Geurhinder onderburen

hello63
Topic Starter
Berichten: 12

Geurhinder onderburen

#1 , 20 mar 2013 14:34

Ik woon in een appartement op het eerste verdiep. De zolderruimte is ook mijn eigendom. Ik woon daar al 8 jaar maar ben zelden op de zolder geweest. Eind november begin december heb ik de zolder laten bevloeren en het dak laten isoleren. Tot mijn ontsteltenis ben ik tot de vaststelling gekomen dat de dampafvoer van de onderburen (keukendampen) terecht kwamen op de zolder via een schouw. Vroeger konden deze dampen en geuren goed weg omdat er alsnog voldoende ventilatie was. Doordat het dak nu geïsoleerd is, bleven deze dampen hangen. Ik heb een buis laten plaatsen op deze schouw en door het dak in de hoop dat alle dampen naar buiten konden evacueren (dus alsnog geen buis in de schouw zelf). Niets is minder waar. Er blijft een deel dampen en geuren in de schouw hangen en deze komen nu door spleten allerhande in mijn keuken en living terecht. Het moment dat de onderburen aan het koken slaan hangt er een stank in mijn keuken en living. Ik heb de eigenaar van het gelijkvloers aangesproken maar deze is niet van plan er iets aan te doen. Hij gelooft mij niet, maar natuurlijk kost dit geld om het op te lossen. In de basisakte staat dat schouwen gemeenschappelijk zijn. Maar het is mijn insziens toch niet zo dat dampen zomaar kunnen geloosd worden in de vertrekken van bovenburen.
Wat kan ik hier tegenin beginnen zowel om dit probleem op te lossen als juridisch ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 20 mar 2013 14:50

Buis die uitkomt in uw eigendom? Afsluiten?

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 20 mar 2013 14:52

Is er een syndicus in het gebouw aanwezig?

Reclame

hello63
Topic Starter
Berichten: 12

#4 , 20 mar 2013 16:41

Nee er is geen syndicus . Ik heb nu onlangs ook gelezen dat dit wettelijk verplicht is in een gebouw van minstens twee eigenaars. Dat is weer een probleem bij want dat zal hij ook niet willen.

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 20 mar 2013 17:38

Is niet verplicht.

Bij blijvende hinder en niet willen ingrijpen van de andere eigenaar zal u hem middels AS een laatste voorstel overeenkomstig de basisakte dienen te doen. In het schrijven neemt u een uiterste antwoordtermijn op en vermeldt u duidelijk dat bij gebrek aan een oplossing dit schrijven geldt als een definitieve ingebrekestelling en u verplicht zal zijn het gerecht in te schakelen.

Neem hiervoor wel een advocaat in de arm, dat bespaart u een bende grijze haren, frustratie en afgebeten nagels.

hello63
Topic Starter
Berichten: 12

#6 , 20 mar 2013 18:15

Ik dacht dat het aanstellen van een syndicus een wettelijke verplichting is, maar goed ben ik in die materie niet thuis. Hier zou het wel beter zijn dat er één is.

Ik zal nog een aantal personen aanspreken die mij nog wat raad kunnen geven. Daarna neem ik een beslissing met name een laatste poging tot een gesprek, indien dit niet lukt het sturen van een AS zoals jij voorstelt, daarna stap ik in eerste instantie naar de vrederechter die hem eventueel op andere gedachten kan brengen.
Indien dit hem ook niet op andere gedachten brengt zien we wel...................

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 20 mar 2013 18:24

Lees uw basisakte na, als hierin het aanstellen van een syndicus niet is opgenomen is dit voor kleine gebouwen niet verplicht.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#8 , 20 mar 2013 19:00

Dat hangt niet van die clausule af. Dat hangt af van de clausule of het gebouw al dan niet onderworpen is aan de bepalingen met betrekking tot de gedwongen mede-eigendom.
Als het gebouw niet aan die bepalingen is onderworpen, dan zal dit afhangen van de statuten of er al dan niet een syndicus moet aangesteld worden.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”