vraagje over erfdienstbaarheid

kevinovitch
Topic Starter
Berichten: 1

vraagje over erfdienstbaarheid

#1 , 19 feb 2013 16:51

hallo,

wij hebben over 2 j een huis gekocht waar een erfdiensbaarheid op zit,die het volgende luid:
"In een akte verleden voor notaris x te antwerpen op 16 julie 1905,staat onder meer letterlijk vermeld hetgeen volgt :
De kooper zal het recht hebben water te halen uit den bornput,staande op den aanpalenden eigendom der verkoopster,
en den onderhoud vangezegden bornput zal ten gemeenen lasten zijn tusschen deze eigendommen.
De kooper zal het recht hebben tot den toegang tot gezegden bornput.
De aanpalende eigendom van den verkoopster zal het recht hebben van uit te wegen over den bij dezen verkochten
eigendom,om uit te komen in de xstraat,zoals deze wegenis verbeeld staat op voormeld grondplan
De koper wordt in de rechten en verplichtingen van de koper gesteld.

nu zitten we met het volgende,

1) die bornput is niet meer,
2)wij hebben dat "voormeld plan " opgevraagd en nu blijkt dat die doorgang is verplaatst en niet meer overeenkomt met dit plan,
op onze eigendom hebben ze in de jaren 70 bijgebouwd met alle nodige bouwaanvragen en nu sta die bouw op die weg dat wij
volgens onze akte moete vrijhouden en toegang verlenen aan de buren.van die verplaatsing van die doorgang is niets vermeld op
onze akte


nu was mijn vraag,kan ik door de huidige wetgeving die erfdienstbaarheid laten verwijderen??want volgens mijn mening,zijn artikel
703 en 706 misschien wel van toepassing??


Art. 703. Erfdienstbaarheden gaan teniet wanneer de zaken zich in zodanige staat bevinden dat men daarvan geen gebruik meer kan maken.
Art. 705. Alle erfdienstbaarheden gaan teniet wanneer het heersende erf en het dienstbare erf in dezelfde hand verenigd worden.
Art. 706. Een erfdienstbaarheid gaat teniet door het niet uitoefenen daarvan gedurende dertig jaren.

alvast een dikke merci

groeten kevin

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 19 feb 2013 19:38

Is er nog iemand die gebruikt maakt van dit recht van doorgang?

freelance
Berichten: 2615

#3 , 19 feb 2013 21:39

de bornput is niet meer,
2)wij hebben dat "voormeld plan " opgevraagd en nu blijkt dat die doorgang is verplaatst en niet meer overeenkomt met dit plan,
op onze eigendom hebben ze in de jaren 70 bijgebouwd met alle nodige bouwaanvragen en nu sta die bouw op die weg dat wij
volgens onze akte moete vrijhouden en toegang verlenen aan de buren.van die verplaatsing van die doorgang is niets vermeld op
onze akte

Art. 703. Erfdienstbaarheden gaan teniet wanneer de zaken zich in zodanige staat bevinden dat men daarvan geen gebruik meer kan maken.
Art. 705. Alle erfdienstbaarheden gaan teniet wanneer het heersende erf en het dienstbare erf in dezelfde hand verenigd worden.
Art. 706. Een erfdienstbaarheid gaat teniet door het niet uitoefenen daarvan gedurende dertig jaren.
De bornput is niet meer : Art. 703 .
Doorgang is verplaatst , en vergunde verbouwing staat op de eertijdse erfdienstbare weg :
Art. 684. <W 01-03-1978, art. 1> De verleende uitweg houdt op, wanneer hij niet meer noodzakelijk is naar het voorschrift van artikel 682, § 1, of wanneer hij kan genomen worden op een andere plaats, die minder schadelijk is geworden dan de aangewezen ligging.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

Xastheron
Berichten: 719

#4 , 25 feb 2013 09:10

Heb iets gelijkaardigs in mijn akte staan, dat in ca 1926 erin geplaatst is. Bij mij staat de waterput er wel nog, maar ik kan onmogelijk de uitweg gebruiken die voorzien is (heb wel een deel vrijstaande zijgevel hierdoor).

Voor zowel de waterput als de doorgang geldt het verjaringsprincipe (art.706). Wat je ook kan doen, moest het je echt storen, is het volgende: aankloppen bij de buurman/-vrouw en uitnodigen voor een drankje of iets dergelijks. Leg eens uit wat je in de akte hebt gevonden (mogelijks is hij/zij dit zelf vergeten of niet op de hoogte?). Als jullie er alletwee geen voordeel uit halen, kunnen jullie misschien onderling al iets regelen in de trend van "bah, laat maar vallen" en dan kan je nadien eens bij de notaris horen hoe dit al dan niet geschrapt kan worden. Indien er kosten mee gepaard gaan, dan verdeel je deze natuurlijk.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”