functie voorzitter algemene vergadering

nicolas
Topic Starter
Berichten: 90
Locatie: Hasselt

functie voorzitter algemene vergadering

#1 , 05 mar 2013 17:54

Waar kan ik dit terug vinden in de nieuwe wet op mede-eigendom, wat de juiste functie is van de voorzitter van de algemene vergadering? In welk artikel staat dit beschreven?
Opent hij de vergadering? - Leidt hij de vergadering? - Sluit hij de vergadering? Ik neem aan dat de syndicus de punten van de dagorde verwoord?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#2 , 05 mar 2013 19:12

De juiste taakbeschrijving van eenvoorzitter van een orgaan van een vereniging, kan niet gevonden worden in de wet over de mede-eigendom, maar wel wordt naar analogie veel verwezen naar de werking van de gestelde lichamen (parlement, provincieraden gemeenteraden).

In die context is het vermeldenswaard dat de voorzitter van de gemeenteraad, als hij niet de burgemeester is, de vergadering leidt.

Meer in detail meen ik dat een voorzitter van een AV van de mede-eigenaars:
- de vergadering opent (= vaststellen dat het quorum is bereikt en of alle aanwezigen gerechtigd zijn aanwezig te zijn)
- de afhandeling van de punten in de volgorde van de dagorde verzekert.
- per punt ervoor vaststelt of de nodige informatie werd verspreid of ter beschikking gesteld (dwz dat het punt "in staat is om behandeld te worden" - zo niet stelt hij voor om het punt uit te stellen)
- zorgt dat diegene die het punt heeft voorgesteld de nodige uitleg geeft, en daarna de zaal verlaat zo hij niet mag deelnemen aan de stemming.
- zorgt dat pas daarna de deliberatie start, gevolgd door de stemming.
- Hij stelt het resultaat vast en vermeld klaar en duidelijk of het punt aangenomen is of niet (en laat dat notuleren in de PV van de beslissingen).

Na de afhandeling van alle punten vraagt hij aan de syndicus om de PV af te sluiten. Hij leest die voor, daarna ondertekent hij hem, samen met de secretaris en de syndicus, waarbij elk duidelijk zijn naam en functie vermeld.

Tenslotte legt hij de PV ter ondertekening voor aan de nog aanwezige mede-eigenaars, die hem "viseren" (met vermelding van hun naam).

In het tijdschrift "Appartementsrecht", 2006, nr. 1, is een grondig doctrinair artikel opgenomen over de rechten en plichten van een voorzitter van een AV. Ik heb heb momenteel niet bij de hand. Het is (nog) niet aangepast aan de tekst van Art. 577-5 BW.

Pelikaan
Berichten: 154

#3 , 05 mar 2013 21:47

Vulgariserende tekst gevonden in diverse artikels op dit forum

Algemene Vergadering (Voorzitterschap) =

Een Mede-Eigenaar zit de vergadering voor, en niet de Syndicus (tenzij die zelf Mede-Eigenaar is). Bij aanvang van de AV wordt een Mede-Eigenaar als voorzitter verkozen.

Hij beschikt over alle bevoegdheden nodig voor een ordelijk verloop van deze vergadering. De voorzitter "zit de vergadering voor", anders gesteld hij leidt deze vergadering in goede banen. Dit houdt in dat hij de agendapunten “aankondigt”, de debatten leidt en oproept tot de stemming. Hij zal erover waken dat de uitslag van de stemming zorgvuldig wordt genoteerd (voor de notulen).

De jaarlijks verkozen Voorzitter van de AV dient onpartijdig te zijn. Dit is een essentiële voorwaarde, wil de AV rechtmatige beslissingen kunnen nemen.

De Algemene Vergadering wordt ingeleid door de Syndicus, die vraagt om een Voorzitter te benoemen. Bij ontstentenis van kandidaat of indien de Algemene Vergadering na twee stemronden niet tot de aanduiding ervan kan overgaan, wordt van rechtswege voorzitter van de vergadering, de persoonlijk aanwezige Mede-Eigenaar die het grootst aantal aandelen in de gemeenschappelijke delen bezit, en, indien verscheidene Mede-Eigenaars een zelfde aantal aandelen bezit, de oudste van hen in jaren.

