verzoekschrift inzake geschillen in mede-eigendom (art.591,2

dirkwydooghe
Topic Starter
Berichten: 6

verzoekschrift inzake geschillen in mede-eigendom (art.591,2

#1 , 20 feb 2013 07:15

welke artikelen uit het G.W. dienen uitdrukkelijk vermeld te worden bij een verzoekschrift vredegerecht van de syndicus namens de VME tegen een wanbetalende mede-eigenaar om rechtsgeldig te zijn ?
in een verzoekschrift inzake huur als voorbeeld dienen expliciet vermeld te worden artikel 1344 ter § 2 en § 4 G.W. om rechtsgeldig te zijn.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 feb 2013 15:44

Misschien is een of andere wetswijziging mij ontgaan, maar ik dacht dat dergelijke geschillen moeten aanhangig gemaakt worden met een dagvaarding door een gerechtsdeurwaarder, niet met een verzoekschrift.

dirkwydooghe
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 20 feb 2013 17:32

ik dacht met een verzoekschrift vredegerecht volgens artikel 591,2° G.W.
de gerechtsdeurwaarder treedt volgens mij slechts op na vonnis vredegerecht om te betekenen.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 feb 2013 18:55

Art. 591 bepaalt de bevoegdheid van de vrederechter. Dit artikel bepaalt niet hoe een zaak wordt aanhangig gemaakt. Daarvoor heb je
Gerechtelijk Wetboek: Art. 700. Hoofdvorderingen worden op straffe van nietigheid bij dagvaarding voor de rechter gebracht, onverminderd de bijzondere regels inzake vrijwillige verschijning en rechtspleging op verzoekschrift.

De algemene regel is dus: een proces begint met een dagvaarding (of een vrijwillige verschijning), tenzij de wet er anders over beslist. Bijvoorbeeld voor huurzaken bepaalt de wet uitdrukkelijk dat dit met een verzoekschrift kan (art. 1344bis Ger. W.).

dirkwydooghe
Topic Starter
Berichten: 6

#5 , 21 feb 2013 03:02

aan scorpioen : ga je akkoord dat geschillen in mede-eigendom kunnen aanhangig gemaakt worden voor het vredegerecht en indien ja dan kun je toch op 3 manieren een procedure opstarten : een minnelijke schikking of een verzoekschrift of een dagvaarding door een gerechtsdeurwaarder. met dank voor je mening

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 feb 2013 09:08

Akkoord dat de vrederechter bevoegd is.

Ik zie echter niet in op basis van welke wettekst de vordering zou kunnen worden aanhangig gemaakt met een verzoekschrift.

Ik denk dat u het door mij geciteerde art. 700 Ger. W. verkeerd begrijpt.
Art. 700. Hoofdvorderingen worden op straffe van nietigheid bij dagvaarding voor de rechter gebracht, onverminderd de bijzondere regels inzake vrijwillige verschijning en rechtspleging op verzoekschrift.
onverminderd betekent: normaal moet het bij dagvaarding, maar als er een bijzondere regel in een of andere wet staat die zegt dat een bepaalde vordering bij verzoekschrift aanhangig gemaakt kan worden, dat blijft die regel bestaan.

Dus moet je op zoek naar een regel die zegt dat vorderingen inzake geschillen in mede-eigendom bij verzoekschrift aanhangig kunnen worden gemaakt. Of die zou zeggen: alle vorderingen bij de vrederechter kunnen bij verzoekschrift aanhangig worden gemaakt. Die regel ken ik niet.

dirkwydooghe
Topic Starter
Berichten: 6

#7 , 21 feb 2013 09:23

aan scorpioen : ik kan alleen maar Uw zienswijze beamen.
ik ben juist naar de griffie van het vredegerecht geweest en daar meldt men mij : "geschillen in mede-eigendom voor het vredegerecht dienen verplicht te gebeuren met dagvaarding door een gerechtsdeurwaarder" en kunnen niet met een verzoening of verzoekschrift.
scorpioen bedankt.
tevens dank aan dit zéér interessant juridisch forum.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”