Een gemene afsluiting moet op gemeenschappelijke kosten onderhouden worden; de nabuur kan zich aan die verplichting onttrekken door van de mandeligheid af te zien.
Dit recht vervalt wanneer het een sloot betreft die niet alleen tot afsluiting dient.

Art. 34. Bomen die in een gemene haag staan, zijn eveneens gemeen; ook bomen op de scheidingslijn van beide erven worden geacht gemeen te zijn, tenzij het tegendeel blijkt uit een titel of een voldoende bezit; sterven die bomen af of worden zij gekapt of gerooid, dan worden zij bij helfte verdeeld; de vruchten worden op gemeenschappelijke kosten ingezameld en eveneens bij helfte verdeeld, onverschillig of zij afgevallen dan wel geplukt zijn.
Iedere eigenaar heeft het recht te eisen dat de gemene bomen gerooid worden.
De mede-eigenaar van een gemene haag mag die verwijderen tot aan de grens van zijn eigendom, onder verplichting om op die grens een muur te bouwen.

Art. 35. Hoogstammige bomen mogen slechts op een door vast en erkend gebruik bepaalde afstand geplant worden; bij ontstentenis van zodanig gebruik mogen hoogstammige bomen slechts op twee meter, andere bomen en levende hagen slechts op een halve meter van de scheidingslijn tussen twee erven worden geplant.
Fruitbomen van welke soort ook mogen als leibomen, aan elke kant van de muur tussen twee erven, geplant worden zonder dat een afstand in acht wordt genomen.
Is die muur niet gemeen, dan heeft alleen de eigenaar het recht hem als steun voor zijn leibomen te gebruiken.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 04 apr 2013 09:16

ik dacht dat je het als volgt kan samenvatten:
de discussie of een leiboom een boom is of een haag, hangt er van af hoe hoog je 'm laat worden en waar je 'm plant:
onder de 2.20 meter beschouw je het als een struik/haag en dan kan ie binnen de 50 cm van de scheidingslijn staan.
boven de 2.20 meter beschouw je 'm als een boom en moet ie 50 cm van de scheidingslijn staan.
Als het gaat om hoogstammen, die moeten effectief op 2m staan. Het probleem zit'm tussen boom en hoogstam, je zal al goed moeten kiezen om een boomsoort te kiezen die niet hoger wordt dan 3 meter; Anders moet je elk jaar profesioneel laten snoeien om je bomen niet te laten uitschieten tot hoogstammen (zelf doen wordt stunt& klimwerk..)En dat is nu vaak het probleem tussen buren: de bomen worden na verloop van jaren véél te hoog en zijn niet meer veilig snoeibaar waardoor ze te dicht bij de perceelsgrens staan.

sunny1z
Topic Starter
Berichten: 17

#5 , 04 apr 2013 10:57

Stel dat ik naast onze houten schutting (die aan onze kant net naast de perceelsgrens is geplaats : hoote 2 meter) dus leibomen wil planten. Bomen met een stamhoogte van een twee meter en daarboven dan het verticale takkenscherm.

Volgens de reactie van Eylis :"boven de 2.20 meter beschouw je 'm als een boom en moet ie 50 cm van de scheidingslijn staan." kan hij op 50 cm staan.

Volgens de reactie van Freelance "Er staat trouwens ook nergens in de wet dat haagplanten ( of om het even welke struik ) , die op 50 cm van de grens geplant zijn , niet hoger mogen worden dan 2.20 m . De 2.20 m regel geldt alleen als grensafscheiding OP de grens geplant , of dichter dan 50 cm van. ( of volgens plaatselijke bepalingen) . Eenmaal op 50 cm van de grens mag alles zo hoog worden als het wil ( tenzij bomen ) . ( wel mag het niet OVER de grens groeien , want dan mag de buur er aan knippen tot tegen de grens ) .Als het uw bedoeling zou zijn om slechts een hoogte van 2.20 m te bereiken , dan kan een tussenoplossing er in bestaan om , tussen de bomen in een andere soort planten te zetten die dan als haag geschoren worden .
Beide soorten samen vormen aldus een haag , indien alles jaarlijks kort gehouden wordt . Dit mag dan als haag beschouwd worden , en geplant op 0.50 cm van de grens .
DEZE groeivorm staat nergens verboden in de wet , en degene die dit kan weerleggen zal van ver moeten komen "