Concreet = Voorzitter moet Mede-Eigenaar zijn. Liefst niet de Syndicus (als die Mede-Eigenaar is) want die heeft een andere taak. Voor het eerst is er ook sprake van een secretaris van de AV die het verslag opstelt. Dit kan de Syndicus zijn. De secretaris maakt dus de notulen op, die op het einde van de vergadering worden ondertekend door de Voorzitter en de aanwezige Mede-Eigenaars. In de praktijk is het aangewezen dat de Syndicus als secretaris functioneert. Hij beschikt meestal over een laptop en is in het bezit van de stemlijsten van de Mede-eigenaars en hun aandelen.

Reclame

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#4 , 06 mar 2013 07:08

Vulgariserende tekst gevonden in diverse artikels op dit forum
Algemene Vergadering (Voorzitterschap) =
(...)

Voor het eerst is er ook sprake van een secretaris van de AV die het verslag opstelt. Dit kan de Syndicus zijn. De secretaris maakt dus de notulen op, die op het einde van de vergadering worden ondertekend door de Voorzitter en de aanwezige Mede-Eigenaars. In de praktijk is het aangewezen dat de Syndicus als secretaris functioneert. Hij beschikt meestal over een laptop en is in het bezit van de stemlijsten van de Mede-eigenaars en hun aandelen.
Commentaar:

De syndicus (of zijn wettelijke vertegenwoordiger met bestuursmandaat) stelt de notulen op, als hij aanwezig is. De secretaris functie is voorzien voor het geval dat de syndicus niet aanwezig is of niet rechtsgeldig vertegenwoordigd). Zo dit wel het geval is, kan de secretaris de syndicus zijn, maar persoonlijk raad ik eerder aan om in dat geval iemand aan te stellen die enkel en alleen opvolgt of de (wettelijke vertegenwoordiger van de) syndicus de correcte gegevens vermeld. En ook als tweede de stemresultaten noteert en/of naziet.

Deze secretaris moet geen mede-eigenaar zijn. Het is dus perfect mogelijk dat de secretaris bvb. de zoon van een mede-eigenaar is. Als secretaris mag hij niet deelnemen aan de debatten, zo hij geen mede-eigenaar is.

hajo
Berichten: 90

#5 , 06 mar 2013 11:50


Meer in detail meen ik dat een voorzitter van een AV van de mede-eigenaars:
- de vergadering opent (= vaststellen dat het quorum is bereikt en of alle aanwezigen gerechtigd zijn aanwezig te zijn).
Hallo Luc,

volgens mijn logica moet (betreffende een statutaire AV) de volgorde zijn:

1)Opening door de Syndicus en vaststellen aanwezigheidsquorum
2)Verkiezing voorzitter, secretaris en stemopnemers
3)...

Immers is het de Syndicus die de AV bijeenroept, tevens de aanwezige ME's administreert (handtekening laat zetten) en de “meegebrachte” volmachten in ontvang neemt en eveneens de lasthebber hiervoor laat tekenen.
Dit resulteert in punt 1).
En alleen als het vereiste quorum bereikt is, kan de AV rechtsgeldig beraadslagen, dus pas dan een voorzitter kiezen!

marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#6 , 06 mar 2013 12:15

Ik sluit mij volledig aan bij de precisering van Hajo. Zo doen we het bij ons in de VME en zonder problemen !

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#7 , 07 mar 2013 08:25

De voorzitter controleert in se dat wat de syndicus heeft vastgesteld, met name dat voldaan is aan beide vereisten.

Het staat natuurlijk de AV vrij om vast te leggen wat de taken zijn van een voorzitter.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#8 , 07 mar 2013 09:31

Ik sluit mij aan bij de redenering van float.

Om specifieke redenen ivm een lopende procedure heb dat gedeelte niet uitgebreider behandeld.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”