#8 , 05 mar 2013 16:21
Het opstellen van een lastenboek engageert tot niets, tenzij tot het opstellen van een overzicht van de behoeften, hun technische implicaties en de mogelijke financiële gevolgen. Dus 50%.
Is er een informatievergadering geweest, waar het project met schema's, grafieken en foto's werd voorgesteld? Nen? Op die manier heb je minstens 20 mede-eiegfnaars niet geotiovered om te komene stemmeen en om voor het project te stemmen. Zie verder voor de duiding.
Het wegstemmen van de renovatie is vermoedelijk o.a. ook een gevolg van struisvogelpolitiek gedurende jaren. Want anders zou men ervoor gezorgd hebben dat er een reservefonds was met voldoende kapitaal om deze renovatie te bekostigen. nu heft elke eigenaar jaarlijks die renovatie uitgesteld, met de redenering "après moi le déluge ... . De sneeuwbal is enkel groter geworden.
Welke is het evolutie van de niet-tijdig betaalde voorschotten en de evilutie ervaan over de latatse drie jaar (zowel globaal als per mede-eigenaars). dat gefet de werkelijk financierinsgcapacitiet aan van de mede-eigenaars. Men betaalt meestal niet uit onwil, maar wel omdat er onderliggendeal dan niet stucturele problemen zijn.
Etc ...
Duiding
Enig oplossing op termijn: een reservefonds aanleggen die voldoendegroot is, MET een correcte verzekering BA van de syndicus, etc .... .
Op korte termijn kan in uw geval mogelijks helpen dat de syndicus vanaf 01.01.2013 het KB van 12.07.
2012 ober de boekhouding moet toepassen, waarbij hij een gedetailleerde en goed onderbouwde inventaris moet opstellen. Daaruit zal duidelijk het globale negatieve saldo van het reservefonds blijken.
hoewel het bedrag dramatisch kan zijn, laat het ook toe om het einde van de tunnel te tonen, plus de mogelijke financieringsvarianten. Het komt erop aan ene correcte begroting op lange termijn van de niet-periodieke kosten, plus hun impact op de periodieke kosten op t stellen.
Is in uw geval de kostprijs van optie A (renovatie) en optie B (geen renovatie) bekeken voor hun impact op de periodieke kosten (= de werkingkosten van het zwembad).
Hebt u er rekening mee gehouden at er minstens 7 groepen van mede-eigenaars bestaan in uw mede-eigendom, die elk op zijn wijze moeten benaderd en geïnformeerd worden?
De ene met een beknopte zin van drie woorden, de andere met een tekst van 5 blz en nog andere met grafieken en schetsen? leest ook na wet het begrip "priming" betekent en hoe dat werd toegepast in uw context. Tot slot documenteer u over de komende energie politiek voor 2020, en zijn gevolgen voor uw zwembad. Analyseer de kosten/baten en zijn impact op de globale investeringswaarde van uw gebouw.
Een gedetailleerde, realistische en neutrale analyse van de "worst case" kan soms meer helpen dan u denkt.
Boven alles: vermijdt dat de problematiek focust op personen (wij tegen hen). doe daar niet aan mee. dat zal ook helpen om uiteindelijk tot een oplossing te komen.