Op basis van deze reacties kan ik dan als oplossing de leibomen op 50 cm te zetten (of op een meter) met daartussen haagplanten, ook al zijn die leibomen hoger dan 2.20 meter

Welke argumenten heb ik dan voor mezelf indien er later commentaar op zou komen, zodat ik iets achter de hand heb?

eylis
Berichten: 8840

#6 , 04 apr 2013 11:19

bewijslast ligt bij degene die de commentaar levert denk ik. commentaar mag men altijd geven, maar dan moet de commentator dit ook kunnen staven met een wettekst die bewijst dat wat je doet niet mag.
en zoals ik het hier overlees, doe je niet iets dat niet mag.
zoiets?

bartvdv
Berichten: 1911

#7 , 04 apr 2013 11:34

De gemeente kan wel degelijk bijkomende voorwaarden opleggen in functie van het 'ruimtelijk structuurplan' en 'bijzonder plan van aanleg' in verband met hoogte van hagen tussen tuinen; bv. max 2 m hoog op 50 cm afstand; zelfs een schutting in hout is niet overal toegelaten. Staat de haag op de afstand die ook voor hoogstambomen wordt aangehouden (meestal 2 meter, maar niet overal), dan mag ze inderdaad zo hoog worden als je zelf wil. Tenzij de vrederechter er anders over beslist bij klachten. Een haag op 50 cm is praktisch gezien veel te dichtbij. Je moet er tenslotte vlot achter kunnen om te snoeien en om problemen met overhangende takken bij de buur te vermijden. In de praktijk is 100 cm veel veiliger. De buur mag niet snoeien aan jouw haag, zelfs geen overhangende takken wegknippen. Hij heeft daar jouw toestemming voor nodig en als hij die niet krijgt, moet hij eerst bij de vrederechter langs.

Franciscus
Berichten: 38587

#8 , 04 apr 2013 11:39

Hier heeft @freelance en ikzelf ook al geantwoord : 8_)

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 39&t=41127" onclick="window.open(this.href);return false;.

Niet officieel maar ook de omtrek van een boom wordt dikwijls als een richtlijn genomen voor al of niet hoogstam.
Ik dacht op 1,2 m hoogte een omtrek van 1 meter.
:D

