wachtmuur

Carinecn
Topic Starter
Berichten: 103

wachtmuur

#1 , 21 mar 2013 13:33

Situatie:

Er is een wachtmuur maar de buren gaan er geen gebruik van maken. Op een bepaald moment ziet men dat het onderste deel ongeveer 10 lagen de zijkant van de dakpannen zijn afgeslepen. Nu weet ik dat op het moment dat men dat doet men de wachtmuur heeft gebruikt. Men kan dus aan de zijkant door het dak kijken. Men (de aannemer) heeft er dan gewoon een losse laag lood opgelegd als oplossing. Heb ik het recht om te eisen dat het dak op een fatsoenlijke manier dichtgemaakt wordt door een dakwerker of heb ik daar niets aan te zeggen en mag die knoeier van een aannemer dat doen? Welke rechten heb ik?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 21 mar 2013 13:42

Als uw buurman acties onderneemt die bij u (mogelijk) schade tot gevolg hebben, is het aan uw buurman om ervoor te zorgen dat dit hersteld/voorkomen wordt. Herstelling op een vakkundige manier is dus het minste.
Neem om te beginnen ook al contact op met uw brandverzekeraar.

Carinecn
Topic Starter
Berichten: 103

#3 , 21 mar 2013 13:48

Dus ik mag niet eisen dat hij een dakwerker het laat maken ipv een knoeier. Ik kan volgens mij de brandverzekering niet gebruiken omdat ik het huis verhuur.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38601

#4 , 21 mar 2013 15:08

Maar wel de brandverzekering van het verhuurde huis die uw verantwoordelijkheid als EIGENAAR dekt.

Carinecn
Topic Starter
Berichten: 103

#5 , 21 mar 2013 15:20

Sorry, heb zojuist gekeken en ik heb inderdaad rechtsbijstand en ga contact opnemen met de verzekering want het gaat anders escaleren. Die aannemer heeft zelfs mijn tuin ingepalmd om een muur te bouwen zonder dit te vragen wat volgens mij huisvredebreuk is. In elk geval bedankt voor jullie snelle reacties

Franciscus
Berichten: 38601

#6 , 21 mar 2013 15:23

Politie laten komen om
- het feit vast te stellen
- de werken onmiddellijk laten stilleggen een officier van politie is daarvoor perfect bevoegd.

Carinecn
Topic Starter
Berichten: 103

#7 , 21 mar 2013 15:33

het is te laat, de mensen die daar wonen zijn s'morgens opgestaan en stonden verbaasd dat de aannemer grond aan het weg schuppen was in de tuin en hebben niets durven ondernemen omdat ze geen problemen wilden met de buren en gevraagd als ze iets gingen doen ze zeker te verwittigen. Uiteindelijk heeft die aannemer gewoon gedaan waar hij zin in had en niet gekeken naar de huurders. ik woon te ver weg en dat weet hij. Ik heb al een barst in mijn living muur, gelukkig heeft de huurder alles mooi op foto gezet en aan mij doorgegeven. Heb contact opgenomen met de eigenaar en gezegd dat ik niet wil dat de aannemer het dak in orde maakt maar een echte dakwerker, een vakman dus maar blijkt is vanmorgen de aannemer begonnen met het dak in orde te maken en ik heb er echt geen vertrouwen in, het is een knoeier want we hebben nog andere dingen gezien die niet in orde zijn maar dan wel pech voor de bouwheer.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 21 mar 2013 20:02

Werd er voor aanvang van de werken een PB opgemaakt van uw eigendom?
Hoe en waarom heeft die aannemer aan uw dak gewerkt, terwijl ik uit uiw uitleg opmaak dat de wachtmuur eronder niet gebruikt wordt door de buur.

Carinecn
Topic Starter
Berichten: 103

#9 , 21 mar 2013 20:13

Er is geen PB opgemaakt van mijn eigendom voor zover ik weet. Ze hadden mij gezegd dat ze de wachtmuur niet gingen gebruiken en ik geloofde hen en wou ook niet moeilijk doen. Tot ik van mijn huurder foto's kreeg wat er allemaal aan de hand was. Ze hebben de zijkant afgeslepen omdat ze anders hun muur niet konden zetten zonder iets te laten weten. De huurders waarvan de man nachtdienst had is gewoon wakker gemaakt door hun geslijp aan mijn dak daardoor is hij gaan kijken en heeft foto's gemaakt. Ze hebben tot nu toe alles gedaan zonder communicatie. Ze hebben van aan het begin in mijn muur geboord zonder iets te zeggen maar toch zeggen dat ze de wachtmuur niet gingen overnemen.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 22 mar 2013 09:16

Hebben ze de muur gebruikt om er de vloeren en muren van hun gebouw in te verankeren?
Indien ja, dan zijn ze verplicht deze muur over te nemen. Indien ze er enkel maar tegen steunen, zijn ze dat niet verplicht. Ze moeten wel de waterdichting van het dak degelijk en deskundig afwerken.
Ook zijn ze verantwoordelijk voor iedere barst en andere schade aan uw eigendom. Willen ze die niet vrijwillig vergoeden of herstellen, zal je spijtig genoeg via de rechtbank moeten.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”