Reservefonds VME /verzekering CVR/ zwartwerk

goeike
Topic Starter
Berichten: 70

Reservefonds VME /verzekering CVR/ zwartwerk

#1 , 24 mar 2013 21:32

Gegroet allen
Ik heb 3 vragen waar ik niet uit geraak.
Aangezien we op 27/04/13 algemene vergadering hebben stel ik ze vooraf al maar.
We hebben onze 27000 € van het reservefonds bij een grootbank op de rekening staan , volgens de syndicus is dit zo en blijft dit zo omdat alle betalingen van de lopende rekeningen gratis zijn .
Hierdoor hebben we de laatste 5 jaar al zeker 1000€ schade geleden aangezien andere kleine banken en internet banken ongeveer 1,10 % a 1,30 % hoger liggen met hun intresten.
Vraag 1 / Wie beslist bij welke bank wij ons geld van het reservefonds plaatsen ? de AV of de syndicus.
Ik wens me kandidaat te stellen als commissaris van de rekeningen, maar heb nog twijfels aangezien ik een vermoeden heb dat men afwijzend zal reageren op mijn vraag om eventueel een verzekering af te sluiten B.A.
De huidige commisaris en RVME is niet verzekerd voor eventuele aansprakelijkheid van dingen die misschien zouden kunnen gebeuren ( nazicht rekeningen enz . )
Vraag 2 / Kan ik de syndicus verplichten of via de wet op de mede-eigendom voor de commissaris + RVME een verzekering B.A. af te sluiten ?
Onze poetsvrouw(man) werkt 8 Hr per week in 't zwart ,gangen , traphal , kelder onderhouden enz, zonder sociale lasten en zodoende ook niet verzekerd, allemaal goed tot wanneer ze in de kelder valt of wat dan ook met gevolg van mogelijke invaliditeit waar wij als gemeenschap voor op draaien .
Ik heb al eens vooraf gepolst wat de andere bewoners hier van denken en ik merk dat mijn voorstel om officieel te werken het niet gaat halen, vooral de wat oudere eigenaars zullen dit niet goed keuren.
Vraag 3 / Hoe kunnen wij, de eigenaars die het voorstel doen officieel te werken en niet in 't zwart, ons dan vrij stellen van eventuele aansprakelijkheid, indien we dit voorstel niet halen en er zou iets gebeuren met de poetsvrouw ?
Graag uw aller nuttige aanbevelingen.
Gegroet

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 24 mar 2013 22:04

Dit al eens lezen
http://www.juridischforum.be/forum/view ... +het+zwart" onclick="window.open(this.href);return false;

Jef 007
Berichten: 737

#3 , 24 mar 2013 22:25

kan de poetsvrouw komen werken met dienstencheques?
is goedkoper dan zwartwerk, waar worden de gelden gehaald om zwartwerk te betalen?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 24 mar 2013 23:42

Zoals ergens anders al geschreven dacht ik niet dat dienstencheques konden gebruikt worden voor een VME gezien deze een BTW nr hebben en geen particulieren zijn?
http://www.juridischforum.be/forum/view ... stencheque" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Franciscus op 25 mar 2013 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.

marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#5 , 25 mar 2013 10:17

Dienstencheques zijn alleen voor particulier gebruik. Verzekering RvM en CvdR is wenselijk, kost slechts 75 euro per jaar.

Boregard
Berichten: 245

#6 , 25 mar 2013 10:58

Iedere eigenaar kan dienstencheckes aanvragen en in de gezamelijke pot voor het kuisen doen. Of niet.
Er is maar 1 goed: kennis
en er is maar 1 kwaad: onwetendheid
:arrow: Socrates

marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#7 , 25 mar 2013 21:55

Ik weet niet of dit kan. Bij particulieren dient de "poetsvrouw" de naam te noteren van de opdrachtgever en na te gaan of de cheques wel degelijk op diens naam zijn opgesteld. Bij een mede-eigendom zie ik dit niet zitten.

NLBN
Berichten: 58

#8 , 25 mar 2013 23:41

Het is door dat soort " misbruiken " dat het overmatig succes van dienstencheques de staat duur uitvalt en de pârticulieren nu beperkt worden in aantal per jaar & in een meerkost van de cheques


De eigenaar die de cheques zou ooop zijn naam koopt profiteert wel van de belastingsvermindering, dit op koste kosten van de mede-eigenaars.


Sans rancune

Boregard
Berichten: 245

#9 , 26 mar 2013 10:50

Als ik mij niet vergis werd het systeem van dienstencheckes ook in het leven geroepen om ouderen te helpen tegen een toen schappelijke prijs.
Ik heb echter vastgesteld dat veel begoede burgers en niet de minsten gebruik maakten van die checks. Er waren er ook die reklameerden dat de gezonden werkkracht niet voldoende op de oogte was van zijn taak.
Op een vergadering werd ooit geopperd om het fiscaalaanslagbiljet te vraggen, maar dit mocht niet. Resultaat veel minder begoeden vielen uit de boot
Er is maar 1 goed: kennis
en er is maar 1 kwaad: onwetendheid
:arrow: Socrates

goeike
Topic Starter
Berichten: 70

#10 , 01 apr 2013 11:22

Op vraag 2 heb ik al voldoende antwoorden.
Is er iemand die mij het antwoord op vraag 1 en 3 kan geven ?
Dank daar voor

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#11 , 01 apr 2013 13:09

1. De AV. De syndicus heeft geen residuaire bevoegdheden, enkel toegewezen.
3. Het is de VME die aansprakelijk zal gesteld worden, inclusief u. Ik denk niet dat mede-eigenaars beseffen dat de VME als werkgever zal aanzien worden en dat de overeenstemmende achterstallen en bijhorende administratieve boetes ook ten laste van hen vallen. Mensen die per se zwart werk willen toelaten denken meestal niet verder na over de gevolgen.

Franciscus
Berichten: 38583

#12 , 01 apr 2013 13:28

Ik dacht dat roharro daar een negatieve ervaring mee had.

goeike
Topic Starter
Berichten: 70

#13 , 01 apr 2013 21:46

Sorry float
Wat zijn residuaire bevoegdheden ?

Franciscus
Berichten: 38583

#14 , 01 apr 2013 23:13

Indien de bevoegdheid niet specifiek aan een bepaalde RB is toevertrouwd is de burgerlijke RB bevoegd.
http://www.belgium.be/nl/justitie/Organ ... rechtbank/" onclick="window.open(this.href);return false;
In dit geval is het niet zo dat de syndicus zomaar alles wat niet aan de AV of RVME is toevertrouwd als zijn bevoegdheid mag beschouwen.
Persoonlijk zou ik zeggen integendeel gezien syndicus het uitvoeringsorgaan van de AV is.
Volheid van bevoegdheid ligt volgens mij dus bij AV.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#15 , 02 apr 2013 08:52

Geen probleem hoor. Dat wil zeggen wanneer een bevoegdheid niet werd toegewezen aan een specifiek orgaan, de AV volheid van bevoegdheid heeft. De syndicus kan zich geen bevoegdheden toe-eigenen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”