Inkijk op tuin vanaf terras buren

Pandanus
Topic Starter
Berichten: 2

Inkijk op tuin vanaf terras buren

#1 , 11 mar 2013 17:32

De achtergevel van ons huurhuis en dat van onze buren loopt gelijk.
Zowel bij ons als bij onze buren bevond het terras zich direct achter het huis en daarachter bij allebei onze tuinen.
Op de scheiding staat over een 6-tal meters een muur van ongeveer 1,5 à 1,6 m hoog. Achter deze muur begint een haag.
Een aantal jaren geleden hebben onze buren een terras laten bouwen op verdiepingshoogte.
De zijwand van het terras komt tot tegen de scheiding.
Vanaf de bovenkant van de muur tot aan de vloer van het terras is een doorzichtig houten rooster aangebracht.
Vanaf de vloer van het terras is een houten paneel van ongeveer 1 m hoog en daarboven weer een doorzichtig houten rooster aangebracht.
Nu hebben zij vanop hun terras dus volledig overzicht over ons terras en onze tuin.

Volgens de wetgeving van 'lichten en zichten' mogen zij geen rechtstreeks zicht hebben op minder dan 1,9 m en geen schuin zicht op minder dan 0,6 m van de scheiding. Volgens mij wil dat zeggen dat hun zijwand op min. 1,9 m van de scheiding moet staat of ondoorzichtig moet zijn om rechtstreeks inzicht te vermijden.
Langs de achterkant van het terras moeten zij volgens mij zelfs een schutting zetten die, beginnend aan de scheiding, 0,6 m breed is om zo het schuine inzicht te vermijden.

Het probleem is dat zij een bouwvergunning voor dit terras hadden en dit voor akkoord aan onze huisbaas, die toen nog in ons huis woonde, hebben laten tekenen.
Onze huisbaas had hier later natuurlijk spijt van en voelde zich ook niet goed bij het feit dat de tuin overkeken werd.
Hij heeft dan enkele bomen in de tuin laten uitschieten om hier en daar op strategische plaatsen toch wat afscherming te hebben, bv tussen het terras en het zwembad, maar toch neemt dit niet voldoende zicht weg.

Nu vraag ik mij af of ik nog van mijn buren kan eisen dat zij dit aanpassen om in orde te zijn met de regels van de 'lichten en zichten'.
Het is wel voor akkoord getekend door de vorige bewoners en tevens de huisbaas, maar dit zijn bepalingen volgens het Burgerlijk Wetboek.
Gaat in die bouwvergunning bv. zijn bepaald welk soort wand (in dit geval doorzichtig rooster) er geplaatst ging worden?

Als ik er niets meer tegen kan doen, mag ik dan bv. tegen mijn kant van de scheidingsmuur panelen bevestigen die tot op gelijke hoogte komen met de bovenkant van het houten rooster? D.w.z. dat zij tot 4 à 5 m van de grond zouden komen.

Ik wil natuurlijk wel eerst aan onze buren gaan vragen of zij hier iets aan willen doen, maar ik ben er vrij zeker van dat zij hier negatief op gaan antwoorden.
Daarom wil ik graag op voorhand weten wat mijn rechten (of hun plichten) hieromtrend zijn.

Alvast bedankt voor de reacties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 11 mar 2013 20:03

Je kan altijd op de gemeente gaan nakijken of de gebruikte materialen wel de juoiste zijn die in de bouwaanvraag werden vermeld. Ondoorzichtig is ondoorzichtig, en houten schermen die dat wel zijn, zijn niet ondoorzichtig.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 13 mar 2013 10:17

“Art.4.2.1.Niemand mag zonder voorafgaande stedenbouwkundige vergunning :1° de hiernavolgende bouwwerken verrichten, met uitzondering van onderhoudswerken :a) het optrekken of plaatsen van een constructie,b) het functioneel samenbrengen van materialen waardoor een constructie ontstaat,c) het afbreken, herbouwen, verbouwen en uitbreiden van een constructie...”(15 MEI 2009. - Vlaamse codex ruimtelijke ordening)

‘Een aantal jaren geleden hebben onze buren een terras laten bouwen op verdiepingshoogte. De zijwand van het terras komt tot tegen de scheiding. Vanaf de bovenkant van de muur tot aan de vloer van het terras is een doorzichtig houten rooster aangebracht.’

Deze constructie behoort niet tot degene waarvoor geen stedenbouwkundige vergunning nodig is krachtens art.2.1 ,16 JULI 2010. - Besluit van de Vlaamse Regering tot bepaling van handelingen waarvoor geen stedenbouwkundige vergunning nodig is. Het is onwaarschijnlijk dat een stedenbouwkundige vergunning zou afgeleverd worden in strijd met art.677-680 Burgerlijk Wetboek. Onderzoek dus of daartoe zulke vergunning werd afgeleverd en leg zo nodig klacht neer.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”