gemeenschappelijke gang : alles erin ook gemeenschappelijk ?

Cholo
Topic Starter
Berichten: 2

gemeenschappelijke gang : alles erin ook gemeenschappelijk ?

#1 , 09 feb 2013 15:57

Hallo,

Ik heb een vraag betreffende mijn appartement. Ik woon op de eerste verdieping van een appartementsblok. Op de gang is er toegang tot twee appartementen. Vanonder in de hal is er een inbouwkast waarvan mij bij de verkoop 5 jaar geleden gezegd was dat deze mij toebehoorde. Ik heb hier toen niet veel aandacht aan besteed in de verkoopsakte maar recentelijk is de eigenaar van het appartement hierlangs terugkomen wonen en hij zegt dat hij recht heeft op de helft van deze kast.

In de akte staat er vermeld dat mijn appartement bestaat uit alle leefruimtes die ik heb; evenals de hal. Maar ik weet niet of dit in zijn akte ook zo staat (die hal).

Het is wel zo dat in deze gemeenschappelijke gang alle lichten en stopcontacten aangesloten zijn op mijn electriciteit. Kan dit mij helpen om te rechtvaardigen dat de hal mijn eigendom is waar hij dan bv gebruik mag maken (maar niet van mijn kasten) ? Of sta ik hier zo goed als machteloos ?
Wat kan ik best doen om dit uit te klaren ?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 09 feb 2013 16:28

Niet meteen het antwoord dat u wil, maar staat er in uw akte dat u de elektriciteit van de gang moet leveren? Zo neen, zou ik voorstellen om (op gedeelde kost natuurlijk) een tussenmeter te plaatsen, waarna de kosten gelijk verdeeld worden onder alle appartementen. Als men niet akkoord gaat, is de zekering wel snel defect...

freelance
Berichten: 2615

#3 , 09 feb 2013 19:17

Hallo,

In de akte staat er vermeld dat mijn appartement bestaat uit alle leefruimtes die ik heb; evenals de hal. Maar ik weet niet of dit in zijn akte ook zo staat (die hal).

Het is wel zo dat in deze gemeenschappelijke gang alle lichten en stopcontacten aangesloten zijn op mijn electriciteit.
Wel een eigenaardige situatie , maar als in uw akte staat dat de hal u toebehoort , dan is dit een onweerlegbaar feit .
Bovendien is ook die electricteit bij u aangesloten .
U kunt uw buur daarover aanspreken , en zeggen dat er in uw akte staat dat de hal van u is , en als hij vindt van niet , dan moet hij maar zijn akte bovenhalen . Dan kunt u samen vergelijken .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#4 , 10 feb 2013 17:25

Wat zegt de basisakte?

Cholo
Topic Starter
Berichten: 2

#5 , 12 feb 2013 13:44

Bedankt voor de reacties.

Is inderdaad een vreemde situatie en ik zou me graag op voorhand al een beetje informatie willen vergaren. In mijn akte staat de hal vermeld maar ik heb er dus totaal geen zicht op of dit bij hem ook zo is. Lijkt me logisch dat dit bij hem ook zo staat aangezien hij er ook door moet om binnen te geraken. Het enige vreemde (en ik ben daar pas onlangs achter gekomen) is dat dus inderdaad alle electriciteit bij mij aangesloten is. Dit sterkt mij dat als het tot een discussie komt ik 'sterker' sta ?

Ik zou gewoon willen weten in hoeverre ik kans maak als dit eventueel zou escaleren, maar liefst zou ik het natuurlijk gewoon in onderling overleg oplossen want we moeten nog een hele tijd 'samen' leven ..

Gr.

freelance
Berichten: 2615

#6 , 12 feb 2013 15:02

Dit hoeft niet noodzakelijk te escaleren .
Vriendelijk vragen aan buurman , "waarom hij denkt dat hij recht heeft op die kast , en hoe hij dit kan bewijzen " .
Wie niets vraagt , niets weet .
Wij kunnen het niet voor u doen . En zonder te weten of buurman iets kan bewijzen , kunnen we u verder ook niet helpen.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”