syndicus geeft opdrachten aan commissaris van de rekeningen

NLBN
Topic Starter
Berichten: 58

syndicus geeft opdrachten aan commissaris van de rekeningen

#1 , 03 mar 2013 17:10

o.a. om de afrekeningen van de vorige syndicus ( en zijn twee onderaannemers ) te herberekenen nadat hij hem gevraagd had ook de door die vorige syndicus gemaakte boekhouding te controleren.

Voor de die nieuwe opdracht nu heeft hij het unaniem akkoord van de RME gevraagd en gekregen. Ik ben wel lid van die RME maar voor die vergadering verontschuldigd wegens ziekte.

Dit is een flagrante fout volgens mij, gelet op de wet van 2.6.2010 ( het is een VME met >20 kavels, dus RME verplicht)

dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#2 , 03 mar 2013 17:14

Het herberekenen van "afrekeningen" van een vorige syndicus kan enkel door een bedrijfsrevisor.

NLBN
Topic Starter
Berichten: 58

#3 , 04 mar 2013 16:31

"Het herberekenen van "afrekeningen" van een vorige syndicus kan enkel door een bedrijfsrevisor."

Mijn punt is veeleer : mag de syndicus die eventuele opodracht geven ? of moet dat de AV zijnn met 3/4e van de stemmen ?

Die commissaris van de rekeningen ( boekhouder) heeft nog niet eens een kijkje genomen in de boekhouding van de syndicus, alhoewel het boekjaar deze maand tgen einde loopt ? Die ' boekhouding ' is een opgave van inkomsten en uitgaven t.t.z. de koekendoosboekhouding van weleer

Reclame

marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#4 , 04 mar 2013 17:57

DE beslissingsinstantie is de Algemene Vergadering. Zij beslist over de goedkeuring van de rekeningen en de kwijting aan de syndicus. Dus zij oordeelt op welke wijze de rekeningen dienen te worden gecontroleerd en verslag uitgebracht aan haar, zodanig dat ze kan beslissen. De syndicus heeft slechts een "uitvoerende" taak als "orgaan" van de VME. Hij kan bvb. de opdracht krijgen een accountant in te schakelen voor de controle van de boekhouding van zijn voorganger, inzoverre er geen kwijting werd gegeven om reden van twijfel aan de juistheid van de cijfers.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#5 , 10 mar 2013 20:42

Ik weet niet op welke wetsbepaling Luc zich baseert, maar die taak moet niet verplicht aan een bedrijfsrevisor worden uitbesteed.
De syndicus kan geen opdrachten geven aan de commissaris. Omgekeerd kan dat wel voor zover de statuten daarin voorzien. Bv. de syndicus verplichten om bij een bepaalde leverancier zekerheid te vragen met betrekking tot een bepaalde schuld.
Nu de coördinatie van de statuten toch verplicht is, zou ik laten opnemen dat er geen kwijting aan de syndicus kan worden verleend als er geen schriftelijk verslag is door de commissaris van de rekeningen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”