Huiszoeking

Mgi
Topic Starter
Berichten: 2

Huiszoeking

#1 , 15 feb 2013 14:32

Dag iedereen,

Ik ben nieuw op dit forum en ik heb ook absoluut geen juridische kennis, ik ben hier om advies te vragen.
Ik hoop dat ik deze vraag ook in het juiste forumonderdeel plaats, indien dat niet het geval is vraag ik de moderators dit te verplaatsen.

Ik woon in een appartement in Antwerpen. Gisteren zie ik dat er in de lift een briefje hangt: (korte samenvatting ervan)

"Beste bewoners,

Er is een paar dagen geleden in het kot beneden (publieke ruimte voor iedereen in het appartement) een zak gestolen met spullen in ter waarde van 2000 euro.

Dit is gemeld aan de politie en de papieren voor een huiszoeking zijn al ter behandeling gestuurd. Ik zou het zeer spijtig vinden moest het zo gebeuren dus ik

hoop dat de persoon in kwestie de gestolen spullen terugzet zodat het niet moet komen tot een huiszoeking.

De syndicus"


Nu heb ik hier toch een aantal vragen bij.

Eerst en vooral: mag dit zomaar? Een huiszoeking in elk appartement, voor een diefstal van 2000 euro. (ook niet slim van die persoon om zo'n dure spullen te laten liggen...). Maar het lijkt mij zo vreemd, zijn huiszoekingen nu echt zo gemakkelijk te verkrijgen? Of is het een strategie van de syndicus (bluffen en hopen dat de dief schrik krijgt en alles terugzet)

Ik heb een vermoeden dat ik weet wie de dieven zijn, wat kan ik doen? In het verleden zijn al 2x fietsen van mijn vrienden op straat gestolen en later
teruggevonden in ons eigen fietskot. Geef ik dit aan bij de politie?

Wat mag en wat mag niet bij zo een huiszoeking? Ik heb absoluut niets te verbergen, maar het is ook niet fijn om te weten dat er een bende politieagenten ons appartement komt overhoop gooien. Mogen ze echt alles doorzoeken of komen ze eerder even kijken of alles in orde lijkt? En kloppen ze dan aan of komen ze zo binnen met een slotenmaker?

Mijn laatste vraag is hoelang duurt de aanvraag voor zo'n huiszoeking? Kan ik ze nu al binnen een paar dagen aan onze deur verwachten of duurt dit maanden?


Ik zou het enorm appreciëren moest iemand dit even kunnen verduidelijken want ik ben eerlijk gezegd nogal geschokt van de boodschap.

Alvast bedankt!

Marco

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 15 feb 2013 15:00

De syndicus gooit gewoon een visje uit. Niet hij, noch de politie beslist tot een huiszoeking, en zo eenvoudig gaat dat zeker niet. Er moeten al zeer ernstige aanwijzingen zijn. Een huiszoeking, gebaseerd op vermoedens i een heel blok appartementen? Totaal onmogelijk.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Maasmekka
Berichten: 51

#3 , 15 feb 2013 15:33

:lol:
Ik heb een vermoeden dat ik weet wie de dieven zijn, wat kan ik doen? In het verleden zijn al 2x fietsen van mijn vrienden op straat gestolen en later
teruggevonden in ons eigen fietskot. Geef ik dit aan bij de politie?
Als goede burger wordt er inderdaad verwacht dat u dat doet. :)
Verder zou ik er niet van wakker liggen, de onderzoeksrechter lacht zich een breuk als men om een huiszoekingsbevel voor een hele appartementsblok vraagt. Bovendien totaal onlogisch dat dit zou aangekondigd worden, dan heeft de dief toch ruim de tijd om de gestolen goederen te verstoppen?

Reclame

Mgi
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 15 feb 2013 16:26

Een huiszoeking, gebaseerd op vermoedens i een heel blok appartementen? Totaal onmogelijk.
Verder zou ik er niet van wakker liggen, de onderzoeksrechter lacht zich een breuk als men om een huiszoekingsbevel voor een hele appartementsblok vraagt. Bovendien totaal onlogisch dat dit zou aangekondigd worden, dan heeft de dief toch ruim de tijd om de gestolen goederen te verstoppen?
Dat dacht ik ook, maar zoals ik zei ben ik geen kenner en ik had dit toch graag even nagevraagd! :lol:

Enorm bedankt Oude Belg en Maasmekka!

Franciscus
Berichten: 38592

#5 , 15 feb 2013 18:11

Toch eventjes nuanceren. Ik heb het hier niet over de gelijkgestelde gevallen zoals hulpgeroep en zo.
Ee huiszoeking ZONDER mandaat kan perfect.
Er zijn wel enkele voorwaarden aan verbonden.
Moet steeds uitgevoerd ( lees begonnen) worden door een officier van gerechtelijke politie(lees OGP). Dat zijn alle leden van het politiekorps met minimaal de graad van hoofdinspecteur.
(Alhoewel.......sommige inspecteurs van de recherche krijgen in het belang van de zaak ook de bevoegdheid van OGP)
Eens begonnen kunnen de inspecteurs alleen voortdoen.
Deze heeft bij heterdaad de bevoegdheid om zoals een onderzoeksrechter een zoeking te verrichten. Indien geen heterdaad zal er een mandaat van een (onderzoeks)rechter moeten zijn.
Mandaat wordt getoond bij binnenkomen ( kan aanbellen, slotenmaker of andere wijze van binnenkomen zijn).

