Technisch rapport gemeenschappeliijke installaties

Celina
Topic Starter
Berichten: 9

Technisch rapport gemeenschappeliijke installaties

#1 , 19 mar 2013 15:28

Ik ben mede-eigenaar in een gebouw met 130 appartementen en studio's, bouwjaar 1994. De verwarming wordt centraal geregeld met op elk privatief 3 elektrische vloermatten met hetzelfde vermogen, waarvan het beheer in de handen is van de syndicus. De kosten en lasten worden verdeeld evenredig met de eenheden. In de loop van de jaren zijn heel wat vloermatten stuk en kunnen niet meer hersteld worden. De chappe uitbreken en vervangen blijkt de enige oplossing. MAAR aangezien de toegang tot de aansluitdozen niet verzegeld is, vermoed ik dat bepaalde eigenaars hun kapotte matten vervangen hebben door accumulatoren, waarvan ik het vermogen niet ken. Ik heb aan de syndicus al meerdere keren een volledig technisch rapport over de gemeenschappelijke vloerverwarming gevraagd. Deze wordt mij steeds geweigerd als te duur en onmogelijk te achterhalen. Ook de Raad van Mede-eigendom blijft doof en stom. Kan ik, gezien de vloerverwarming een gemeenschappelijke installatie is, een volledig technisch rapport van rechtswege opeisen?
Graag een spoedig antwoord, waarvoor dank.
Laatst gewijzigd door Celina op 20 mar 2013 08:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#2 , 19 mar 2013 17:39

Gewoon de syndicus per aangetekende brief uw vraag stellen en hem desgevallend in gebreke stellen en aankondigen dat u naar de vrederechter zult stappen indien hij geen actie onderneemt.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#3 , 20 mar 2013 19:05

Ik begrijp niet goed hoe die kosten verdeeld worden. Kan je dat even toelichten? Zijn die onderdelen gemeenschappelijk of privatief?

Reclame

Celina
Topic Starter
Berichten: 9

#4 , 21 mar 2013 09:01

De vloerverwarming is gemeenschappelijk, dat zijn drie weerstandsmatten per privatief. De kosten en lasten worden verdeeld door alle eigenaars evenredig met hun eenheden (vloeroppervlakte). Ikzelf heb drie matten in mijn woonkamer en geen in mijn 2 slaapkamers. Toch moet ik meebetalen alsof gans mijn privatief verwarmd wordt. De studio's worden met dezelfde matten helemaal verwarmd en betalen minstens de helft minder. Om beter inzicht te krijgen, heb ik al een paar keer een volledig technisch rapport gevraagd. Kan ik dat wettelijk eisen?

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#5 , 21 mar 2013 09:38

In feite vraagt u een herziening van de verdeelsleutel van de werkingkosten, ... ivm de verwarming. U kan dat vragen aan de vrederechter. De kosten voor de expert zullen vermoedelijk moeten voorgeschoten worden door u. Zo u gelijk krijgt zullen deze echter waarschijnlijk gedragen worden door de VME (mogelijks met uitsluiting van uw aandeel).

Maar eerst dient u het punt op de dagorde van de eertsvolgende AV te plaatsen, waarbij u bijvoorbeeld vraagt dat de verwarmingskosten verdeeld worden pro rata van de oppervlakte van de matten ipv de oppervlakte van de kavels. Doe dat per anagetekend schrijven en vraag de herziening vanaf de datum van uw brief. Het is pas als u geen gelijk krijgt, dat u bij de Vrederechter kan gaan. Weigert de syndicus uw punt op de dagorde te plaatsen? Tracht 20% van de aandelen te verzamelen achter een vraag tot het houden van een bijzonder AV met dat punt op de dagorde. Zo niet, kan je naar de Vrederechter gaan, waar bijkomend gesignaleerd wordt dat de syndicus heeft geweigerd om het punt op de dagorde te plaatsen.

Celina
Topic Starter
Berichten: 9

#6 , 21 mar 2013 10:03

Mijn eerste vraag blijft. Kan ik een volledig technisch rapport van de gemeenschappelijke vloerverwarming wettelijk eisen om de huidige situatie te kennen en inzicht te krijgen? Ik denk zelfs dat sommige mede-eigenaars elektrische vloermatten vervangen hebben door accumulatoren en met welk vermogen?!?! De aansluitingen zijn trouwens vrij toegankelijk zoals stopcontacten! Te vergelijken met een rij huizen waar geen meters staan en iedereen van alles kan aansluiten!

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#7 , 21 mar 2013 17:52

Je kan dat eisen, mits je de weg volgt zoals aangegeven:
1. vraag stellen aan syndicus
2. zo geen uitvoering, punt op dagorde AV laten plaatsen
3. zo weigering AV, procedure starten voor de VR ten laatste 4 maand na de AV

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”