handelaar weigeren/wegstemmen in appartementsgebouw

nathje
Topic Starter
Berichten: 2

handelaar weigeren/wegstemmen in appartementsgebouw

#1 , 26 feb 2013 14:32

hey iedereen,

Ik woon in een partementsgebouw met ongeveer 30 appartementjes. 2 daarvan worden gebruikt als handelspand voor een verdeler van handtassen.
in ons "reglement" staat letterlijk: er mag in het gebouw geen enkele vorm van groot- of kleinhandel uitgeoefend worden.
Nu heeft deze handelaar bij het kopen van die 2 appartementen een stemming aangevraagd op de algemene vergadering en heeft iedereen positief gestemd... vanaf dat de stemming binnen was is ze het echter beginnen uithangen en houdt ze met niemand rekening, roept door de gangen, zet haar afval overal waar ze wil, parkeert ze haar auto in andermans staanplaats, klaagt ze over het minste ( als we buiten onze auto's staan te wassen komt ze roepend klagen dat we haar klanten wegjagen) en nu is het toppunt dat ze nog een appartement wil bijkopen.

Mijn vraag is nu of wij op de algemene vergadering de stemming kunnen omkeren... Dat ze moet stoppen met handel te drijven hier in het gebouw of eenders wat, wat haar maar gaat doen kalmeren want ze terroriseert hier de volledige blok.

kan iemand me helpen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#2 , 26 feb 2013 16:42

Wij hebben in onze VME een "gelijkaardig" probleem. De basisakte voorziet dat in de winkels op het gelijkvloers de uitoefening van bepaalde activiteiten is uitgesloten. Een mede-eigenaar, eigenaar van een winkel wil deze beperking doen opheffen. Daar moet de AV over beslissen en bij ons is dit bij unanimiteit. Hoe is dat bij jullie gebeurd ? Is dit genotuleerd in het verslag van de AV en werd de basisakte (eventueel) aangepast ? "Terugdraaien" zou dan op dezelfde manier dienen te gebeuren zoals de versoepeling.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#3 , 27 feb 2013 18:12

De algemene vergadering kon die beslissing nooit hebben genomen zonder eerst over te gaan tot een statutenwijziging.
Van wanneer dateert die beslissing?

Reclame

nathje
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 03 mar 2013 23:15

Hey, sorry voor mijn vrij late reactie, ben nieuw op deze site en had gedacht dat reacties in mijn mailbox zouden komen :)
Het appartementencomplex waar ik in woon dateert van 2008 en die vrouw heeft in 2009 haar eerste appartement gekocht. Toen wist niemand van de mede-eigenaars wat haar bedoeling was tot ze dan een stemming aanvroeg op de algemene vergadering, kort daarna heeft ze dan een 2de appartement aangekocht. En nu wil ze een 3de...
In de basisakte niet aangepast geweest en bij mijn weten is er dus ook nooit een statuutwijziging geweest. Ik woonde toen nog niet ik het gebouw ( van 2010) pas dus ik heb niet mee kunnen stemmen. Weet iemand of ik een herziening van die stemming kan aanvragen? want weet bijna zeker dat er al een stuk of 8 eigenaars negatief zullen stemmen.
groetjes

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#5 , 04 mar 2013 07:04

Het gaat hier over een wijziging van bestemming, dus is het akkoord vereist van 80% van de mede-eigenaars (exclusief de afwezigen en wie zich onthoud), maar vermoedelijk ook een stedebouwkundige vergunning.

1. Informeer bij de gemeente of die vergunning verplicht is.
2. kijk bij uw notaris van de aankoop na of u en PV van de bewuste AV heeft ontvangen.

Zo dezer beslissing is genomen tijdens een AV toen u nog geen eigenaar was EN deze beslissing niet was opgenomen in de statuten aan u overhandigd door de notaris, kan deze niet tegengesteld worden aan u, zolang dit niet si gebeurt.

De syndicus kan deze authentieke akte pas laten opstellen door een notaris (aangeduid door de AV), als hij de expliciete toelating van de AV heeft.

Samengevat:
1. bestaat een stedenbouwkundige vergunning?
2. werd de beslissing van de AV opgenomen in de statuten per authentieke akte voor uw aankoop?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”