sleutels afgeven aan syndicus

dinno
Topic Starter
Berichten: 33

sleutels afgeven aan syndicus

#1 , 31 mar 2013 20:39

2 vragen :

hoe zit dit in "kleine" app gebouwen waar één van de bewoners/eigenaars syndicus is? (bv gebouw 3 hoog, 6 app.) dient de syndicus dan ook een sleutel te krijgen van alle app?
-----------
ik ben eigenaar van een app aan zee. Meestal is een syndicuskantoor ook immobiliënkantoor. (deontologisch vind ik dit niet verantwoord).Toen ik op zoek was naar een geschikt app aan zee heb ik meermaals meegemaakt dat een immo kantoor/syndicus mij een app liet bezichtigen waar hij dan binnenging (na eerst even aangebeld te hebben);ik kon zien aan de staat van het app dat de mensen daar op dat moment verbleven, misschien waren ze een wandeling op het strand aan het maken? Het immo kantoor/syndicus "misbruikt" volgens mij op deze wijze de "verplichting" om een sleutel te moeten overhandigen.

Ik neem aan dat mensen die hun app aan zee verhuren een sleutel afgeven, maar wat als men daar effectief woont? (wet op de privacy)

dank voor jullie antwoord

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#2 , 31 mar 2013 21:13

Sommige syndici vragen over een sleutel te mogen beschikken. Zodoende zouden ze ingeval van hoogdringendheid toegang hebben tot het appartement. Wij hebben dit steeds geweigerd omdat de privacy dan niet meer beschermd is en er ook andere problemen zich kunnen voordoen. Zo sloot de syndicus om een onbekende reden de electriciteit af terwijl er een diepvries in werking was in het appartement.
Wel dan de syndicus vragen dat een "vertrouwenspersoon" over een sleutel zou beschikken ( onder verzegelde omslag aanvaardde ik deze opdracht van een mede-eigenaar )

Franciscus
Berichten: 38599

#3 , 31 mar 2013 21:51

Als u daar een type 'TYVEK' omslag voor gebruikt kan deze zomaar niet worden opengemaakt en terug dichtgemaakt.

Reclame

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#4 , 01 apr 2013 08:42

Dit heeft niets eigenlijk niets te maken met de wet op de privacy noch met privacy op zich. Dit heeft te maken met de onschendbaarheid van de woning m.a.w. alleen met jou instemming kan iemand binnen gaan in jouw woning.
Er kan geen verplichting zijn om iemand een sleutel te overhandigen, zelfs wanneer dat in de statuten zou voorzien zijn. Dat is een volledige keuzevrijheid van de eigenaar van de woning.

goeike
Berichten: 70

#5 , 01 apr 2013 11:05

Zelfde probleem bij ons in het gebouw , weet echter als er in de winter eventueel bij u een waterleidingsbreuk ontstaat, en er is geen sleutel bij de beheerder , men u bij eventuele gevolgen aansprakelijk kan stellen.
Zie het al gebeuren, u woont op het 3é verdiep en het water loopt langs de gang en traphal naar beneden.
Ikzelf heb dit opgelost als volgt .
Mijn sleutel is bij de beheerder(syndicus ) in een omslag , op deze omslag staat < bij betreden van mijn eigendom eerst eigenaar verwittigen > + tel.nr en GSM nr. vermeld op de omslag .
Volgens mij probleem opgelost , altans in ons gebouw.

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 01 apr 2013 11:43

Zoals franciscus zegt:

Volgende AV punt laten opnemen dat sleutels per app dienen bewaard te worden in niet hersluitbare enveloppe, met de contactgegevens van iedere mede-eigenaar erop.

Heb persoonlijk beide scenarios reeds meegemaakt:

- syndicus geeft in app aan zee dit jaar werklui toegang om in een nieuwbouw constructiefoutjes te laten herstellen. Geen enkel probleem gehad, perfect proper achtergelaten.

- Meer dan tien jaar geleden verdween een syndicus met de keukens uit drie appartementen in Knokke dankzij de sleutels die hij in beheer had. Proces van lange duur geweest... Zelfs met bewijzen, vaststellingen, terugvinden keukens in eigen appartementen en p.v.'s.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#7 , 01 apr 2013 13:00

Een syndicus kan altijd de mede-eigenaar bereiken om toegang te krijgen tot het appartement. Ik zie geen noodzaak om een syndicus de sleutels te geven tot het appartement.
Zelfs in het geval van hoogdringendheid is er geen reden om daarvan af te zien.

Het zou maar al te sterk zijn mocht de AV opleggen wie toegang krijgt tot een appartement. Elke mede-eigenaar moet (en kan enkel) voor zichzelf beslissen of hij een sleutel geeft aan de syndicus.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 01 apr 2013 13:47

Allemaal goed en wel voor appartementen die zelf door eigenaars worden bewoond in het weekend bvb.
Maar wat met appartementen die verhuurd worden?
De immo moet ze immers kunnen laten zien aan kandidaat huurders, die op alle mogelijke uren van de week kunnen langskomen.
Heb zo ooit gehuurd in Knokke, en tijdens de 14 dagen dat we er waren, werden we 3 maal bezocht door immo met kandidaten, en we zijn er zeker van dat dit ook meermaals gebeurde tijdens de ogenblikken dat we niet aanwezig waren.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#9 , 02 apr 2013 18:32

Ook immokantoren moeten een afspraak maken om de woning binnen te gaan. Het is degene die de woning effectief bewoont die in moet stemmen.
De immokantoren moeten dus voorafgaandelijk afspraken maken omtrent het binnen gaan in de woning.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”