Verdeling warm water en centrale verwarming

float
Topic Starter
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

Verdeling warm water en centrale verwarming

#1 , 03 mar 2013 19:11

In de meeste statuten staat dat er een verdeling volgens een bepaalde percentage gebeurt. Bijvoorbeeld 30% is gemeenschappelijk en 70% gebeurt op basis van de individuele meter(s).

Ik heb de volgende vragen:
- Hoe raak ik van koud naar warm water? Hoe gebeurt die prijsbepaling? Moet die ook opgenomen worden in de statuten?
- Ik vermoed dat voor de centrale verwarming hier enkel de stookolie zal berekend worden? Bv. 30% van de levering (- aftrek voorraden) wordt gemeenschappelijk verdeeld en 70% gemeenschappelijk. Klopt dat of zit hier ook een gedeelte warm water in?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 03 mar 2013 19:34

In een geval mij bekend gaat het om de opwarmingskost van het warme water (energieverbruik).
Het water zelf wordt apart berekend (waterverbruik gebouw wordt gedeeld door het aantal appartementen- er zijn geen individuele meters).

In een ander geval, waar per appartement private meters staan voor zowel koud als warm water, wordt er een kostprijs berekend per liter warm water (dus kost water + kosten van het opwarmen ervan).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#3 , 04 mar 2013 14:02

In een derde geval worden de kosten van elektriciteit en gas forfaitair geschat en toegewezen aan de kosten warm water (en verwarming). De verwarming heeft geen eigen elektriciteitsmeter. Het keukengas heeft een eigen teller. De appartementen op gelijkvloers de en penthouse appartementen krijgen een korting (10 % of 20% - juiste verhouding (nog) niet gekend).

Deze formules staan (nog) niet in de statuten maar worden traditioneel sinds 2001 toegepast door de commissaris van de rekeningen (bewoner van een gelijkvloers), en dat op basis van een eigen verdoken beslissing. Is momenteel ter discussie gesteld op het niveau AV ter gelegenheid van de coördinatie van de statuten.

Reclame

float
Topic Starter
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#4 , 06 mar 2013 19:02

Moeten de meters die in de appartementen staan dan als gemeenschappelijk of als privatief beschouwd worden?
Het makkelijkste is gemeenschappelijk en dan een speciale verdeelsleutel mbt de kost van de meters zelf die per mede-eigenaar is. Dat zou ook de discussie kunnen vermijden en de bijzondere motivering mbt werken in privatieve delen om technische en economische redenen.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 06 mar 2013 21:52

Moeten de meters die in de appartementen staan dan als gemeenschappelijk of als privatief beschouwd worden?
Het makkelijkste is gemeenschappelijk en dan een speciale verdeelsleutel mbt de kost van de meters zelf die per mede-eigenaar is. Dat zou ook de discussie kunnen vermijden en de bijzondere motivering mbt werken in privatieve delen om technische en economische redenen.

In het geval waar ik naar verwees worden die meters gehuurd door de VME, dus niet rechtstreeks door de eigenaars. Ik bedoel de meters die het verbruik van koud en warm water per appartement meten.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

float
Topic Starter
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#6 , 07 mar 2013 08:09

Ja, in mijn geval ook. :-) Ze worden gehuurd door de VME, maar zonder effectieve verdeelsleutel die opgenomen is in de statuten kan de discussie ontstaan wie die kosten moet dragen. Daarmee dat ik liever opneem dat ze ten laste zijn van de mede-eigenaar.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”