De zoeking duurt zolang als nodig desnoods kan dat dagen zijn.
Al naargelang wat er wordt gezocht kan de zoeking zeer minutieus zijn en zééér grondig.
Mij is een zaak gekend dat zelfs het behangpapier van de muur werd gehaald. Of een vloer opgebroken. een vals plafond eruitgehaald enz enz
Zoals reeds gezegd indien er voldoende aanwijzingen zijn 'kan' een onderzoeksrechter voor een gans gebouw bevelen afleveren.
Of voor een ganse huizenrij.

Het bevelschrift moet wel duidelijk omschrijven wat er gezocht wordt.
Bij aantreffen van andere verdachte voorwerpen zal men aan de onderzoeksrechter voor die andere zaken een ander bevelschrift moeten vragen.
Dat wil zeggen dat de politie eerst de procureur des Konings moet in kennis stellen die dan een onderzoeksrechter zal vorderen en die zal dan een nieuw bevel uitschrijven of niet.

Het kan ook zijn dat de onderzoeksrechter indien gevat zelfs ter plaatse gaat. Uiteraard heeft die ook geen bevelschrift nodig want hij heeft de bevoegdheid.
Hier ook natuurlijk in het kader van het onderzoek waarbij hij is gevorderd door het parket.

Persoonlijk zou ik met uw vermoedens naar de politie gaan...dus aan syndicus vragen welke politiedienst en welk PV nr en dan daar uw vermoedens (desnoods al anonieme getuige of getuige wiens naam gekend is bij de politiediensten) kenbaar maken.

PS Van het politiepersoneel in uniform of niet dat bij u wil binnenkomen MOET zich één ambtenaar legitimeren aan de hand van zijn legitimatiebewijs.
Hierop is weer een uitzondering.... de leden van bijzondere bijstandsteams zoals DSU eenheden zoals SIE, Posa of in enkele grote korpsen BBT-team ...dan zal zich NA de actie iemand zich legitimeren.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#6 , 17 feb 2013 00:19

De uitzondering is eigenlijk ruimer het gaat om alle omstandigheden waardoor een voorafgaande identificatie niet mogelijk is.

Als het gaat om private zaken, vraag ik mij af waar de syndicus zich mee inmengt. Dat is niet de taak van een syndicus.

FreelancerIT
Berichten: 1206

#7 , 17 feb 2013 01:16

De zoeking duurt zolang als nodig desnoods kan dat dagen zijn.
Al naargelang wat er wordt gezocht kan de zoeking zeer minutieus zijn en zééér grondig.
Mij is een zaak gekend dat zelfs het behangpapier van de muur werd gehaald. Of een vloer opgebroken. een vals plafond eruitgehaald enz enz
Zoals reeds gezegd indien er voldoende aanwijzingen zijn 'kan' een onderzoeksrechter voor een gans gebouw bevelen afleveren.
Of voor een ganse huizenrij.
Bij het lezen van dit stuk stel ik me toch een paar randvragen. (uiteraard zonder de topic te willen overnemen)

Wie draait eigenlijk op voor de gevolgen van de huiszoeking?

Stel.:
Politie voert een onderzoek uit bij persoon A, en vindt niets. Bij dit onderzoek wordt echter de vloer opgebroken. Persoon A had op die vloer een vrij dure parket liggen.
Wat later wordt bij Persoon B de gezochte goederen aangetroffen, en wordt persoon A buiten verdenking gesteld.

Wie draait op voor de reparaties aan de vloer bij persoon A? En in welke mate?

Franciscus
Berichten: 38592

#8 , 17 feb 2013 20:52

Woont A en B in dezelfde woning in dat geval zal A tegen B moeten procederen.
Indien er een fout was bij justitie kan men via rechtbank schadevergoeding vragen.

FreelancerIT
Berichten: 1206

#9 , 18 feb 2013 02:13

Blijft vrij vaag...


- Wat als A en B in verschillende gebouwen wonen?
- Wat bedoel je met als Justitie een fout begaan heeft? Mij lijkt de onschuld van persoon A al op een fout van Justitie te wijzen, of vergis ik me hierin?
- Als het echt over een fout moet gaan, loopt A dan risico om alles op eigen kosten te moeten repareren als Justitie kan bewijzen een reden te hebben om A te verdenken?

Franciscus
Berichten: 38592

#10 , 18 feb 2013 12:13

Als er een reden tot verdenking is/was dan is er vermoedelijk ook geen reden tot schadevergoeding.
Het is zoals ik heb geschreven ALS justitie een fout heeft gemaakt wordt deze vergoed.
Als A er niets mee te maken heeft en of er niet woont dan is het vermoedelijk een fout van Justitie en dan kan A een schadevergoeding vorderen via de rechtbank.
Die zal alle elementen afwegen en uitspraak doen.

FreelancerIT
Berichten: 1206

#11 , 19 feb 2013 14:35

Maar als A onschuldig is, heeft justitie dan geen fout gemaakt met zijn huiszoeking?

Franciscus
Berichten: 38592

#12 , 19 feb 2013 19:16

Dat weet ik niet ALS zij geen fout hebben gemaakt dus adres was correct en appartement was correct en de reden stond erop en er was een bevoegd persoon bij en ..... dan heeft justitie geen fout gemaakt.
Dus als het appartement juist was en er waren voldoende indiciën voor de onderzoeksrechter.

De persoon met schade zal zich dan tot de rechter moeten wenden om schadevergoeding.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”