recht op doorgang

frankzquror
Topic Starter
Berichten: 2

recht op doorgang

#1 , 15 mar 2013 15:32

Ik zit in een conflict met mijn buurvrouw X, omtrent de reeds meer dan 50 jaar bestaande doorgang aan de achterdeur die mij toegang verleend tot de openbare weg; en waar wij dagelijks gebruik van maken!
Vermits er niets over erfdienstbaarheid, noch in mijn, noch in die van haar aankoopakte staat, wil zij deze doorgang afsluiten omdat dit blijkbaar potentiële kopers afschrikt; wat wij vernomen hebben via een aangetekende brief van haar advocaat.
Eigenaar zijnde van het heersende pand stel ik mij de vraag hoe ik kan voorkomen dat dit gebeurt, daar ik niet enkel over haar deel, maar ook over de delen van zes andere buren moet en dat ook de andere buren incluis x hier gebruik van maken (zij moet over 5 aanpalende eigendommen).
Deze doorgang (jachtpad, tragel) bevind zich tussen de achterdeuren en de tuinen.
Deze doorgang liep oorspronkelijk nog verder door maar is blijkbaar in verloop van de jaren afgesloten door de aanbouw van een badkamer en washuis door de vorige eigenaar.
Dit is gebeurd met een bouwaanvraag die ook is goedgekeurd op 19/02/1973.
Na hierover dingen opgezocht te hebben denk ik dat wij hier wel aanspraak op hebben." http://www.landmeters-experten.be/meeruitweg.html" onclick="window.open(this.href);return false;"(recht te hebben op doorgang, zie laatste paragraaf)
Hieromtrent zou ik graag via jullie, een advies willen opvragen of dit wel degelijk strookt met de ingewonnen informatie en of wij dan al dan niet recht hebben op deze doorgang ?
Ik heb nog 4 dagen om te reageren
Met de meeste hoogachting

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 15 mar 2013 16:20

Probeer via een notaris oude akten op te sporen. Mogelijks staat hierin de erfdienstbaarheid vermeld. Sommige notaris hebben in de loop der jaren deze soms weggelaten, op vraag van de verkopers. Daarom zijn ze echter nog niet afgeschaft.
Geeft uw achterdfeur allen maar uit op deze doorgang, of kan je oon nog verder naar een tuin? Indiendeze achterdeur alleen en alleen maar daarvoor dient, is dit toch een duidelijk bewijs van de erfdienstbaarheid.
Wat staat er in de aktes van de andere eigenaars (buiten uw rechtstreekse buur dan)?
Geef zeker nog niet toe aan uw buurvrouw. Indien ze het echt hard wil maken moet ze maar naar de vrederechter trekken, als ze al zover wil gaan. (want dat zou haar verkoop met maanden kunnen uitstellen)

frankzquror
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 16 mar 2013 11:39

2 jaar geleden hebben de buren van mevrouw X( het andere aanpalende huis) gekocht. Zij hebben toen informatie opgezocht en niets terug gevonden over erfdienstbaarheid maar via opzoekingen te weten gekomen dat ze deze doorgang niet zomaar kunnen afsluiten.

Reclame

freelance
Berichten: 2615

#4 , 16 mar 2013 23:26

De alinea ( waarnaar u verwijst in de link landmeters-experten) betekend niet dat u automatisch een recht zou hebben .
Art. 710bis. <Ingevoegd bij W 22-02-1983, art. 1> Op verzoek van de eigenaar van het lijdend erf kan de rechter de afschaffing van een erfdienstbaarheid bevelen wanneer deze ieder nut voor het heersend erf heeft verloren.

Deze alinea is eerder ten behoeve van de eigenaar van het lijdend erf , die deze doorgang wil afgeschaft zien .
Doch die eigenaar moet wel bewijzen dat de erfdienstbaarheid IEDER NUT VERLOREN heeft .
Aan u om te bewijzen dat die erfdienstbaarheid een noodzakelijk nut is voor u , waarzonder u nadeel ondervindt .

Wanneer niets te vinden in notariële aktes wordt het moeilijker om te bewijzen dat de erfdienstbaarheid nog nut van bestaan heeft . ( tenzij dit nut ter plaatse kan vastgesteld worden . - en de vrederechter kan wel degelijk ter plaatse afstappen om dit te controleren ) .

Als u spreekt van een "jachtpad - tragel " die vroeger veel verder liep ; is deze terug te vinden op de atlas van buurtwegen ?
http://www.vlaamsbrabant.be/verkeer-mob ... uurtwegen/" onclick="window.open(this.href);return false;
( mogelijks op te zoeken per provincie of gewest ) .
Indien opgenomen in de atlas , komt dit niet noodzakelijk voor in notariële aktes , maar is wel een officiële uitweg .

Art. 688. Erfdienstbaarheden zijn of voortdurend of niet voortdurend.
Voortdurende erfdienstbaarheden zijn die waarvan het gebruik voortdurend is of zijn kan zonder dat daartoe telkens een daad van de mens vereist is : zodanige zijn waterlopen, goten, uitzichten en andere van dien aard.
Niet voortdurende erfdienstbaarheden zijn die welke, om te worden uitgeoefend, telkens een daad van de mens vereisen : zodanige zijn het recht van overgang, het recht om water te putten, het weiderecht en andere soortgelijke rechten.


Uw erfdienstbaarheid is NIET VOORTDUREND .

Art. 689. Erfdienstbaarheden zijn zichtbaar of niet zichtbaar.
Zichtbare erfdienstbaarheden zijn die waarvan blijkt door uitwendige werken, zoals een deur, een venster, een waterleiding.
Niet zichtbare erfdienstbaarheden zijn die welke geen uitwendig teken van hun bestaan vertonen, zoals, bij voorbeeld, het verbod om op een erf te bouwen, of om niet dan tot een bepaalde hoogte te bouwen.


Al naargelang de plaatsomstandigheden is de erfdienstbaarheid eventueel ZICHTBAAR ( niet zichtbaar duidt eerder op immaterieel ) .

Art. 694. Wanneer de eigenaar van twee erven waartussen een zichtbaar teken van erfdienstbaarheid bestaat, over een van deze erven beschikt zonder dat het contract enig beding omtrent de erfdienstbaarheid bevat, blijft deze heersend of lijdend voortbestaan ten voordele van het vervreemde erf of op het vervreemde erf.

Dit laatste kan in verband gebracht worden met de buren van mevrouw X ( die aanpalend huis gekocht hebben ) .

P.S. dertigjarig gebruik kan niet ingeroepen worden bij niet-voortdurende erfdienstbaarheden .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 17 mar 2013 08:54

“Art.688...Niet voortdurende erfdienstbaarheden zijn die welke, om te worden uitgeoefend, telkens een daad van de mens vereisen : zodanige zijn het recht van overgang...Art.689...Zichtbare erfdienstbaarheden zijn die waarvan blijkt door uitwendige werken, zoals een deur, een venster, een waterleiding. Niet zichtbare erfdienstbaarheden zijn die welke geen uitwendig teken van hun bestaan vertonen...Art.691.Voortdurende niet zichtbare erfdienstbaarheden, en niet voortdurende al dan niet zichtbare erfdienstbaarheden kunnen slechts door een titel worden gevestigd...”(Burgerlijk Wetboek).

‘Deze doorgang (jachtpad, tragel) bevind zich tussen de achterdeuren en de tuinen.’

Deze ‘doorgang’ is niet voortdurend en kan dus alleen door een titel worden gevestigd.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”