freelance
Berichten: 2615

#9 , 04 apr 2013 13:36

Het probleem zit'm tussen boom en hoogstam, je zal al goed moeten kiezen om een boomsoort te kiezen die niet hoger wordt dan 3 meter;
ook de omtrek van een boom wordt dikwijls als een richtlijn genomen voor al of niet hoogstam.
Er blijft maar steeds een misverstand ontstaan omtrent bomen .
De definitie van een leiboom heb ik bovenaan al gegeven .
Technisch gezien is een boom , iets wat een duidelijke rechte stam heeft en waar geen takken op groeien , tenzij vanaf een bepaalde hoogte .
Zo bestaan er bomen ( boompjes ) met een stamhoogte van 1.50 m . De totale hoogte is variabel , maar zal in praktijk niet meer bedragen dan ongeveer 4 à 5 m. ( vanaf de grond gemeten ) .
Een hoogstammige boom is technisch gezien , iedere boom die een stamhoogte heeft van minimaal 1.80 m ( kan ook veel meer zijn , als ze als dusdanig opgesnoeid zijn ) .
Een hoogstammige boom kan diverse soorten kruin hebben . Hetzij een kleine bolvorm , hetzij met sterk opgaande takken ( die tot 10 meter en meer kunnen gaan ) .
Dus de totale hoogte is nooit een criterium , noch de stamomtrek .
Ook een jonge boom met een stamomtrek van slechts 10 cm ( minder dan polsdikte ) is reeds een boom ( zowel laagstam , als hoogstam ) .
De stamhoogte waar Franciscus over spreekt , komt wel ergens in de Stedenbouwkundige wetgeving voor , maar dan eerder als criterium , wanneer deze boom NIET meer mag gerooid worden ZONDER vergunning .
de discussie of een leiboom een boom is of een haag, hangt er van af hoe hoog je 'm laat worden en waar je 'm plant:
Mogelijks dat onwetenden ( ook rechters ) hierover discuteren. Maar zoals gezegd , technisch gezien heeft een boom NIETS te maken met de totale hoogte die hij kan bereiken , of waarop hij gesnoeid wordt . WEL met de hoogte van de stam . ( alhoewel hier ook weer uitzonderingen op bestaan ) .
De leibomen die in de handel zijn , zijn allemaal hoogstam. ( ken er geen enkele die takken heeft op 1.50 m hoogte , tenzij leifruit ) .
boven de 2.20 meter beschouw je 'm als een boom en moet ie 50 cm van de scheidingslijn staan.
Met stamhoogte van minimum 1.80 m is dit een hoogstammige boom , bijgevolg op 2 m. van de grens . ( wat ook de totale hoogte mag zijn ) .

Bewijslast is altijd voor de tegenpartij . Doch de rechter kan ook een deskundige aanstellen ( wat in praktijk nauwelijks zal gebeuren ) . Deze deskundige is dan een Tuin-en Landschapsarchitect erkend als gerechtelijk expert . ( en die bestaan wel degelijk ) . Ook een Landmeter- expert wordt hiervoor wel eens aangesteld .

@bartvdv - Volledig akkoord dat de gemeente soms bijkomende stedenbouwkundige voorschriften oplegt .
Ik gaf alleen maar het kader van de wetgeving ( Veldwetboek ) . Ook de gemeentelijke bepalingen zijn deels gebaseerd op het Veldwetboek , deels op Ruimtelijke structuurplannen ( RUP ) .
Ik moet wel het eerste gemeentelijk reglement nog zien , die zou verbieden om een haag te planten op 50 cm van de grens . ( net vanwege Art. 35 Veldwetboek ) . Of dit praktisch is , is een andere zaak . Maar het is mogelijk .
Ook alles wat géén hoogstammige boom is mag op 50 cm. geplant worden , en mag zo hoog groeien als mogelijk . Er is geen enkele wet die dit verbiedt , en indien plaatselijke verordeningen dit zouden verbieden dan nog is er Art. 35 om op terug te vallen .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

freelance
Berichten: 2615

#10 , 04 apr 2013 13:46

Zij vertelde me dat het op twee meter moet, tenzij akkoord met buur en dan mag het op 50 cm. Wat weer een extra verwarrende uitleg is. Misschien is ze niet op de hoogte van die max. 2m20 beperking.
Dit zou er op wijzen dat er bij u géén specifieke Gemeentelijke Reglementen zijn die extra ( Stedenbouwkundige ) beperkingen opleggen .
Deze gemeentelijke uitleg is min of meer correct.
Volgens veldwetboek moet het op 2 meter .
Een ( schriftelijk ) akkoord met buurman mag daar van afwijken . ( er mag zelfs overeengekomen worden om bomen OP de grens te planten , maar dan zijn ze wel gemeenschappelijk - zie Art. 34 ) .
2.20 m heeft hier niets mee te maken .
(U mag altijd een link doorgeven , waar u dat gevonden hebt ).
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#11 , 04 apr 2013 14:26

Het lijkt me toch nuttig ook rekening te houden met de rechtspraak. Uiteindelijk telt toch of iemand al of niet verplicht wordt zijn bomen te rooien.

