Splitsing woning met 2 appartementen met gebreken

breac
Topic Starter
Berichten: 2

Splitsing woning met 2 appartementen met gebreken

#1 , 13 feb 2013 18:09

Enkele jaren geleden heb ik samen met een familielid een woning laten optrekken met daarin 2 appartementen. We hebben destijds geen splitsingsakte opgemaakt en zitten voor zover ik begrijp in een situatie van onverdeeldheid / ongedwongen mede eigendom. Dit is nooit een probleem geweest.
Ik betrek toevallig het onderste appartement, de andere partij het bovenste. We willen nu de zaken regelen en de appartementen splitsen zodat elk op termijn zijn deel kan verkopen.
Het onderste appartement is vrij gehorig, vooral ivm contact geluid/loop geluiden. De bovenburen letter er wel op/zijn op de hoogte en 90% van de tijd is alles rustig. Ik ben nu wel bang dat als ik het onderste appartement neem bij een splitsing ik later problemen zal hebben bij een doorverkoop en dat het contactgeluid wel eens als verborgen gebrek zou kunnen aanschouwd worden indien ik het niet vermeld, of dat de waarde van het appartement zakt als ik het vermeld.

De andere partij wil het onderste appartement niet omdat zij nu al zo lang boven wonen.
Voor de andere partij ligt het probleem meer bij mij en zal het voor anderen wel zo geen probleem zijn, wat ik sterk betwijfel.

Zijn er dingen die ik kan doen om mijn positie te verbeteren (vb. tijdens de splitsing iets laten vatsleggen, of een financiele compensatie eisen). Kan ik de andere partij "verplichten" om mee te investeren in een betere zwevende vloer boven ?

Alvast bedankt !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 13 feb 2013 20:00

Een zwevende vloer zal het probleem niet oplossen, alleen iets verbeteren.
Beste oplossing is een valse zoldering op ,het gelijkvloers. deze zoldering, in bvb gipskartonplaten, mag NIET aan de huidige zoldering worden opgehangen, tenzij met elestiche ophangingen. Best een vrijdragend kader, dat enkel is vastgemaakt in de zijmuren. Tussen dit kader en de muren ook een isolatielaagje plaatsen (bvb in kurk) om trillingen via de muren te beletten. Bovenop dat plafond dan een dikke laag isolatie in glaswol (20 cm)
Heb dat systeemp al verschillende keren toegepast met goed gevolg. Het werk moet wel zeer zorgvuldig worden uitgevoerd.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”