geluidsoverlast of niet?

freste
Topic Starter
Berichten: 34

geluidsoverlast of niet?

#1 , 05 feb 2013 10:30

Beste,

Wij gaan regelmatig met onze hond wandelen, maar vanwege zijn leeftijd is dat vaak niet genoeg en daarom laten we hem ook 2 a 3 keer per dag in onze tuin. Hij durft dan wel eens te blaffen, zeker als er een vreemde kat in onze tuin zit. Vroeger gebeurde dat al eens om 23u, maar na een opmerking hebben we ervoor gezorgd dat we dat nooit meer doen na 22u en voor 7u.

Nu zat er echter weer een brief in de bus omdat onze hond ’s morgens tussen 7u en 8u soms even blaft in de tuin. Ik ben dan al met hem gaan wandelen als ik opsta en laat hem vlak voor ik ga werken nog even buiten zodat hij geen ongelukjes heeft overdag.

Een buur vind dus dat ik mijn hond niet meer in mijn tuin mag laten omdat hij dan soms blaft. Het is niet zo dat mijn hond heel de dag in de tuin zit, gewoon drie keer per dag gedurende 2 of 3 minuten, en dan blaft hij soms, maar zelfs nooit de hele tijd.

Kan iemand mij zeggen of dit onder geluidsoverlast valt? Ik ben van mening van niet, en op internet lees ik ook vaak dat een hond die de hele dag blaft geluidsoverlast is maar een hond die af en toe eens even blaft niet (behalve ’s nachts).

Kan iemand mij ook zeggen wat de uren voor nachtlawaai zijn in antwerpen? Is dat van 22u tot 7u zoals op veel plaatsen? Ik vind dit niet meteen terug in de politiecodex.

Als er iemand een of andere juridische uitspraak weet waar word gezegd dat een hond die af en toe heel kort blaft geen geluidsoverlast is zou ik ook heel blij zijn :-)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 05 feb 2013 10:53

Alle vorm van lawaai kan overlast zijn. Er is ook geen enkele verplichting om uren vast te leggen wanneer (nacht)lawaai verboden zou zijn.

Of dit onder geluidsoverlast valt, kan niet zomaar eenduidig worden bepaald. Hoe lang blaft uw hond, hoe luid, wanneer, ... , kan allemaal bepalend zijn of dit overlast vormt of niet. Uiteindelijk is het telkens een rechter die dit moet uitspreken, en de ene rechter is al wat strenger dan de andere (u moet maar de pech hebben een rechter te hebben die zelf een buur met honden heeft, of net het geluk van een rechter met huisdieren).

freste
Topic Starter
Berichten: 34

#3 , 05 feb 2013 11:35

de hond blaft max. 3 keer per dag in de tuin, meestal is hij nog geen 2 minuten buiten, en dan blaft hij ook niet de hele tijd. Hij komt even buiten, blaft een paar keer (of soms helemaal niet), doet z'n ding en komt terug naar binnen. Alleen als hij een kat ziet dan durft hij eens wat langer te blaffen, maar dan ook geen minuten aan een stuk (laat staan uren zoals je soms leest).

Meestal ergens tussen 7u en 8u, tussen 16u en 18u en tegen 21u45.
Voor alle duidelijkheid, hij zit niet heel de tijd buiten tussen die uren, maar als we hem even in de tuin laten is het tussen die uren.

Ik vind ook dit terug:

"De wet zegt immers dat dieren geen abnormale hinder mogen veroorzaken 'door aanhoudend geblaf, geschreeuw of gekrijs"

op "http://www.lokalepolitie.be/5412/inform ... onden.html"

Er wordt geen specifiek wetsartikel aangehaald, maar ervan uitgaande dat de politie de juiste info geeft (ik weet het, de politie heeft het ook niet altijd juist) lijkt me toch niet dat mijn hond voor overlast zorgt. Aanhoudend kan je het toch niet noemen denk ik...

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 05 feb 2013 12:42

[quote="freste"] Alleen als hij een kat ziet dan durft hij eens wat langer te blaffen,quote]
Het is toch niet toevallig de kat van die klagende gebuur? :lol:
Tijdens de uren dat u opgeeft, en als het inderdaad maar een paar minuten is, heeft uw buur geen poot om op te staan. Gaat hij volgende maal klagen als er ergens een mus stjilpt? Of een auto even gaat toeteren op straat?
Uw buur behoort tot die categorie mensen die op de buiten gaan wonen en dan klagen dat er ergens een haan kraait of een koe loeit.

freste
Topic Starter
Berichten: 34

#5 , 05 feb 2013 13:25

Het is toch niet toevallig de kat van die klagende gebuur? :lol:
Geen idee, het briefje was met een stift geschreven zonder afzender...
Tijdens de uren dat u opgeeft, en als het inderdaad maar een paar minuten is, heeft uw buur geen poot om op te staan.
Dat dacht (en hoopte) ik toch ook.

Nu de buur daar nog van overtuigen... we zijn aan het denken om een kopie van die brief bij alle buren in de bus te steken met een vriendelijk antwoord van ons erbij.

wij ergeren ons ook wel aan sommige buren, maar dat heb je nu eenmaal als je in een stad woont...

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”