Gebruik van erfdienstbaarheid door andere buren

krisvansnick
Topic Starter
Berichten: 8

Gebruik van erfdienstbaarheid door andere buren

#1 , 03 apr 2013 12:45

Beste,

ik heb een vraagje over het gebruik van erfdienstbaarheden (private toegangsweg) door andere buren als diegene die officieel vermeld staan als "erfdienstbaarheid gebruikers" in de aankoopakte.

vrij ingewikkelde situatie, maar zal het zo goed mogelijk proberen uit te leggen:

onze woning is toegankelijk via een private "losweg" , waarop een erfdienstbaarheid rust tussen mezelf en 3 andere buren. Deze 3 andere buren hebben namelijk via diezelfde weg een doorgang naar hun tuin/garage achteraan hun woning.
Deze private losweg is deels eigendom van mezelf (eerste gedeelte aan de straat) , en vervolgens zijn er 3 andere stukken die telkens van de respectievelijke buur zijn.
in de officiele aankoopakte staat deze erfdienstbaarheid beschreven tussen al deze partijen.

Nu het "probleem":
Nu is er een 4de buur (die niet vermeld wordt in de aankoopakte) die regelmatig gebruikt maakt van deze toegangsweg. Deze buur heeft namelijk ook een toegangspoortje aan zijn tuin en gebruikt de toegangsweg om bijvoorbeeld de GFT bak naar straat te brengen, het laten leveren van mazout, ...
hij gebruikt hiervoor slechts de eerste 2 delen van de toegangsweg (dus mijn eigendom en dat van de eerste daaropvolgende buur)

op zich heb ik daar niet echt een probleem mee, aangezien dit niet echt stoort en de doorgang vrijwel altijd beschikbaar is, doch heb ik hier enkele vragen over.
deze buur in kwestie doet de laatste tijd (lees : jaren) heel erg moeilijk tegen mij en heeft zelfs al enkele keren een politiepatrouille op me afgestuurd . concreet voorbeeld: ik mag mijn vuilniszak niet aan het straat zetten op de hoek van hun woning omdat die hun zou storen , maar ik kan niet anders omdat de toegangsweg tot mijn woning niet breed genoeg is om dan nog een wagen door te kunnen. zelfs een "bemiddelingsgesprek" met de wijkagent helpt niet, ze doen heel erg moeilijk en hebben niet echt begrip voor onze situatie. het begint zo stilaan op pesterijen te lijken ...

nu begint me dit eigenlijk stilaan de keel uit te hangen , zeker al als ik zie dat ze dan wel gebruik maken van een weg wat ze dan eigenlijk (volgens de akte) niet zouden mogen...
nu vraag ik me af wat ik hieraan zou kunnen doen? kan ik hun zomaar de toegang weigeren via deze losweg? wat als ze bijvoorbeeld herstellingswerken moeten uitvoeren aan de gevel en ze moeten daarvoor in deze toegangsweg zijn? ik weet dat ik deze werken niet kan weigeren maar het kan toch niet dat ze dat zomaar zonder te verwittigen doen?
ik vind het gewoon nogal frustrerend dat ze wat ons betreft altijd de puntjes op de "i" zetten, maar zelf doen ze blijkbaar maar wat hun uitkomt ... zonder ons dan nog maar van iets te verwittigen indien ze gebruik willen maken van deze toegangsweg?

zou ik bijvoorbeeld, in samenspraak met de 3 andere (officiele erfdienstbaarheid) buren, een poort of bareel kunnen plaatsen vooraan deze weg zodat de andere op deze manier niet meer op deze weg kunnen?

alvast bedankt voor de info

mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8836

#2 , 03 apr 2013 13:50

Als je buurgenoten (met wie de erfdienstbaarheid gedeeld wordt én de weg is géén buurtweg, zoals beschreven in de buurtwegenatlas)
akkoord zijn om een bareel of hekken (zelfs met een slotje waar alleen jullie een sleuteltje van hebben) te plaatsen over jullie weg, dan doen jullie dit gewoon.

freelance
Berichten: 2615

#3 , 03 apr 2013 14:08

Art. 647. Ieder eigenaar mag zijn erf afsluiten, behoudens de in artikel 682 gestelde uitzondering.

Art. 682. <W 01-03-1978, art. 1> § 1. De eigenaar wiens erf ingesloten ligt omdat dit geen voldoende toegang heeft tot de openbare weg en deze toegang niet kan inrichten zonder overdreven onkosten of ongemakken, kan, voor het normale gebruik van zijn eigendom naar de bestemming ervan, een uitweg vorderen over de erven van zijn naburen, tegen betaling van een vergoeding in verhouding tot de schade die hij mocht veroorzaken.

Moeilijke buur aanspreken om hem het bewijs te vragen , op basis van wat hij zich wil beroepen op het recht van doorgang.
Toegang kan afgesloten worden , indien iedere erfgebruiker over een toegangsmogelijkheid beschikt ( sleutel - code ...) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

zertyx
Berichten: 216
Juridisch actief: Ja

#4 , 03 apr 2013 15:00

Toegang kan afgesloten worden , indien iedere erfgebruiker over een toegangsmogelijkheid beschikt ( sleutel - code ...) .
Toegangsmogelijkheid alleen is niet voldoende. Ze moeten ook akkoord gaan met de aangebrachte belemmering.

Sent with my Htc Desire S

Turaki
Berichten: 6870

#5 , 03 apr 2013 15:15

Toegang kan afgesloten worden , indien iedere erfgebruiker over een toegangsmogelijkheid beschikt ( sleutel - code ...) .
Toegangsmogelijkheid alleen is niet voldoende. Ze moeten ook akkoord gaan met de aangebrachte belemmering.
Niet correct. Iedere eigenaar mag zijn erf afsluiten, doch dient ervoor te zorgen dat een erfgebruiker door kan. Als TS een poort zet op zijn erf, en de (volgens de akte toegestane) gebruikers een sleutel (of code, indien van toepassing) geeft, hebben ze hiermee toegang tot zijn erf om hierover te gaan naar hun erf.

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 03 apr 2013 23:02

Gebruik dan wel
-veiligheidssloten zodat de sleutel niet kan bijgemaakt worden.
- iedere erfgebruiker een eigen code.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”