De wet bepaalt niet wat een hoogstammige of laagstammige boom is. Moet men - zoals freelance - rekening houden met de eigenschappen van de boom of moet men rekening houden met de wijze waarop de boom gesnoeid wordt?

Rechtspraak en rechtsleer zijn verdeeld. Het overwegend deel van rechtspraak en rechtsleer kiest echter voor de wijze waarop de boom gesnoeid wordt.

Een gekend voorbeeld zijn coniferen. Als die als een haag geplant worden, en gesnoeid op 2 meter hoogte, zal het overwegend deel van de rechters deze beschouwen als een haag die geplant mag worden op 50 cm van de perceelsgrens.

Coniferen die men laat groeien tot zij een hoogte van 10 meter bereiken zullen door de meeste rechters als hoogstammig beschouwd worden die op minstens 2 meter van de perceelsgrens moeten staan.

Er is een redelijke kans dat leibomen, die regelmatig gesnoeid worden, door de rechter zullen beschouwd worden als een haag die geplant mag worden tot op 50 cm. van de perceelsgrens. Ik heb ooit een vonnis gelezen van een rechtbank van eerste aanleg waarin beslist werd dat deze leibomen mochten geplant worden tot op 50 cm van de perceelsgrens.

eylis
Berichten: 8840

#12 , 04 apr 2013 15:12

precies scorpioen, het probleem ontstaat dus meestal later.
Stel dat iemand zijn (lei)bomen of coniferen op 50 cm plant in het perspectief er dus een haag van te maken: hij houdt ze dus netjes onder de 2m, snoeit ze jaarlijks, zo blijft dat ook hanteerbaar. so far so good.
Maar het probleem ontstaat pas als, een aantal huurders of eigenaars later. De bomen niet meer tijdig gesnoeid zijn geweest . Buren klagen de eerste jaren ook niet; Maar wél als de bomen zo hoog worden dat de buren het vervelend beginnen vinden en er ook (terech) vervelend over beinnen doen. en dan is het een probleem: het was bedoeld als haag en het is een (hoogstammige)boom geworden. Willen we terug een haag, dan moeten we hem eigenlijk vellen want snoeien is niet meer mogelijk (en da's gevaarlijk) en willen we een boom behouden, dan had hij 2 meter verder moeten staan. en meestal zit de eigenaar gewoon met de erfenis van een vorige eigenaar.
Tip: als je een huis koopt. Kijk ook eens hoe de bomen er bij staan in de tuin...

sunny1z
Topic Starter
Berichten: 17

#13 , 15 jul 2013 14:47

Ik ga proberen om een leihaag te zetten op 50 cm tot een meter afstand of zo. Dat lijkt dan wat meer op een 'haag', maar dan op poten.

Ik hoop dat, indien er problemen komen, de gemeente dat ook zo als haag zal beschouwen

RonnyV
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#14 , 15 jul 2017 22:52

Art. 35. Hoogstammige bomen mogen slechts op een door vast en erkend gebruik bepaalde afstand geplant worden; bij ontstentenis van zodanig gebruik mogen hoogstammige bomen slechts op twee meter, andere bomen en levende hagen slechts op een halve meter van de scheidingslijn tussen twee erven worden geplant.
Fruitbomen van welke soort ook mogen als leibomen, aan elke kant van de muur tussen twee erven, geplant worden zonder dat een afstand in acht wordt genomen.
Is die muur niet gemeen, dan heeft alleen de eigenaar het recht hem als steun voor zijn leibomen te gebruiken.
Dat lijkt mij nog een interessante zin in art. 35? Kies een fruitboom als leiboom en dan kun je 'm planten op de afstand die je wilt, zelfs < 50cm?

eylis
Berichten: 8840

#15 , 16 jul 2017 13:32

@Ronny, je reageert op een post van 4 jaar geleden.....

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”