Mede eigenaar weigert alle samenwerking

syndic
Topic Starter
Berichten: 14

Mede eigenaar weigert alle samenwerking

#1 , 11 feb 2013 15:07

Ik heb een appartement gekocht in een gebouw met 5 appartement waarvan 4/5 rond dezelfde periode verkocht zijn aan nieuwe eigenaars.

Er is een "syndic" samengesteld en ik ben de voorzitter. Volgende week is er een meeting om te bepalen welke offerte we gaan aanvaarden voor noodzakelijke dakwerken (het regent binnen op verschillende plaatsen).

Een van de eigenaars negeert ons volledig - emails, sms, voicemail worden nooit beantwoord. Voor de meeting volgende week is er een aangetekende brief verstuurd om haar uit te nodigen maar die is (nog) niet opgehaald. We gaan er van uit dat ze niet aanwezig zal zijn. We zijn echter wel met genoeg mensen om een offerte te selecteren.

Welke stappen kunnen er ondernomen worden om deze eigenaar te dwingen haar deel van de kosten te storten in de gemeenschappelijke rekening?

Vrederechter?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 11 feb 2013 15:26

Als de beslissing correct genomen wordt, en ze wil niet betalen, zal dit uiteindelijk inderdaad vrederechter worden.

marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#3 , 11 feb 2013 15:50

Na de "beslissing" eerst een "ingebrekestelling", waarna de vrederechter kan worden ingeschakeld. Ofwel een oproeping tot verzoening en indien nodig een dagvaarding via een gerechtsdeurwaarder.

Reclame

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#4 , 11 feb 2013 16:55

Hoe er is een "syndic" samengesteld?

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#5 , 11 feb 2013 19:03

Er is een "syndic" samengesteld en ik ben de voorzitter.
....
Welke stappen kunnen er ondernomen worden om deze eigenaar te dwingen haar deel van de kosten te storten in de gemeenschappelijke rekening?

Vrederechter?
Op het Hof van Beroep te Brussel werd vorige week een analoge zaak behandeld. De zaak werd verdaagd met één maand. De (advocaat van de) VME diende eerst duidelijk aan te tonen welke persoon (en niet personen - in dat geval 4) de VME vertegenwoordigt (en zijn aanstelling te bewijzen).

Wil je dat de ME de regels volgt? Volg eerst zelf de regels.

syndic
Topic Starter
Berichten: 14

#6 , 12 feb 2013 10:12

De syndic is samengesteld tijdens een samenkomst van eigenaars, er is een PV opgesteld van de meeting en per aangetekende brief naar iedereen gestuurd.

Luc - wat is VME en ME? Voor zo ver ik weet volgen we alle regels.

Franciscus
Berichten: 38599

#7 , 12 feb 2013 12:34

En wat is een 'syndic' die wordt samengesteld?
Hoe kan een 'syndic' worden samengesteld?

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#8 , 12 feb 2013 14:36

De syndic is samengesteld tijdens een samenkomst van eigenaars, er is een PV opgesteld van de meeting en per aangetekende brief naar iedereen gestuurd.

Luc - wat is VME en ME? Voor zo ver ik weet volgen we alle regels.
ME = Mede-eigenaar
VM = vereniging van mede-eigenaars

Een regel is dat de syndicus één persoon is, een natuurlijk persoon (ingeschreven in het Rijksregister) of een rechtspersoon (ingeschreven in het Register van de rechtspersonen).

marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#9 , 12 feb 2013 14:57

Zou het kunnen dat men met "syndic is samengesteld", "syndic is aangesteld" bedoelt ? Zodoende wordt een en ander wat klaarder

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”